فهرست مقالات محمد نژادایران


  • مقاله

    1 - جایگاه زن به‌مثابه شر در سینمای کیمیایی
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1402
    هدف: بررسی جایگاه زن در سینمای کیمیایی باتوجه ‌به اهمیت جایگاه مسعود کیمیایی در سینمای ایران و نظر به اهمیت نقش مردانگی و رفاقت در آن، به بررسی و ریشه‌یابی دلایل رویکرد زن‌ستیزانه در سینمای مردسالار کیمیایی و تبدیل زنان به شخصیت‌های درجه‌دو در سینمای مو چکیده کامل
    هدف: بررسی جایگاه زن در سینمای کیمیایی باتوجه ‌به اهمیت جایگاه مسعود کیمیایی در سینمای ایران و نظر به اهمیت نقش مردانگی و رفاقت در آن، به بررسی و ریشه‌یابی دلایل رویکرد زن‌ستیزانه در سینمای مردسالار کیمیایی و تبدیل زنان به شخصیت‌های درجه‌دو در سینمای موردنظر، هدف این تحقیق می‌باشد. روش­:در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی و روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است  و با توجه به رویکرد کیمیایی به زنان با استفاده از تحلیل و دسته‌بندی ویژگی‌های کاراکتر زن فیلم در 20 فیلم کیمیایی و بررسی 29 کاراکتر زن  به بررسی تأثیر منفی زنان آثار مذکور بر زندگی قهرمان مرد پرداخته شده است. سؤال اصلی این است که چرا زنان در سینمای کیمیایی دارای نقش حاشیه‌ای اند و به‌ عنوان  نماد شر تصویر می‌شوند؟  فرضیه اصلی این پژوهش این است که کیمیایی با ارائه سه تصویر از زنان یعنی هوس‌باز  و فتنه‌انگیز، معشوقه بی‌وفا و ناموس تجاوز پذیر، ایشان را عامل اصلی تباهی و مرگ همچون شری گریزناپذیر برای قهرمانان مرد فیلم‌هایش تصویر کرده است. یافته­ها: طی بررسی سینمای کیمیایی می‌بینیم در آن سوژه زنانه همگی به‌مانند زنان اسطوره‌ای هستند که مردان را به‌سوی شر و نیستی و مرگ هدایت می‌کنند؛ همچنین قهرمانان فیلم‌های کیمیایی، مردانی نیستند که زندگی پرارزش خود را فدای عشق به یک زن کنند؛ بلکه در راه آرمان‌ها و ارزش‌هایی که قهرمانان فیلم بالاتر می‌دانند که همانا مردانگی است جان‌فشانی می‌کنند؛ چراکه حضور زنان در زندگی آنان بدون اصالت بوده و حتی تجربه رهاشدن از یک عشق زنانه، گاهی آنان را پخته‌تر و ستایش برانگیز تر کرده است؛ بنابراین در این تحقیق تلاش داریم به واکاوی هرچه بیشتر نقش زنان در فیلم‌های مهمی همچون قیصر ، سرب ، اعتراض. و ..  بپردازیم. پرونده مقاله