فهرست مقالات محمد احمدی ده قطب الدینی


  • مقاله

    1 - تأثیر عوامل انگیزشی ـ اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه برنگرش خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1391
    این مطالعه با هدف بررسی تأثیر محیط سواد خانه، نگرش مثبت والدین به خواندن و تعاملات خواندن کودک در محیط خانه و مدرسه بر نگرش مثبت کودک به خواندن دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور، روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و دادهای مورد نیاز چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی تأثیر محیط سواد خانه، نگرش مثبت والدین به خواندن و تعاملات خواندن کودک در محیط خانه و مدرسه بر نگرش مثبت کودک به خواندن دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور، روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و دادهای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه ابعاد خواندن چیو و کوُ (2005) از 352 نفر از دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم شهرستان رفسنجان، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم رفتار هدفمند خواندن والدین و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی والدین بر نگرش مثبت والدین به خواندن مثبت و معنادار بود. اثر نگرش مثبت والدین به خواندن بر نگرش مثبت کودک به خواندن و تعاملات خواندن در محیط خانه معنادار اما بر تعاملات خواندن در محیط مدرسه معنادار نبود. همچنین نتایج بیان کرد که تعاملات خواندن در محیط خانه و مدرسه اثر معناداری بر ایجاد نگرش مثبت خواندن در کودکان داشت و اثر تعاملات خواندن در محیط خانه قوی‌تر بود. نتایج دیگری نشان داد که نگرش مثبت مادر به خواندن، نقش مهمتری در افزایش تعاملات خواندن و ایجاد نگرش مثبت به خواندن در کودکان در محیط خانه، نسبت به نگرش پدر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزشیابی فرایند تدریس معلمان ابتدائی در درس ریاضی بر پایه رویکرد آموزش تفکیک
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1391
    چکیده: این مطالعه با هدف ارزشیابی فرایند تدریس معلمان ابتدائی در درس ریاضی، بر اساس رویکرد آموزش تفکیکی انجام گرفت. به این منظور از روش مطالعه میدانی استفاده شد و داده های مورد نیاز از یک نمونه سه نفری که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، با استفاده از فرم مشا چکیده کامل
    چکیده: این مطالعه با هدف ارزشیابی فرایند تدریس معلمان ابتدائی در درس ریاضی، بر اساس رویکرد آموزش تفکیکی انجام گرفت. به این منظور از روش مطالعه میدانی استفاده شد و داده های مورد نیاز از یک نمونه سه نفری که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، با استفاده از فرم مشاهده کلاس درس تاملینسون جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده به روش میانگین وزنی تحلیل و سپس بر روی طیف مطلوبیت عملکرد قرار گرفتند. نتایج نشان داد معلمان در ابعادی چون راحت بودن دانش آموزان در طرح سؤال یا درخواست کمک، نشان دادن مدیریت و رهبری اثربخش در کلاس ها، ارتباط داشتن با دانش آموزان به طور انفرادی در ضمن تدریس، انجام سنجش در طول درس برای اطمینان از میزان فهم مطالب توسط دانش آموزان، آگاهی و فهم دانش آموزان از اهداف یادگیری، دارای عملکردی در سطح متوسط بودند و در ابعادی چون فراهم کردن راهنمایی هایی برای تمرکز دانش آموزان روی اهداف یادگیری، توجه به سؤالات دانش آموزان در طول درس، کمک به دانش آموزان برای آگاهی از نقاط قوت یکدیگر، بیان دستورالعمل های روشن برای انجام تکالیف، تأکید روی رقابت با خود نه با دیگران، تعیین استانداردهایی برای یادگیری دانش آموزان و توجه به دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری یا فیزیکی دارای عملکرد ضعیفی بودند. این نتایج حاکی از عدم آشنایی معلمان مورد بررسی با رویکردهای یادگیری سازنده گرایی و اصول کاربرد آنها در تدریس و یادگیری کلاس درس است. پرونده مقاله