فهرست مقالات ایرج اعتصام


  • مقاله

    1 - The Interaction between Heidegger's Philosophical Hermeneutics and Christian Norberg-Schulz's Architectural Language
    Creative City Design , شماره 5 , سال 3 , بهار 2020
    The loss of the communicational power between the architecture and the crisis of meaning might be felt in the contemporary era. Heidegger, the founder of philosophical hermeneutics in the 20th century, believes that spaces owe their existence to a place and not to a spa چکیده کامل
    The loss of the communicational power between the architecture and the crisis of meaning might be felt in the contemporary era. Heidegger, the founder of philosophical hermeneutics in the 20th century, believes that spaces owe their existence to a place and not to a space and that the spaces owe their power to a place where human experiences exist. Therefore, one may find out the importance of human beings (Dasein) on the issue of existence and time. Heidegger's philosophical hermeneutics attitude is reflected in the architecture, such as Christian Norberg-Schulz, the Norwegian theorist and architecture, who is affected by Martin Heidegger from philosophical viewpoint. While interpreting the attitudes of Heidegger to the architectural language, Schulz called architecture as presenting the world and providing the meaning. The current research aims at finding a way for the easy understanding of the audience regarding the philosophical hermeneutics in architecture. In this regard, the research method is descriptive from subject viewpoint, and as to the data gathering, the documents' information is gathered (Library-based method). Heidegger believes that the existential elements of origin, path and destination are meaningful when the world is put in the place. Schulz believes that the architectural language related to establishing meaningful places is summarized into three main words of topology, typology and morphology, the architectural elements of which are form, space and place. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - خوانش اندیشه نوسنت گرایی در معماری معاصر ایران بر مبنای هرمنوتیک فلسفی هایدگر (با بررسی اندیشه های حسین شیخ زین الدین)
    فضای زیست , شماره 4 , سال 2 , پاییز-زمستان 1401
    هایدگر بنیان گذار هرمنوتیک فلسفی، که مهم ترین دغدغه او مسئله غفلت از هستی و وجود است. هرمنوتیک فلسفی به معنای دقیق کلمه، مشخصا به فهم اشاره می کند و آن هم، فهم خالص. در فرآیند ادراک و فهم هر مقوله ای اصولا دو سویه وجود دارد. اندیشه معمار و مخاطب، می توانند دو سویه مورد چکیده کامل
    هایدگر بنیان گذار هرمنوتیک فلسفی، که مهم ترین دغدغه او مسئله غفلت از هستی و وجود است. هرمنوتیک فلسفی به معنای دقیق کلمه، مشخصا به فهم اشاره می کند و آن هم، فهم خالص. در فرآیند ادراک و فهم هر مقوله ای اصولا دو سویه وجود دارد. اندیشه معمار و مخاطب، می توانند دو سویه مورد نظر در معماری باشد. اندیشه معماران معاصر ایران را می توان بر این اساس خوانش نمود.روش تحقیق پژوهش حاضر استدلال منطقی می باشد. از آن جا که استدلال منطقی کلام محور است ؛ پژوهش حاضر از نظر ماهیت داده ها کیفی است. از این رو به صورت توصیفی است برای شفاف سازی روابط بین عناصر و مفاهیم، تکنیک تحلیل گفتمان از خلال سخنرانی ها و مصاحبه ها در مطبوعات تخصصی معماری ؛ مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت کدگذاری و تحلیل گفتمان انجام می گردد.در خوانش اندیشه شیخ زین الدین بر مبنای هرمنوتیک فلسفی هایدگر، مهم ترین گره گاه ها، تاریخی بودن است. تاریخی بودن درکلید واژه هایی نظیر توجه به گذشته، حال و آینده، گذشته را در سنت پایدار ، حال در معماری امروز گذشته،حال و آینده سه کلید واژه مهم گفتمان معمار است. بنابراین می توان زبان معماری امروز را تعیین نمود. ویژگی های این زبان معماری، عدم تعارض بین سنت و پیشرفت می باشد، که می تواند رابطه مسالمت آمیز بین معماری جهانی و معماری سنتی برقرار نمود. در اندیشه معمار نو سنت گرا صیرورت انسان از گذشته به آینده با استفاده از دستاوردهای گذشتگان و با بیان نو در دنیای جدید اتفاق می افتد. بنابراین انسان با سیالیت و جریان حضور می یابد. ............................... پرونده مقاله