فهرست مقالات امیدعلی مسعودی


  • مقاله

    1 - مولفه های همگرایی رسانه ای خبرگزاری های ایرنا وفرانس پرس در انتخابات 1396ریاست جمهوری ایران و فرانسه
    مطالعات رسانه ای , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1398
    همگرایی رسانه ای، شرایط جدیدی را برای تعامل خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی درجهت حل مساله کاهش مخاطبان به وجود آورده است.هدف این پژوهش شناخت مولفه های همگرایی رسانه ای درخبرگزاری ها است. در این پژوهش که با روش ترکیبی ،تحلیل محتوای کمی و روش دلفی در اردیبهشت 1396 انجام ش چکیده کامل
    همگرایی رسانه ای، شرایط جدیدی را برای تعامل خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی درجهت حل مساله کاهش مخاطبان به وجود آورده است.هدف این پژوهش شناخت مولفه های همگرایی رسانه ای درخبرگزاری ها است. در این پژوهش که با روش ترکیبی ،تحلیل محتوای کمی و روش دلفی در اردیبهشت 1396 انجام شد، تحلیل محتوای خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی )ایرنا( و خبرگزاری فرانس پرس مشخص کرد که در ایرنا ابتدا مطالب درسایت اصلی منتشر می‌شود و بیشتر به تلگرام توجه شده و تنها در ماه‌های اخیر به دلیل فیلترینگ حوزه کاری خود را به شبکه‌های دیگر داخلی منتقل کرده است. در حالی که فرانس پرس، پیش از انتشار مطالب تولیدی درسایت اصلی خود ابتدا آنها را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر می‌نماید. همچنین، این دو خبرگزاری در نحوه تولید محتوای مطالب مانند منبع خبر، سبک مطالب، جهت گیری، موضوع وگرایش رویدادگرایی و فرآیندمداری نیز درمولفه های برای همگرایی رسانه ای با یکدیگر اختلاف دارند. نتیجه تحقیق بر اساس نظرات نخبگان و کارشناسان بیانگر آن ست که تعامل و همگرایی رسانه ای بین خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پنج مولفه: نوآوری، شبکه‌های اجتماعی، همپوشانی رسانه ای، ارزش‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی و نگارش خبر برای شبکه‌های اجتماعی تبیین شده است.این تحقیق نشان داد نخبگان و کارشناسان بر اولویت دادن به شبکه‌های اجتماعی، همپوشانی رسانه ای بین خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی توافق دارند و ضرورت توجه به ارزش‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی و نگارش خاص برای شبکه‌های اجتماعی را تایید می‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - حق کاربران برنظارت الکترونی وحفظ حریم خصوصی درجامعه اطلاعاتی
    مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1399
    زمینه و هدف تحقیق: حفظ حریم خصوصی و تأمین حق کاربران بر نظارات الکترونی، نیازمند شناخت کاربران بر این حق است. هدف این تحقیق چگونگی محقق شدن حق کاربران بر نظارت الکترونی اطلاعات و حریم خصوصیشان است. روش تحقیق: این تحقیق با روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و با تکنیک جمع‌آوری داد چکیده کامل
    زمینه و هدف تحقیق: حفظ حریم خصوصی و تأمین حق کاربران بر نظارات الکترونی، نیازمند شناخت کاربران بر این حق است. هدف این تحقیق چگونگی محقق شدن حق کاربران بر نظارت الکترونی اطلاعات و حریم خصوصیشان است. روش تحقیق: این تحقیق با روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و با تکنیک جمع‌آوری داده‌ها از طریق فیش برداری از آثار در دسترس پیرامون حریم خصوصی و نظارت الکترونی کاربران فضای مجازی انجام شده است. نتایج تحقیق: یکی از دلایل مهم و اساسی تضییع حقوق کاربران در حقوقشان برای نظارت بر اطلاعات، فقدان سواد رسانه‌ای است. و منظور از سواد رسانه‌ای تنها سواد کاربران در استفاده از رسانه اینترنت نیست بلکه این سواد با تکیه بر هویت فردی و اجتماعی و با توجه به دین و فرهنگ کاربران در این فضا تکمیل و تعریف می‌شود. همچنین با افزایش پایبندی به مذهب، بیشتر باعث ممانعت از عوامل زمینه‌ساز جرایم سایبری می‌شود یعنی افرادی که پایبندی بیشتری به مذهب دارند، بیشتر از سایرین عوامل زمینه‌ساز برای و قوع جرم‌های سایبری را حذف می‌نمایند. حق کاربران در نظارت خودانگیخته در واقع همان حقی است که در حریم خصوصی تعریف می‌شود و حق کاربران در نظارت دگر انگیخته همان حق مؤلف است که دیگران باید رعایت کنند. در این رابطه تعیین حدود نظارت دگر انگیخته که عمدتاً از سوی دولت‌ها و یا هکر‌ها به وقوع می‌پیوندد می‌تواند تا حدود زیادی وضعیت قوانین وضع شده در جوامع را تبیین نماید. تحقیقات بیانگر مناسب‌تر شدن حفظ حقوق کاربران در آینده ایران است. پرونده مقاله