فهرست مقالات ایرج اعتصام


  • مقاله

    1 - بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی(نمونه‌موردی: ساختمان‌های مسکونی منطقه 1 تا 3 شهر تهران)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    مقدمه و هدف: مصرف امروزه به یکی از مهمترین مفاهیم جامعه بدل شده است که تأثیرش بر حیات شهری ممکن است در قالب نوعی احساس باشد، که این احساس باعث تعلق‌فرد به مصرف و فضای مصرفی می شود. از این‌رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگ چکیده کامل
    مقدمه و هدف: مصرف امروزه به یکی از مهمترین مفاهیم جامعه بدل شده است که تأثیرش بر حیات شهری ممکن است در قالب نوعی احساس باشد، که این احساس باعث تعلق‌فرد به مصرف و فضای مصرفی می شود. از این‌رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. روش تحقیق: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی-کمی است. و راهبرد پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی می‌باشد شیوۀ گردآوری اطلاعات به‌صورت مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی با ابزار مصاحبه و پرسشنامه است. ضمن آنکه نتایج بااستفاده از نرم‌افزار Spss تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: معماری، نمایشی معماری است که بسیار عامه‌پسند می‌باشد و درآن کلیۀ عناصر معماری تنها جهت خودنمایی و صرفاً به‌صورت تقلیدی از دیگر سبک‌ها و معماری دیگر کشورها نمود پیدا کرده‌اند. بی‌آنکه ارتباطی با فرهنگ، هویت و الگوهای معماری اصیل منطقه خود داشته باشد. به‌گونه‌ای شفاف نظیر آن چیزی که در کشورمان و در جامعه امروزی آشکار شده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سیاسی و فرهنگی بعد از انقلاب به‌شدت بر روند شکل‌گیری ساختمان‌های مسکونی این مناطق تأثیر گذاشته‌اند و سال‌به‌سال چهره این بناها از فرهنگ و هویت بومی خود فاصله بیشتری گرفته است و به‌سمت غرب و نوگرایی رفته است. در این راستا مسئلۀ جهانی شدن نیز بی‌تأثیر نبوده است. در ایران و پس از انقلاب گرایش ویژه‌ای به فرهنگ پست‌مدرن شکل گرفت که نتیجۀ مستقیم جهانی شدن است. فرهنگ پست مدرن در ضدیت با روایت‌های کلان است و هویت را از شکل کلان به هویت‌های نسبی، خرد، بومی و منطقه ای تبدیل می‌کند که در دنیای معاصر فرهنگ جهانی به‌صورت اختلاط فرهنگی شکل می‌گیرد. بنابراین فرهنگ‌های جهانی غیرغربی که هنوز دچار کمبود آفرینش نظری هستند، معضل‌های وجودی تفکر غربی را به‌نمایش می‌گذارند، که این روند به‌خوبی در بناهای این مناطق به‌چشم می‌خورد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - Geometrical Model of Relations among Patterns in Iranian Architecture
    Creative City Design , شماره 2 , سال 3 , زمستان 2020
    The relationship between texture, pattern and massing is a fundamental question in architecture. Classical architecture, as Leon Battista Alberti states in De Re Ae dificatoria, is first developed through massing and structure; texture is added afterwards to provide a b چکیده کامل
    The relationship between texture, pattern and massing is a fundamental question in architecture. Classical architecture, as Leon Battista Alberti states in De Re Ae dificatoria, is first developed through massing and structure; texture is added afterwards to provide a bold massing and beautiful structure (Rietherand and Baerlecken, 2008: 2). This hierarchy has of course been challenged throughout the history of architecture. Review of the literature shows that most researchers have focused on Islamic ornamentation pattern based on the interior vision, in which the effect of exterior pattern is not considered. This paper will provide a different view of the relationship between massing and texture in Persian architecture through the study of tower tomb in Khorasan, built in Qaznavi and Seljuq era. After that, the effect of ornamental pattern on shaping building structure is considered. Since this research is done based on mathematic and geometric systems, the methodology in this paper is deductive reasoning. One of the main important results of this research is the meaningful relationship between ornamental pattern and structure in Iranian architecture. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارزیابی اصول معماری منطبق در آفرینش‌های معماری هم‌جوار با بناهای ارزشمند، به‌منظور ارتقاء هویت شهری (مطالعه موردی: بازارهای سنتی کرمان)
    سیاست گذاری شهری و منطقه ای- نشریه علمی دانشگاه آزاد اسلامی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1401
    در پژوهش حاضر به ارزیابی اصول معماری منطبق در آفرینش‌های معماری هم‌جوار با بناهای ارزشمند، به‌منظور ارتقاء هویت شهری در بازارهای سنتی کرمان پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف اکتشافی - توصیفی، از نظر نوع داده‌های مورد استفاده کیفی، از نظر محل اجرا میدانی، از نظر روش پیمای چکیده کامل
    در پژوهش حاضر به ارزیابی اصول معماری منطبق در آفرینش‌های معماری هم‌جوار با بناهای ارزشمند، به‌منظور ارتقاء هویت شهری در بازارهای سنتی کرمان پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف اکتشافی - توصیفی، از نظر نوع داده‌های مورد استفاده کیفی، از نظر محل اجرا میدانی، از نظر روش پیمایشی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان میراث فرهنگی استان کرمان و همچنین گردشگران بناهای ارزشمند تاریخی شهر کرمان به ویژه بازارهای سنتی می‌باشد. در این تحقیق برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد که تعداد 65 نمونه برای مدیران و کارمندان سازمان میراث فرهنگی استان کرمان و تعداد 165 نمونه برای گردشگران بازارهای سنتی کرمان و در مجموع 230 نمونه به دست آمد. یافته‌های تحقیق نشان داد، در سطح اطمینان 95 درصد سیستم سازه و تأسیسات نوین، ایجاد شفافیت فضایی، ویژگی‌های اقلیمی و حفظ ارزش‌های منطقه اثر معناداری بر آفرینش‌های معماری هم‌جوار با بناهای ارزشمند در بازارهای سنتی کرمان دارد؛ اما ترکیب فناوری‌های نو با فرم‌های بومی اثر معناداری بر آفرینش‌های معماری هم‌جوار با بناهای ارزشمند در بازارهای سنتی کرمان ندارد. همچنین، اصول معماری منطبق و معماری هم‌جوار اثر معناداری بر هویت شهری دارد. بنابراین نتایج نشان می‌دهد، که اگرچه استفاده از تکنولوژی و پیاده‌سازی کلیه معیارهای فنی و مهندسی و منطقی حاصل از دستاوردهای علوم تجربی در ساختمان‌سازی، به نحو مطلوبی در معماری هم‌جوار بناهای ارزشمند بازارهای سنتی کرمان انجام شده است، ولی استفاده از خلاقیت‌های معمارانه در انواع هندسه‌ها، احترام و احتیاط در نحوه برخورد با طبیعت، بهره‌وری کامل از شرایط متنوع اقلیمی , ارزش دادن به فرهنگ بومی به دست فراموشی سپرده شده است. پرونده مقاله