فهرست مقالات علی جباری ظهیرابادی


  • مقاله

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1400
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی بوده است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی توسعه ای و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی، اکتشافی و از بعد کمّی، پیمایشی مقطعی و جامعه آماری در بخش کمّی معلمان ابتدایی ش چکیده کامل
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی بوده است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی توسعه ای و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی، اکتشافی و از بعد کمّی، پیمایشی مقطعی و جامعه آماری در بخش کمّی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد گردیدو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مؤلفه های آموزش مهارت‌های زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ به‌ترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارت‌های ارتباط، مهارت‌های قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌های زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مسأله، توجه به دیگران، عزت نفس و 10 مؤلفه از عوامل سه شاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارایه شده است. آموزش مهارت‌های زندگی باعث ارتقای عزت نفس، سلامت، خودمسئولیتی، خودآگاهی و تفکر انتقادی در دانش آموزان ابتدایی می‌گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , شماره 3 , سال 1 , پاییز 1400
    هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداق چکیده کامل
    هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1401
    هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه م چکیده کامل
    هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونه‌گیری کوکران استفاده شد. تعداد نمونه حداقل موردنیاز برابر با 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه مهارت‌های زندگی با 91 سؤال و پرسشنامه عوامل سه‌شاخگی با 27 سؤال) بود که اعتبار یابی پرسشنامه‌ها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. داده های کیفی با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت تا درنهایت به تدوین الگوی آموزش مهارت‌های زندگی انجامید و الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارت‌های ارتباط، مهارت‌های قابل‌عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌های زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف‌گذاری، حل مسئله، توجه به دیگران، عزت‌نفس و 10 مؤلفه از عوامل سه‌شاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارائه گردید. پرونده مقاله