فهرست مقالات کامران گنجی


  • مقاله

    1 - فراتحلیل متغیرهای همبسته با خلاقیت
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1394
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته مربوط به خلاقیت در ایران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است. از این رو با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمع‌آوری تمام گزارش‌های پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شا چکیده کامل
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته مربوط به خلاقیت در ایران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است. از این رو با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمع‌آوری تمام گزارش‌های پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 12 مطالعه انجام شده از 1383 تا 1391در سراسر ایران بود که 3015 نفر آزمونی را در بر می‌گرفت. داده‌های حاصل از این 12 مطالعه با روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. تمام عملیات آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم‌افزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برای مدل اثرات ثابت برابر 496/0 و برای اثرات تصادفی برابر 497/0 است که هر دو در سطح 001/0 معنادار هستند. بنابراین، میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (496/0) را می‌توان اندازة اثر متوسط تا زیاد خلاقیتتفسیر کرد. نتیجه‌‌گیری: بین سبک شناختی استقلال- وابستگی میدانی؛ انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت؛ هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی؛ ابعاد جهت‌گیری هدفی؛ بهزیستی ذهنی؛ صفات شخصیتی؛ فعالیت‌ها و ویژگی‌های معلم؛ هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین؛ تفکرانتقادیوشادکامی؛ سبک‌های تفکر؛ و جهت‌گیری‌های هدف با خلاقیت اندازة اثر معنادار وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1391
    زمینه: یکی از ویژگی‌های اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. پژوهشگران معتقدند که دوران کودکی سرآغاز شکل‌گیری روند تفکر خلاق است. تاکنون اثر متغیرهای بسیاری بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته است، اما تأثیر آموزش خلاقیت به ما چکیده کامل
    زمینه: یکی از ویژگی‌های اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. پژوهشگران معتقدند که دوران کودکی سرآغاز شکل‌گیری روند تفکر خلاق است. تاکنون اثر متغیرهای بسیاری بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته است، اما تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان نادیده گرفته شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی اجرا گردید. روش: روش پژوهش شبه‌ آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 60 نفر کودک پیش دبستانی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند و هر گروه از 30 نفر (15دختر و 15پسر) کودک پیش دبستانی تشکیل شده بودند. ابتدا از کودکان هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون تفکر خلاق تورنس فرم الف و ب تصویری به عمل آمد. پس از اجرای پیش آزمون، برنامه آموزش خلاقیت برای مادران گروه آزمایش به مدت 24 ساعت (یک روز در هفته ، هر جلسه چهار ساعت) اجرا شد. سپس کودکان به مدت یک ماه تمرین ها و بازی‌های در فضای آزاد را انجام دادند و سرانجام بعد از گذشت دو ماه پس آزمون اجرا گردید. تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری انجام شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه‌های اصالت، سیالی، بسط و خلاقیت کل تفاوت معنا‌داری وجود دارد. اما در مؤلفه انعطاف‌پذیری تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. همچنین بین کودکان پیش دبستانی دختر و پسر در مؤلفه های گوناگون خلاقیت تفاوت معنا‌داری وجود نداشت. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت آموزش خلاقیت به مادران بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد. پرونده مقاله