فهرست مقالات سیده زهرا شمسی پاپکیاده


  • مقاله

    1 - ارزیابی درونی کردن ارزش‌های زیست محیطی در نظام آموزش و پرورش
    انسان و محیط زیست , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1398
    درونی کردن یک ارزش یا اعتقاد، عمیق‌ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است درونی‌سازی دانش در واقع تبدیل دانش تصریحی به دانش ضمنی سازمان است. در درونی‌سازی لازم است فرد دانش مربوط به خود را درون دانش سازمان تشخیص دهد و همچنین خودش را در یک کل گسترده‌تر دریابد. که در چکیده کامل
    درونی کردن یک ارزش یا اعتقاد، عمیق‌ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است درونی‌سازی دانش در واقع تبدیل دانش تصریحی به دانش ضمنی سازمان است. در درونی‌سازی لازم است فرد دانش مربوط به خود را درون دانش سازمان تشخیص دهد و همچنین خودش را در یک کل گسترده‌تر دریابد. که در این بین نظام آموزش و پرورش به عنوان بنیادی‌ترین مسئول در حاکمیت بخشیدن به ارزش‌ها می‌باشد. که با وجود بحران‌های زیست محیطی بوجود آمده در قرن حاضر، باید به دنبال حاکمیت مسایل زیست محیطی در مدرسه با فراوانی‌های باورها، احساس مسئولیت‌پذیری، نگرش و فرهنگ زیست محیطی در مراکز آموزشی باشیم تا به درونی کردن آن در دانش آموزان دست یابیم. این پژوهش به درونی کردن ارزش‌های زیست‌محیطی از طریق نظام آموزش و پرورش تمرکز دارد. جامعه آماری آن را کلیه دبیران شهر تهران تشکیل داده‌اند که حجم نمونه آن تعداد 402 نفر از دبیران می‌باشند و نتایج نشان می‌دهد که بین محتوای آموزشی در نظام آموزش و پرورش و همچنین فضای فیزیکی در مدرسه با درونی کردن ارزش‌های زیست محیطی در دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین ارایه محتوای متون آموزشی و فضای فیزیکی مناسب هر کدام به نوبه خود از مولفه‌های مهم در آموزش و پرورش است. که باعث رغبت و تمایل دانش‌آموزان به ارزش‌های زیست محیطی خواهند شد و گامی برای درونی نمودن این ارزش‌ها می‌باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزیابی تأثیر یادگیری سیار در ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی با استفاده از مدل تئوری عمل مستدل
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1398
    افزایش نگرانی در مسائل مختلف زیست‌محیطی و نیاز به پاسخگویی به جوامع جهانی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظام‌های آموزشی و دانشگاهی به یک برنامه و جریان آموزشی فعال تبدیل کرد؛ اما مقدم بر کاربرد آن، باید عامل‌های مؤثر بر پذیرش و استفاده از این پدیده شناسایی شون چکیده کامل
    افزایش نگرانی در مسائل مختلف زیست‌محیطی و نیاز به پاسخگویی به جوامع جهانی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظام‌های آموزشی و دانشگاهی به یک برنامه و جریان آموزشی فعال تبدیل کرد؛ اما مقدم بر کاربرد آن، باید عامل‌های مؤثر بر پذیرش و استفاده از این پدیده شناسایی شوند. این پژوهش به بررسی ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی از طریق فناوری تلفن همراه با روش پژوهش، توصیفی از نوع تحقیقات مبتنی بر پیش‌بینی می‌پردازد. جامعة آماری شامل دانش‌آموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1394 به تعداد 2422905 نفر است که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای تصادفی با انتساب متناسب، منطقه 12 انتخاب شد از بین مدارس این منطقه دانش‌آموزان پایه نهم به‌صورت تصادفی به تعداد 350 نفر برای بررسی انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌های این پژوهش درزمینة پذیرش یادگیری سیار از پرسشنامة تدوین شدة چئون و همکارانش استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظرات متخصصان و صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که این مقدار برای متغیرهای پژوهش بیش از 7/0 به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی درونی مطلوب پرسشنامه است. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای آماری SPSS و LISREL نسخه 8/8 انجام گرفت. یافته‌های حاصل از تحلیل مسیر در پژوهش هنجار ذهنی، نگرش و قصد رفتاری نقش معناداری در تمایل دانش‌آموزان به استفاده از فناوری آموزش سیار در یادگیری آموزش محیط‌زیست را نشان دادند. پرونده مقاله