فهرست مقالات مهرک رحیمی


  • مقاله

    1 - The Impact of Flipped Classroom on Learning Outcome in a General English Course: Grammar and Vocabulary Gains in Focus
    International Journal of Foreign Language Teaching & Research , شماره 5 , سال 9 , زمستان 2021
    Flipped classroom establishes a framework for personalized education tailored to students’ individual needs by incorporating simple technologies of audio/video recordings into instruction. Considering the challenges General English (GE) students and instructors fa چکیده کامل
    Flipped classroom establishes a framework for personalized education tailored to students’ individual needs by incorporating simple technologies of audio/video recordings into instruction. Considering the challenges General English (GE) students and instructors face such as time limitation, students’ low motivation and diverse learning preferences, there seems to be an urgent need for studies on flipped learning. The aim of the present study was to investigate the effect of flipped classrooms on Iranian EFL learners’ learning outcome in a GE course. As such, fifty students of engineering majors in two intact classes participated in the study and were assigned to a control (n=25) and an experimental (n=25) group. The experimental group received instruction in line with the principles of flipped learning while the control group was taught using the conventional method. The participants’ level of learning outcome was measured before and after the treatment by an achievement test consisting of two parts: grammar and vocabulary. The data were analyzed by Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). The results revealed a significant difference between the two groups’ performance on the achievement post-test in general and in its two sections (grammar and vocabulary) in favor of the experimental group. Further analysis showed that the effect size for the intervention was large (ηp 2=.19>.14) for general learning outcome; however, as for the components of the achievement test, the effect size was found to be large for vocabulary section (ηp 2=.16>.14) and middle for the grammar section (ηp 2=.134<.14), respectively. Possible interpretations of the findings are discussed and certain implications and applications for GE instructors and materials developers are suggested. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت با مهارت خواندن زبان انگلیسی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1392
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت توسط دانش‌آموزان و رابطه این راهبردها با سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی و جنسیت انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه هستند که در سال تحصیلی 91-1390 در مدارس روزانه شهر گرگا چکیده کامل
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت توسط دانش‌آموزان و رابطه این راهبردها با سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی و جنسیت انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه هستند که در سال تحصیلی 91-1390 در مدارس روزانه شهر گرگان مشغول به تحصیل بوده‌اند. از بین جامعه مورد نظر، 190 دانش‌آموز به روش نمونه در دسترس (فقط دانش‌آموزانی که با اینترنت کار می‌کردند) انتخاب شدند. نمونه مورد نظر، پرسش‌نامه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت را که سه راهبرد فرآیندی، فراشناختی و رفتاری را می‌سنجد، تکمیل نمودند (پایایی ابزار = 75/0). هم‌چنین، آنها در آزمون خواندن مهارت زبان انگلیسی کِت (آزمون پایه دانشگاه کمبریج) شرکت نمودند (پایایی ابزار = 71/0). برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که جنسیت بر راهبردهای رفتاری تأثیر دارد. بدین معنی که، پسران از این راهبردها بیشتر از دختران استفاده می‌کنند. اما در استفاده از دو راهبرد فرآیندی و فراشناختی اختلافی بین دو گروه مشاهده نشد. بررسی رابطه میان مهارت خواندن زبان انگلیسی و به‌کارگیری راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات نشان داد که دو متغیر، ارتباط مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن زیرمقیاس‌های پرسش‌نامه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات مشخص شد که مهارت خواندن با راهبردهای شناختی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری دارد؛ اما این رابطه‌ با راهبردهای فرآیندی معنادار نبود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تأثیر داستان گویی دیجیتال بر اضطراب شنیداری زبان‌آموزان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 6 , پاییز 1394
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر داستان‌ گویی دیجیتال بر اضطراب شنیداری زبان‌آموزان ایرانی است. شصت زبان‌آموز سطح متوسط به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) در تحقیق حاضر که از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون است؛ شرکت نمو چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر داستان‌ گویی دیجیتال بر اضطراب شنیداری زبان‌آموزان ایرانی است. شصت زبان‌آموز سطح متوسط به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) در تحقیق حاضر که از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون است؛ شرکت نمودند. در ابتدا، برای سنجش سطح اضطراب شنیداری هر دو گروه از پرسش‌نامه اضطراب شنیداری زبان خارجه، با سه عامل اضطراب عاطفی، نگرانی ادراکی و ترس پیش‌بین به عنوان پیش‌آزمون استفاده شد. تدریس مهارت شنیدن بر اساس روش ارتباطی شامل سه مرحله پیش- شنیداری، شنیداری و پس- شنیداری به مدت 14 هفته انجام شد. در بخش شنیداری در گروه آزمایش داستان‌ های دیجیتال به صورت چند‌رسانه‌ ای اجرا شدند و شاگردان فایل داستان را با استفاده از دستگاه دی‌ وی‌ دی مشاهده کردند و به آن گوش دادند. بخش شنیداری گروه کنترل شامل گوش ‌دادن به روایت شفاهی داستان بدون استفاده از پخش چندرسانه‌ ای بود. فعالیت ‌های پیش ـ شنیداری و پس ـ شنیداری هر دو گروه یکسان بود. در پایان، آزمایش اضطراب شنیداری هر دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه اضطراب شنیداری زبان خارجه اندازه‌ گیری شد. تحلیل داده‌ ها، با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که استفاده از داستان‌گویی دیجیتال سبب‌ کاهش معنادار اضطراب شنیداری زبان‌آموزان گروه‌ آزمایش و سه عامل آن در قیاس با گروه کنترل شده است. بررسی میزان تأثیر آزمایش بر سه عامل پرسش‌نامه حاکی از تأثیر قابل ملاحظه به‌کارگیری داستان‌ های دیجیتال بر کاهش اضطراب عاطفی (شاخص مجذور اتای تفکیکی= 0/773) در قیاس با نگرانی ادراکی (شاخص مجذور اتای تفکیکی = 0/552) و ترس پیش‌بین (شاخص مجذور اتای تفکیکی= 0/247) می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رواسازی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسش‌نامه اضطراب رایانه دانش‌آموزان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1393
    با توجه به گسترش روز افزون به‌کارگیری فن‌آوری در آموزش، مطالعه سازه‌ های مرتبط با نحوه تعامل دانش‌آموزان با رایانه و سایر ابزار‌های فن‌آوری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. یکی از این سازه ‌های مرتبط، اضطراب رایانه است که باعث ایجاد دلهره، سردرگمی، ترس و در نهایت اجتناب چکیده کامل
    با توجه به گسترش روز افزون به‌کارگیری فن‌آوری در آموزش، مطالعه سازه‌ های مرتبط با نحوه تعامل دانش‌آموزان با رایانه و سایر ابزار‌های فن‌آوری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. یکی از این سازه ‌های مرتبط، اضطراب رایانه است که باعث ایجاد دلهره، سردرگمی، ترس و در نهایت اجتناب از کار با رایانه می ‌شود. نظر به اهمیت سنجش این سازه در بین کاربران فن‌آوری در محیط‌ های آموزشی، پژوهش حاضر، به بررسی اعتبار‌یابی و رواسازی مقیاس درجه‌بندی اضطراب رایانه (Weil & Rosen, 1995) که اساساً برای کاربران محیط‌های آموزشی، خصوصاً دانش‌آموزان طراحی شده، پرداخته است. بدین منظور، نسخه فارسی مقیاس درجه‌بندی اضطراب رایانه بین 789 دانش‌آموز دبیرستانی که توسط روش نمونه‌ گیری خوشه ‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع شد و تحقیق به روش پیمایشی انجام شد. به منظور بررسی ساختار عاملی و اعتبار و روایی پرسش‌نامه، از روش تحلیل گویه ‌ها (محاسبه ضریب تمییز و روش لوپ)، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه و عامل‌ها استفاده شد. نتیجه تحلیل گویه‌ها نشان داد که 18 گویه از 20 گویه پرسش‌نامه مناسب استفاده در محاسبات هستند. تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل را شناسایی نمود. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که الگوی سه عاملی این پرسش‌نامه برازندگی قابل قبولی با داده‌ها دارد. اعتبار ابزار با استفاده از روش همسان‌سازی درونی محاسبه شد و آلفای 90/0 نشان داد که مقیاس از اعتبار خوبی برخوردار است. در نتیجه می‌توان گفت نسخه ترجمه شده پرسش‌نامه برای استفاده در پژوهش ‌های مربوط به فن‌آوری در بین دانش‌آموزان ایرانی مقیاس قابل قبولی است. پرونده مقاله