فهرست مقالات مهدی امیری


  • مقاله

    1 - رابطه بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی‌گری جو سازمانی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1396
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی گری جو سازمانی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم شهرستان فیروزآباد و نمونه آماری آن شامل 60 نفر از این دبیران بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نم چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی گری جو سازمانی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم شهرستان فیروزآباد و نمونه آماری آن شامل 60 نفر از این دبیران بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری تصادفی از جامعه فوق انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران، پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و دیپ و پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 86/. ، 89/. و 87/. بوده و روایی این سه پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. عمده‌ترین نتایج تحقیق مبین آن است که بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده ارتباط وجود دارد و ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه پژوهش نشان از تأثیر مستقیم و عدم تأثیر غیرمستقم رهبری معنوی بر عدالت سازمانی ادراک شده دبیران دارد. شاخص‌های کلی نشان از برازش خوب مدل ارائه شده، توسط داده‌ها دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای عضویت و تعهد سازمانی بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی عدالت سازمانی ادراک شده دبیران داشته اند. نتیجه آزمون تی گروه‌های مستقل در خصوص متغیر جنسیت و آزمون آنوا در خصوص متغیرهای سن، تحصیلات و سابقه کار درباره عدالت سازمانی ادراک شده نشان داد که بین نظر دبیران در سطح 05/0تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه‌ی مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه‌های پیام نور جنوب فارس)
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1395
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان می باشد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان ترم آخر دانشگاه پیام نور در جنوب فارس و نمونه آماری شامل 145 نفر از این دانشجویان است که به صورت تصادفی خوشه‌ای از مرکز و واحدهای پیام نور جنوب فارس انتخاب چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان می باشد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان ترم آخر دانشگاه پیام نور در جنوب فارس و نمونه آماری شامل 145 نفر از این دانشجویان است که به صورت تصادفی خوشه‌ای از مرکز و واحدهای پیام نور جنوب فارس انتخاب گردیده‌اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های؛ هوش هیجانی شرینگ است که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 846/. شده و روایی محتوایی آن نیز تأیید شده و پرسشنامه استاندارد خلاقیت سلطانی بوده که روایی صوری آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید و پایایی 89/. با استفاده از آلفای کرونباخ برای آن به دست آمده است. عمده‌ترین نتایج تحقیق نشان داد که، بین مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در سطح 01/. رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون t گروه‌های مستقل و تجزیه و تحلیل واریانس(آنوا)(F) نشان داد که از لحاظ خلاقیت بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معناداری وجود دارد ولی از لحاظ سن و تحصیلات تفاوت معناداری بین دانشجویان مشاهده نشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در دو گام متغیرهای خودانگیزی و خودکنترلی خلاقیت دانشجویان را پیش بینی کرده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی(مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش فارس)
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1397
    هدف: رابطه‌ی بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی می‌باشد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که در سال 1396 در این سازمان مشغول به کار بودند که با استفاده از روش نمونه چکیده کامل
    هدف: رابطه‌ی بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی می‌باشد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که در سال 1396 در این سازمان مشغول به کار بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان تعداد 100 از بین این کارکنان انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌‌های مدیریت دانش همتی، پرسشنامه نوآوری سازمانی جرفی و همکاران و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر به تریب با ضریب آلفای کرونباخ 86/.، 78/. و 78/. بوده و روایی این سه پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق مبین ارتباط مثبت و معنادار بین مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی و بین مدیریت دانش با نوآوری سازمانی ارتباط بوده است و ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه پژوهش نشان از تأثیر مستقیم و تأثیر غیرمستقم مدیریت دانش بر کارآفرینی استراتژیک سازمانی کارکنان دارد. شاخص های کلی نشان از برازش خوب مدل ارائه شده، توسط داده ها دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای خلق دانش و بکارگیری دانش بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی نوآوری سازمانی و همچنین متغیرهای تسهیم دانش و بکارگیری دانش بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی کارآفرینی استراتژیک سازمانی کارکنان داشته‌اند. نتیجه آزمون تی گروه های مستقل در خصوص متغیر جنسیت و آزمون آنوا در خصوص متغیرهای سن و سابقه کار نشان داد که از لحاظ کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی که بین نظر کارکنان مرد و زن در سطح 05/0تفاوت معناداری وجود ندارد ولی بر حسب متغیر تعدیل کننده میزان تحصیلات کارکنان، تفاوت معناداری بین میانگین نمره کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی کارکنان در سطح 05/0 وجود دارد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که افراد با مدرک کارشناسی ارشد، کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی بالاتری نسبت به دیگر کارکنان سازمان آموزش و پرورش فارس داشته اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - چارچوب پاسخگویی قرآنی: مدلی برای حکمرانی اسلامی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1402
    این پژوهش با توجه به خلاء چارچوبهای مفهومی و بسط مطالعات میدانی متناسب با آموزه‌های اسلامی و بومی با هدف توسعه چارچوب مفهومی پاسخگویی مبتنی بر قرآن کریم به منظور ارائه مدلی برای حکمرانی در مدیریت اسلامی و از طریق روش فرایند چرخه‌ای تحلیل انجام شده است. جامعه آماری(قلمرو چکیده کامل
    این پژوهش با توجه به خلاء چارچوبهای مفهومی و بسط مطالعات میدانی متناسب با آموزه‌های اسلامی و بومی با هدف توسعه چارچوب مفهومی پاسخگویی مبتنی بر قرآن کریم به منظور ارائه مدلی برای حکمرانی در مدیریت اسلامی و از طریق روش فرایند چرخه‌ای تحلیل انجام شده است. جامعه آماری(قلمرو) پژوهش کلیه آیات قرآن کریم می‌باشد که با بهره‌گیری از فهرست موضوعی تفاسیر نور و نمونه، پیام‌ها و مفاهیم مرتبط با مفهوم پاسخگویی در آیات قرآن کریم با استفاده از کاربرگ‌های محقق ساخته مبتنی بر روش کیفی مذکور به عنوان ابزار پژوهش، مورد کاوش قرار گرفته است. حاصل این بررسی، گردآوری و احصاء 316 مفهوم فراگیر و سپس دسته‌بندی و مفهوم‌سازی این کدها و مفاهیم، ذیل 93 کد محوری بر اساس قرابت محتوایی و در نهایت شکل‌گیری طبقه‌بندی نهایی مبانی، موانع و عوامل زمینه‌ساز پاسخگویی مبتنی بر قرآن کریم در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری به عنوان چارچوب مفهومی پاسخگویی در سیستم‌های اجتماعی مبتنی بر قرآن کریم گردید. پرونده مقاله