فهرست مقالات فتاح ناظم


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه مدیریت دانش با بهره‌وری و توانمندسازی در دانشگاه آزاد اسلامی
    مدیریت بهره‌وری , شماره 60 , سال 16 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش با بهره‌وری و توانمندسازی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برمبنای هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش را کارکنان اداری واحدهای جامع، بسیار بزرگ و ب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش با بهره‌وری و توانمندسازی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برمبنای هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش را کارکنان اداری واحدهای جامع، بسیار بزرگ و بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی کلیة مناطق چهارده گانه تشکیل می‌دهد که در واحدهای دانشگاهی متبوع به کار مشغول بودند. به‌منظور برآورد حداقل حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و حداقل نمونه مورد نیاز 1906 نفر برآورد شده است. روش انتخاب نمونه مورد نیاز ابتدا نمونه‌گیری خوشه‌ای و سپس طبقه‌ای تصادفی است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های:1-مدیریت دانش سالیس و جونز (2011) 2- بهره‌وری کارکنان که بر اساس مدل ACHIEVE هرسی و گلداسمیت و 3-توانمندسازی توماس و ولتهوس (1990) استفاده شده است برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر توانمندسازی بهره‌وری دارای اثر مستقیم بوده و توانمندسازی بر بهره‌وری اثر غیرمستقیم دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان ( نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز)
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 12 , پاییز 1401
    هدف این پژوهش، ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان (نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز) است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، پژوهشی تلفیقی(کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان رشته ک چکیده کامل
    هدف این پژوهش، ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان (نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز) است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، پژوهشی تلفیقی(کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان رشته کارآفرینی استان البرز در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 14 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی نیز شامل کلیه معلمان متوسطه دوم درس برنامه‌ریزی و کارآفرینی استان البرز در سال تحصیلی 400-1399 (266 نفر) بودند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و گرجسی 154 نفر تعیین و به صورت روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه‌ محقق ساخته بر اساس یافته‌های بخش کیفی بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از نرم‌افزارMaxquda18 و در بخش کمّی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart Pls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بخش کیفی 56 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی برای برنامه درسی کارآفرینی وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد عامل اول یعنی ایجاد دانش کارآفرینی 54/6 از واریانس کل را تبیین می‌کند، عامل دوم (نگرش کارآفرینی) 65/7 درصد، عامل سوم (مهارت‌های کارآفرینی) 76/12 درصد و عامل چهارم (توانایی کارآفرینی) 65/14 درصد از کل واریانس کارآفرینی را تبیین کردند. نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد همه عوامل شناسایی شده دارای اثر معناداری هستند. همچنین معیار GOF نیز نشان داد برازش کلی مدل در سطح مطلوبی قرار داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه: دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی و ارائه الگویی جهت آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران صورت گرفت. روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی و کمی) است که در مرحله کیفی از روش گراندد تئوری و در مرحله کمی از روش توصیفی پیمایشی است چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی و ارائه الگویی جهت آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران صورت گرفت. روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی و کمی) است که در مرحله کیفی از روش گراندد تئوری و در مرحله کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در مرحله کیفی متشکل از خبرگان و متخصصین دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی برای شناسایی مؤلفه ها و شاخص‌های آموزش منابع انسانی و دستیابی به مدل مفهومی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی نیز متشکل از کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی به تعداد 317 نفر بود به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی و کمی به ترتیب عبارت اند از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته. داده‌های جمع‌آوری‌شده در این بخش با استفاده آزمون t و مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که وضعیت موجود عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی کمتر از سطح متوسط است و با وضعیت مطلوب، اختلاف بسیاری دارد. با توجه به الگوی به دست آمده، به ترتیب مؤلفه‌های مدرس دوره آموزشی با ضریب مسیر 683/0، ماهیت و محتوای دوره آموزشی با ضریب مسیر 678/0، نگرش، انگیزه و رضایت شرکت کنندگان با ضریب مسیر 631/0، فضا، محیط و زمان برگزاری دوره آموزشی با ضریب مسیر 614/0، بهینه کاوی با ضریب مسیر 594/0، عوامل سازمانی با ضریب مسیر 436/0، رویکرد و شیوه دوره آموزشی با ضریب مسیر 381/0 و اقدامات تعاقبی با ضریب مسیر 370/0 بیشترین تأثیر را بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل EFQM در دانشگاه آزاد اسلامی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    هدف این پژوهش شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در دانشگاه آزاد اسلامی، بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) می باشد. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد چکیده کامل
    هدف این پژوهش شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در دانشگاه آزاد اسلامی، بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) می باشد. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 1535 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین و این افراد با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران 320 نفر به عنوان نمونه تعیین و این افراد با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی یک پرسشنامه محقق ساخته 97 سوالی تعالی سازمانی با تاکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا بود. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی روش داده بنیاد می باشد، همچنین در بخش کمی از روش‌های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته پژوهش، مولفه های تعالی سازمانی با تاکید بر مدل تعالی بنیاد اروپایی، را شامل یادگیری، بهره وری کارکنان، نتایج مشتری، نوآوری کارکنان، رهبری، خط مشی و استراتژی، مشارکت و منابع، فرایندها، نتایج کلیدی عملکردی، کارکنان، نتایج کارکنان و نتایج جامعه شناسایی نموده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ابعاد الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف ابعاد الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران آموزش و پرورش بودند. تعداد 29 نفر با روش نمونه چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف ابعاد الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران آموزش و پرورش بودند. تعداد 29 نفر با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌‌ها در بخش کیفی بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. طبقه بندی داده ها با روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. در بخش کیفی برای تعیین اعتبار درونی (قابلیت اعتبار) یافته‌‌ها، علاوه بر اینکه داده‌‌ها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تأیید شدند، نظرات و رهنمودهای گروهی از خبرگان نیز لحاظ شد و قبل از کدگذاری، جرح و تعدیل نهایی به عمل آمد. برای تأیید دقّت و صحّت داده‌‌ها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که ابعاد الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بودند. نتایج کلی پژوهش نشان داد که ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشابی نتایج و سازمان و مدیریت بر آموزش های ضمن خدمت مدیران تاثیر گذاشت. پرونده مقاله