رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که رشته ها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت چکیده کامل
رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که رشته ها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت و رفاه عموم جامعه می باشد، و بایستی تلاش های زیادی جهت انتقال و بکارگیری دانش در بخش های اقتصادی، اجتماعی و صنعت انجام دهند. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاه ها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخص های تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تبدیل دانش به ثروت بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته ها بیانگر 9 کد اصلی استخراج و کدها در 3 محور گروه بندی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به فراهم آوردن محیط رقابتی، مکانیزم مالی، شاخص های آموزش و پژوهش بوده است.
پرونده مقاله
چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای چکیده کامل
چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود و کار آفرینی می باشد.هدف: این پژوهش باهدف بررسی نقش آینده پژوهی آموزش مجازی درتوسعه کار آفرینی صورت گرفت.روش: باتوجه به هدف وماهیت پژوهش ازروش پژوهش ترکیبی یا آمیخته با تلفیق روش های کیفی وکمی استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کیفی،18 نفراز خبرگان،صاحبان نظران،روسای دانشگاه که باروش نمونه گیری گلوله برفی ودرقسمت کمی،اعضای هیئت علمی دانشگاه های خراسان شمالی به تعداد 224 نفرباروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم دانشکده ها انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدوجهت پایایی نیز با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ،ضریب پایایی هر مقوله بدست آمدکه یافته ها نشان داداین ضریب برای تمام مولفه ها بیشتر از 7/0 است.روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه دربخش کیفی،کدگذاری باز،محوری وانتخابی ودربخش کمی تحلیل عاملی تائیدی انتخاب شده است.نتایج نشان داد که برای مولفه توسعه کارآفرینی 117 کد باز درقالب دومقوله(شاخص درونی و بیرونی) ومولفه آینده پژوهی آموزش مجازی 62 کد باز در قالب دو مولفه(راهبردهای کیفیت بخشی در جهت توسعه آموزش مجازی و زیرساختارهای آموزش مجازی) شناسایی شد.نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مولفه های توسعه کارآفرینی، مولفه توانمندی کارآفرینی بیشترین اهمیت و فرهنگ کارآفرینی با ضریب 0,58 در کمترین اهمیت را در مدل دارند.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره5,سال
12
,
زمستان
1397
هدف پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان و سنجش اعتبار و پایایی آن می باشد. پژوهش از نوع توصیفی و ساخت ابزار است و در زمره پژوهش های پیمایشی قرار می گیرد. پرسشنامه اولیه با ترکیبی از مطالعه اسناد و مدارک، پژوهش ها و مصاحبه نیمه ساختار یافته چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان و سنجش اعتبار و پایایی آن می باشد. پژوهش از نوع توصیفی و ساخت ابزار است و در زمره پژوهش های پیمایشی قرار می گیرد. پرسشنامه اولیه با ترکیبی از مطالعه اسناد و مدارک، پژوهش ها و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان شرکت های دانش بنیان ، در 84 گویه طراحی شد .روایی صوری، روایی وابسته به محتوا به روش کمی و کیفی و روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت پس از تعیین روایی محتوا به صورت کمی و کیفی و روایی سازه، پرسشنامه به 78 گویه کاهش یافت. معیار پایایی ترکیبی کل پرسشنامه89/0 بدست آمد. مقدار kmo=0/85 و معنادار بودن آزمون بارتلت p=0.0001 نشان دهنده توجیه پذیر بودن اجرای تحلیل عاملی بود. نتیجه اینکه پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. به منظور تعیین رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از منظر مدیران از آزمون فریدمن استفاده شده است که نتایج بیانگر این بود که عوامل برون سازمانی با میانگین رتبه1.54 در رتبه اول و عوامل درون سازمانی با میانگی رتبه 1.46 در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره4,سال
14
,
پاییز
1399
هدف از اجرای پژوهش، تحلیل استراتژیک آیندهپژوهی آموزش مجازی در توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشور بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه اجرای آن پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی بود. نمونه آماری 18 نفر از خبرگان، صاحبان نظران، روسای دانشگاه و نخبگان جامعه علمی و متخصصان چکیده کامل
هدف از اجرای پژوهش، تحلیل استراتژیک آیندهپژوهی آموزش مجازی در توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشور بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه اجرای آن پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی بود. نمونه آماری 18 نفر از خبرگان، صاحبان نظران، روسای دانشگاه و نخبگان جامعه علمی و متخصصان دانشگاه که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس بهمنظور تحلیل استراتژیک مدل آموزش مجازی در توسعه کارآفرینی دادهها و یافتههای موردنیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شد که این پرسشنامهها با استفاده از نظرات استادان و خبرگان آموزش عالی (بهصورت کیفی) و با استفاده از مطالعات کتابخانهای بهصورت محقق ساخته به دست آمد. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل SWOT استفاده شد. تحلیل SWOT نشان داد که از نظر خبرگان و کارشناسان، جایگاه ویژه ارائه خدمات علمی و تخصصی موردنیاز جامعه با ضریب اهمیت 1008/0 بهعنوان مهمترین نقطه قوت و بودجه کم اختصاص داده شده به پژوهش با ضریب اهمیت 2127/0 از مهمترین نقاط ضعف بهدست آمده است؛ شناسایی و تقویت استعدادها و ظرفیتها با ضریب اهمیت 1068/0 بهعنوان مهمترین فرصت و دانشگاههای رقیب با ضریب اهمیت 1525/0 بهعنوان مهمترین تهدید بهدست آمد. ماتریس مقایسهای عوامل داخلی و خارجی نیز نشان داد که استراتژی استخراجی، رشد و ساخت میباشد.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1402
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت بهرهوری منابع انسانی جهت جذب نیروی کارآمد در دانشگاههای آزاد اسلامی شمال شرق کشور انجام شد. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاه چکیده کامل
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت بهرهوری منابع انسانی جهت جذب نیروی کارآمد در دانشگاههای آزاد اسلامی شمال شرق کشور انجام شد. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاههای آزاد شمال شرق کشور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 300 نفر مدیران عالی و میانی بودند که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و بخش کمی نیز به منظور گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته بهرهوری منابع انسانی با 4 مؤلفه اصلی (عوامل فردی، سازمانی، اقتصادی و فرهنگی) و جذب نیروی کارآمد با 3 مؤلفه اصلی (دادن اطلاعات به کارکنان، تفویض اختیار و نظام حقوق دستمزد) برگرفته از نتایج مصاحبه در بخش کیفی بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده-ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای معنیداری رابطه بین متغیرها از آزمون t و برای آزمون کفایت نمونه و همبسته بودن از آزمون KMO و بارتلت و همچنین طراحی مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید و تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS21 وLISREL8.5 صورت گرفت، نتایج نشان داد که از میان 57 شاخص موجود، 7 عامل اصلی (بعد) قابل شناسایی است. بعد عوامل سازمانی با بار عاملی 89/0 بیشترین ضریب تأثیرگذاری و بعد تفویض اختیار با بار عاملی 51/0 کمترین ضریب تأثیرگذاری را در عوامل مؤثر در استقرار نظام مدیریت بهرهوری منابع انسانی جهت جذب نیروی کارآمد در دانشگاه دارند.
پرونده مقاله
مدیریت توسعه و تحول
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1401
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی مولفههای هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارتهای اشتغالزا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخا چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی مولفههای هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارتهای اشتغالزا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخاسته از دادهها شامل اساتید دانشگاههای استان گلستان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت متشکل از اساتید دانشگاههای شهر گرگان بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری مبتنی بر نظریه استراوس-کوربین و در بخش کمی از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. بر اساس یافتههای کیفی عمدهترین مهارتهای سازمانی اشتغالزا در مراکز آموزش عالی استان عبارتند از ارتباطی، کار تیمی، فناوری اطلاعات، مدیریت، حل مساله، برنامهریزی و یادگیری. نتایج تحلیل با روش مدل معادلات ساختاری نمایان ساخت که مهارتهای سازمانی و هوش استراتژیک تاثیر مثبت-معناداری بر اشتغالزایی مراکز آموزش عالی گرگان دارند. هوش استراتژیک نیز به سه مولفه اصلی مدیریت استراتژیک، هوشمندی مرتبط با سایر دانشگاهها و هوشمندی محیطی قابل افراز است. برای اعتبارسنجی مدل از پرسشنامهای با طیف لیکرت پنج درجه استفاده شد. روایی پرسشنامه با محاسبه شاخص CVR تایید گردید و آلفای کرونباخ تمامی ابعاد نیز بالای 7/0 بدست آمد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی چالش های کاربست یافته های پژوهشی مرتبط با آموزش وپرورش استان گلستان انجام شد.روش تحقیق کیفی ازنوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مسئولین مرتبط با حوزه پژوهش آموزش وپرورش استان گلستان و پژوهشگرانی که درحوزه آموزش وپرورش کارک چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی چالش های کاربست یافته های پژوهشی مرتبط با آموزش وپرورش استان گلستان انجام شد.روش تحقیق کیفی ازنوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مسئولین مرتبط با حوزه پژوهش آموزش وپرورش استان گلستان و پژوهشگرانی که درحوزه آموزش وپرورش کارکرده اند، می باشد. درانتخاب نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد و تعداد ۱۰ نفر از مسئولین مرتبط با پژوهش آموزش وپرورش استان انتخاب شدندو مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیقی با آن ها انجام شده است . دراین پژوهش با هدف اعتباربخشی به فرایند تحقیق و حصول اطمینان از کیفیت داده ها وتفسیرهای صورت گرفته ، ترکیبی ازمعیارهای ارزیابی تحقیقات تفسیری شامل اعتماد پذیری ، انتقال پذیری ، تصدیق پذیری ، راستی ، قابل فهم بودن ، عمومیت وکنترل پذیری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که چالش های اصلی کاربست یافته های پژوهشی دراستان گلستان دارای چهار بعد اصلی است. این چالش ها به ترتیب اهمیت عبارتند از : 1/کمبود اعتبارات مالی ، کمبود بودجه وامکانات دربعد اقتصادی 2/ کم اهمیت دادن به پژوهش و ضعف فرهنگ سازی در اعتماد به راهگشابودن پژوهش ، نبود صاحب نظران بومی ومتخصص دربعد فرهنگی 3/ سیاست زدگی آموزش وپرورش و برخی خلا های قانونی دربعد قانون وسیاست 4/ مدیریت نا کارآمد حوزه ی پژوهش ، نبود یک نظام اطلاع رسانی منسجم ، نبود برنامه ونگاه بلند مدت به پژوهش ، متمرکز بودن نظام آموزشی در بعد مدیریت و تصمیم گیری
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1399
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمّی از روش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل صاحبنظران نظام هدا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمّی از روش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل صاحبنظران نظام هدایت تحصیلی در استان گلستان و در بخش کمّی مشاوران، مدیران مدارس و معاونان آموزشی شهرهای گرگان و آققلا به تعداد 650 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمّی بر اساس شغل مشارکتکنندگان از نوع تصادفی طبقهای بود. نمونه آماری در بخش کیفی با توجه به قانون اشباع نظری، تعداد 17 نفر و در بخش کمّی، بر اساس فرمول کوکران تعداد 242 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته با 39 سؤال بود. در بخش کیفی برای دستیابی به روایی از چک کردن بهوسیله مشارکتکنندگان و برای تعیین پایایی از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. در بخش کمّی بهمنظور بررسی روایی از نظرات خبرگان استفاده شد، نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که وجود بانک اطلاعاتی جامع، سهولت دسترسی به اطلاعات، مشاوره برخط، سابقه کاوی، بهرهگیری از سیستمهای خبره و شبیهسازی از عوامل دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان هستند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1401
ناوری اطلاعات منشأ قدرتمندی، ثروت و دانش کشورها در دنیای امروز است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 22 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاههای استان گلستان که با روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 1091 نفر چکیده کامل
ناوری اطلاعات منشأ قدرتمندی، ثروت و دانش کشورها در دنیای امروز است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 22 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاههای استان گلستان که با روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 1091 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای 285 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم-افزارهای SPSS21 و LISREL8.5 صورت گرفت، نتایج بخش کمی نشان داد که در این پژوهش مقدار t ابعاد فناوری اطلاعات در تبدیل دانش به ثروت از 92/6 تا 97/1 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار tمفروض (96/1) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی داری و مثبت بودن این ضریب با 99 درصد اطمینان میتوان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت و غیر مسقیم میگذارد. بیشترین مقدار tمربوط به بعد تقویت رقابتی و کمترین آن بعد عوامل برون سازمانی است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد