فهرست مقالات مجید عزیزی


  • مقاله

    1 - تحلیل زیبایی شناختی نمودهای پست مدرنیستی در دو مجموعه " نم نم بارانم" و "عقل عذابم می دهد" از علی بابا چاهید
    زیبایی‌شناسی ادبی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1401
    ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیّات ایران، برخی شاعران دهه‌ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مؤلفه های آن پرداخت. مؤلفه هایی چون : عدم قطعیت، سفیدخوانی، مرگ مؤلف و تناقض؛ که در دو مجموعه‌ی چکیده کامل
    ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیّات ایران، برخی شاعران دهه‌ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مؤلفه های آن پرداخت. مؤلفه هایی چون : عدم قطعیت، سفیدخوانی، مرگ مؤلف و تناقض؛ که در دو مجموعه‌ی شعر "نم نم بارانم" و " عقل عذابم می دهد" از بسامد بالایی برخوردارند. در این جستار تلاش شده است با بررسی سبکی این دو مجموعه در سه سطح زبانی، محتوایی و ادبی؛ ضعف ها و قوّت های این نوع شعر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیّات ایران، برخی شاعران دهه‌ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مؤلفه های آن پرداخت. مؤلفه هایی چون : عدم قطعیت، سفیدخوانی، مرگ مؤلف و تناقض؛ که در دو مجموعه‌ی شعر "نم نم بارانم" و " عقل عذابم می دهد" از بسامد بالایی برخوردارند. در این جستار تلاش شده است با بررسی سبکی این دو مجموعه در سه سطح زبانی، محتوایی و ادبی؛ ضعف ها و قوّت های این نوع شعر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی وجه شبه و قلمرو مشبه به در اشعار کودکانه ناصر کشاورز و افسانه شعبان نژاد
    زیبایی‌شناسی ادبی , شماره 2 , سال 14 , بهار 1402
    تشبیه از جمله صور خیالی است که در ادبیات کودک به ویژه شعر کاربرد بسیاری دارد. در میان ارکان تشبیه مشبه‌به و وجه شبه از اهمیت بیشتری برخوردارند؛ زیرا مشبه به جنبه تخیل گوینده را نشان می‌دهد و وجه شبه نیز مبین رابطه‌ای مشترک در میان دو رکن مشبه و مشبه‌به است که غالبا در ه چکیده کامل
    تشبیه از جمله صور خیالی است که در ادبیات کودک به ویژه شعر کاربرد بسیاری دارد. در میان ارکان تشبیه مشبه‌به و وجه شبه از اهمیت بیشتری برخوردارند؛ زیرا مشبه به جنبه تخیل گوینده را نشان می‌دهد و وجه شبه نیز مبین رابطه‌ای مشترک در میان دو رکن مشبه و مشبه‌به است که غالبا در هر دو به شکل یکسانی وجود ندارد. در این پژوهش، اشعار ناصر کشاورز و افسانه شعبان نژاد از نظر قلمرو مشبه به و نوع وجه شبه از نظر کارکردی و تصویری مطالعه شده و نتیجه این است که بیشترین مشبه‌به‌های شعبان‌نژاد شامل عناصر طبیعت تشکیل می‌دهد و بیشترین مشبه‌به‌های کشاورز شامل عناصر طبیعت و حیوانات هستند. از نظر وجه شبه نیز هر دو شاعر بیشتر از وجه شبه تصویری استفاده کرده‌اند و کارکرد و تحرک در وجه شبه‌ها کمتر مورد نظر بوده است. از اینرو می‌توان نتیجه گرفت از نظر هر دو شاعر، یکی از اهداف شعر کودک تصویرسازی از طبیعت و عناصر مربوط به آن است. پرونده مقاله