فهرست مقالات منصوره اسکندری


  • مقاله

    1 - نقش آموزش غیرحضوری در توسعه اقتصادی- اجتماعی در آموزش و پرورش ایران
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 57 , سال 15 , زمستان 1401
    اگر مؤسسات آموزشی می خواهند موفق باشند، بایستی مدل های آموزشی جدیدی که برای دانش آموزان کارآمد هستند را ایجاد کنند. آموزش از راه دور یا آموزش غیر حضوری یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل می کند و می تواند به عنوان ابزاری برای یادگی چکیده کامل
    اگر مؤسسات آموزشی می خواهند موفق باشند، بایستی مدل های آموزشی جدیدی که برای دانش آموزان کارآمد هستند را ایجاد کنند. آموزش از راه دور یا آموزش غیر حضوری یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل می کند و می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مکمل نیز بکار گرفته شود. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری، به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل نقاط قوت و نقاط ضعف اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری طراحی گردید. یافته های این تحقیق کیفی نشان می دهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری می تواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان و کادرآموزشی گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری (آموزش و پرورش منطقه 3 تهران)
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونه‌گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از مع چکیده کامل
    هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونه‌گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن‌های اولیاءومربیان آموزش‌و‌پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و تجزیه‌وتحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری طراحی شد.یافته‌ها: در مجموع 139 کد نهایی از مصاحبه‌ها استخراج شد. سپس این کدها در شانزده مقوله سطح بالاتر از جمله: وجود مشکلات هزینه‌ای، فرآیندی، بین واحدی، نیاز به کاهش هزینه‌های آموزشی و ... مرتبط با آموزش غیرحضوری خلاقیت طبقه‌بندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری تدوین شد.نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق کیفی نشان می‌دهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری می‌تواند موجب افزایش خلاقیت دانش‌آموزان، ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش‌وپرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه‌ای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش‌آموزان، و کادرآموزشی گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مطالعه نقاط قوت و ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت آموزش و پرورش
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 5 , سال 19 , زمستان 1401
    آموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیت های آموزشی که با استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری های آموزشی در مؤسسه های آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمتر چکیده کامل
    آموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیت های آموزشی که با استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری های آموزشی در مؤسسه های آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمترین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات، آموزش غیرحضوری است که موجب تحولی بزرگ در نظام های آموزشی شده است. مراکز آموزشی برای افزایش کامیابی خود در امر آموزش، چاره ای جز اتخاذ رویکردی منعطف با محیط بیرونی یعنی آموزش از راه دور یا آموزش غیرحضوری که به صورت مجازی و الکترونیکی ارائه می گردد، ندارند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با مطالعه نقاط قوت و ضعف (SW) آموزش های غیرحضوری،به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مطالعه نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت اموزش و پرورش طراحی گردید. یافته های این تحقیق کیفی نشان می دهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری می تواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان، و کادرآموزشی گردد. پرونده مقاله