در این مطالعه به طراحی یک کنترلکننده تطبیقی قوی و آنلاین در سیستم کنترلی فعال کابلی، جهت غلبه بر ارتعاشات لرزهای در ساختمانهای چندطبقهای پرداخته میشود. در این پژوهش یک کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ جدید پیشنهاد شده که در تمام پارامترهای سیستم نامشخص در نظر گر چکیده کامل
در این مطالعه به طراحی یک کنترلکننده تطبیقی قوی و آنلاین در سیستم کنترلی فعال کابلی، جهت غلبه بر ارتعاشات لرزهای در ساختمانهای چندطبقهای پرداخته میشود. در این پژوهش یک کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ جدید پیشنهاد شده که در تمام پارامترهای سیستم نامشخص در نظر گرفته می شود. از شبکه ی عصبی پیشخور چندلایه برای استخراج ژاکوبین و تخمین مدل سیستم سازهایاستفاده میشود. سپس، مدل تخمین زده شده بر روی کنترلکننده به صورت آنلاین اعمال می شود. برای تنظیم نیروی کنترلی اعمال شده به سیستم کابلی و دستیابی به اهداف کنترلی، پارامترهای کنترل کننده به طور تطبیقی با استفاده از فیلتر کالمن توسعه یافته و الگوریتم پسانتشار خطا آموزش داده می شوند. در این روش از یک کنترلکننده PID نیز استفاده شده که منجر به استحکام و پایداری سیستم کنترلکننده پیشنهادی در برابر ارتعاشات لرزهای میشود. همچنین جهت نشاندادن برتری سیستم کنترلکننده پیشنهادی از یک کنترلکننده تطبیقی ساده و آنلاین نیز استفاده میشود. این کنترلکننده که بهعنوان مدل مرجع ضمنی است از فیلتر کالمن توسعهیافته برای تنظیم آنلاین پارامترهای کنترلکننده بهعنوان یک نوآوری جدید استفاده میشود. در این تحقیق عملکرد هر دو کنترلکننده تحت تحریکات لرزه ای میدان دور و میدان نزدیک گسل بررسی میشود. بر اساس نتایج عددی بهدستآمده، کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ در به حداقل رساندن پاسخهای لرزهای سازه در هنگام زلزله و رسیدن به اهداف کنترلی زمانی که ویژگیهای پارامتری سازه تغییر میکند، در مورد نسبت دریفت بین طبقهای تا ۲۱ درصد بهتر از کنترلکننده تطبیقی ساده آنلاین عمل میکند.
پرونده مقاله
در این تحقیق یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی رفتار تیرهای بتنی تک آرمه (RC)، بدون خاموت انجام گرفته است. بدین منظور چهار تیر بتنی به صورت تک آرمه با ابعاد 250 در300 میلی متر و به طول1650میلی متر و در چهار درصد هندسی، 36/0، 64/0 ، 05/1 و 45/1 از میلگردهای معمولی (میلگرد S400 چکیده کامل
در این تحقیق یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی رفتار تیرهای بتنی تک آرمه (RC)، بدون خاموت انجام گرفته است. بدین منظور چهار تیر بتنی به صورت تک آرمه با ابعاد 250 در300 میلی متر و به طول1650میلی متر و در چهار درصد هندسی، 36/0، 64/0 ، 05/1 و 45/1 از میلگردهای معمولی (میلگرد S400) و بتن با مقاومت فشاری حدود 35 مگاپاسکال طراحی گردیده و طی آزمون خمش چهار نقطه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج آزمون نشان داد که افزایش درصد هندسی میلگردهای کششی در افزایش ظرفیت برشی تیرها کارآمد هستند. در ادامه مقاومت برشی و خمشی بدست آمده از آزمون با مقاومت برشی و خمشی نهایی پیش بینی شده از آیین نامه هایAS360، ACI، JSCE، EN، ,CSANZS و ایران و رابطه پیشنهاد شده توسط الطعان و الفیل مقایسه شد. بررسی ها حاکی از دقت بالای رابطه الطعان-الفیل با متوسط 26/1 برابر کمتر از نتایج عملی، و اختلاف زیاد مقادیر پیشنهاد شده توسط روابط آین نامه بتن ایران و آیین نامه کشور ژاپن (JSCE) به ترتیب با متوسط 29/2 برابر و 35/2 برابر کمتر از مقاومت برشی حاصل ازنتایج آزمون، در مقایسه با سایر آیین نامه های مطرحه در این تحقیق می باشد به عبارت دیگر حاشیه اطمینان بیشتری را در نظر می گیرند.
پرونده مقاله
در مقاله حاضر، رفتار خمشي تيرهای بتني مسلح¬شده با ميلگردهای فولادی یا GFRP مطالعه شد. آزمایش-های تعیین اسلامپ، وزن مخصوص، مقاومت فشاری و کششی در سن 28 روز جهت دستیابی به مشخصات مکانیکی بتن با و بدون سرباره انجام شد. سرباره در قالب درصدهای وزنی جایگزین سیمان (صفر، 30، 40 چکیده کامل
در مقاله حاضر، رفتار خمشي تيرهای بتني مسلح¬شده با ميلگردهای فولادی یا GFRP مطالعه شد. آزمایش-های تعیین اسلامپ، وزن مخصوص، مقاومت فشاری و کششی در سن 28 روز جهت دستیابی به مشخصات مکانیکی بتن با و بدون سرباره انجام شد. سرباره در قالب درصدهای وزنی جایگزین سیمان (صفر، 30، 40 و 50 درصد) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آزمایش¬های انجام شده جهت تعیین شبیه¬سازی مشخصات بتن در نرم¬افزار ABAQUS به¬کار رفت. براساس نتایج آزمایش، افزودن 30 درصد سرباره کوره آهنگدازی اثر به¬سزایی در افزایش پارامترهای مقاومت فشاری و کششی نمونه¬ها در سن 28 روز داشت (افزایش 10 درصدی مقاومت فشاری و 02/5 درصدی مقاومت کششی). یک نمونه تیر بتنی مسلح¬شده با میلگردهای GFRPبه¬منظور بررسی توانایی نرم¬افزار ABAQUS از میان پژوهش¬های پیشینیان شبیه¬سازی شد و انطباق قابل¬قبولی میان نتایج آزمایش و شبیه¬سازی از نظر ظرفیت باربری، تغییرمکان وسط دهانه و نحوه¬ی ایجاد و گسترش ترک¬ها حاصل شد. سپس تعداد 12 تیر بتنی در نرم¬افزار ABAQUS شبیه¬سازی شدند. اثر میلگرد فولادی یا GFRP، نسبت آرماتور طولی و خصوصیات مکانیکی بتن بررسی شدند. نتایج نشان داد که افزایش نسبت آرماتور طولی GFRP در تیرهای فاقد سرباره موجب افزایش ظرفیت باربری تا 89/21 درصد و کاهش تغییرمکان وسط دهانه¬ی نمونه¬ها تا 10/15 درصد می¬گردد. همچنین استفاده از میلگردهای فولادی با نسبت آرماتور طولی برابر با میلگرد GFRP نتایج بهتری را حاصل نمود (افزایش 38/29 درصدی ظرفیت باربری و کاهش 15/35 درصدی تغییرمکان وسط دهانه). مقادیر ظرفیت باربری و تغییرمکان وسط دهانه¬ی نمونه¬های شبیه¬سازی شده با مقادیر متناظر آن براساس راهنمای ACI 440.1R-15 مقایسه شدند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد