فهرست مقالات رضا طاعتی


  • مقاله

    1 - مدلسازی تاثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1402
    زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن می‌توان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستم‌ها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی چکیده کامل
    زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن می‌توان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستم‌ها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی است. روش: تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، 1382 نفر از معلمان ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش استان اردبیل که در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 292 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از اثر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر تعهد سازمانی به ترتیب 27/0 و 42/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 26/0 و 40/0 با مقدار تی (93/6) و (09/5) به دست آمد. نتیجه‌گیری: رهبران آموزشی باید زمینه را برای ارتقاء هوش فرهنگی و تعهد سازمانی فراهم آورند تا کارکنان در جو سازمانی مثبت عملکردی خلاقانه‌ای داشته و بتواند با نوآوری‌های خود اثربخشی سازمانی را بهبود بخشیده و ادامه حیات سازمان را تضمین نمایند. پرونده مقاله