فهرست مقالات فاطمه رضویان


  • مقاله

    1 - شناسایی خطرات و شبیه سازی پیامد حوادث احتمالی ناحیه مخازن و فلر پالایشگاه گاز ایلام به روش ETBA و نرم افزار PHAST
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 8 , سال 22 , پاییز 1399
    زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی خطرات بالقوه و شیبه سازی پیامدهای حوادث احتمالی ناحیه مخازن و فلر پالایشگاه گاز ایلام به روش ETBA و PHAST می باشد. روش بررسی: در این تحقیق که در سال 1397 انجام پذیرفته، با روش ETBA[1] خطرات ناحیه مخازن و فلر پالایشگاه بررسی و 70 چکیده کامل
    زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی خطرات بالقوه و شیبه سازی پیامدهای حوادث احتمالی ناحیه مخازن و فلر پالایشگاه گاز ایلام به روش ETBA و PHAST می باشد. روش بررسی: در این تحقیق که در سال 1397 انجام پذیرفته، با روش ETBA[1] خطرات ناحیه مخازن و فلر پالایشگاه بررسی و 70 ریسک شناسایی شده که 8 ریسک در محدوده غیر قابل قبول واقع شده است. پیامد ریسک های شناسایی شده برای سناریو های منتخب شامل تشعشع ناشی از آتش، فشار ناشی از انفجار و ریزش مواد سمی بررسی و با نرم افزار PHAST[2] حوادث احتمالی برای 4 سناریوی رهایش ناگهانی گاز مخازن کروی، نشت میعانات گازی از مخازن استوانه ای، نشت LPG[3] از بازوی بارگیری و خاموش شدن فلر مدل سازی گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که در سناریوی اول خطرات ناشی از آتش سوزی و انفجار مخازن کروی سطح وسیعی از پالایشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. در سناریوی دوم در زمان نشت میعانات گازی دیوار پیرامونی مخازن استوانه ای از اهمیت خاصی برخوردار است. در سناریوی سوم جانمایی محل بارگیری مناسب نیست. در سناریوی چهارم، ارتفاع مشعل ها مناسب بوده و در رهایش گاز های سمی و قابل اشتعال پیامد شدیدی برای تاسیسات و افراد پیرامونی نخواهد داشت. بحث و نتیجه گیری: بازنگری سیستم های اطفای حریق، پایش مداوم صاعقه گیر ها و برگزاری مانورهای آتش نشانی از پیشنهادهای این مطالعه می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل علل ریشه ای حوادث ساختمانی با استفاده از تکنیک تلفیقیBow-tie_FMEA (مطالعه موردی: شرکت ابنیه فنی تهران)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 135 , سال 25 , پاییز 1402
    زمینه و هدف: صنعت ساختمان سازی یکی از پرمخاطره ترین صنایع شناخته شده است که به دلیل پیچیدگی ماهیت کار و شرایط ناایمن محیط کار، نرخ وقوع حوادث قابل توجه بالا می باشد. مطالعه حاضر شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل علل ریشه ای حوادث ساختمانی با استفاده از تکنیک تلفیقیBow-tie چکیده کامل
    زمینه و هدف: صنعت ساختمان سازی یکی از پرمخاطره ترین صنایع شناخته شده است که به دلیل پیچیدگی ماهیت کار و شرایط ناایمن محیط کار، نرخ وقوع حوادث قابل توجه بالا می باشد. مطالعه حاضر شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل علل ریشه ای حوادث ساختمانی با استفاده از تکنیک تلفیقیBow-tie_FMEA روش بررسی :در این پژوهش مخاطرات موجود در پروژه های ساختمانی شرکت ابنیه فنی تهران تحت عنوان خانه شهر و هلال با استفاده از چک لیست شناسایی شده و سپس با استفاده از تکنیک ارزیابی ریسکFMEA مورد ارزیابی قرار گرفت . همچنین از تکنیک نقاط بحرانی جهت شناسایی و تعیین ریسک های بحرانی در پروژه های ساختمانی مذکور استفاده شده و در آخرین مرحله هر یک از ریسک های بحرانی با استفاده از نرم افزار Bowtie Pro 3.3 به صورت دیاگرام های پاپیونی مدلسازی شدند. یافته ها : نتایج مطالعات نشان دادند که پروژه ساختمانی خانه شهر از مجموع 14 ریسک ارزیابی شده دارای 7 ریسک بحرانی و پروژه ساختمانی هلال از مجموع 15 ریسک ارزیابی شده دارای 8 ریسک بحرانی می باشند که هر یک از آن ها مدلسازی شدند. همچنین ریسک واژگونی جرثقیل موبایل در پروژه ساختمانی خانه شهر و برخورد بار و سازه های فلزی-بتنی به تجهیزات، نفرات و کابل های برق فشار قوی در پروژه ساختمانی هلال به ترتیب با اعداد 420 و 490 از شاخص ترین ریسک های بحرانی بودند. بحث و نتیجه گیری : می توان نتیجه گرفت که امکان استفاده تلفیقی تکنیک های ارزیابی ریسک و تکنیک های مدل سازی حوادث وجود داشته و می توان از Bow-tie نسبت به تعیین علل وقوع حوادث و پیامدهای احتمالی آن در صنعت عمران بهره برد. مشخص شد فاکتورهای شدت، احتمال و قابلیت کشف و در نهایت اعداد اولویت ریسک در پروژه ساختمانی هلال نسبت به پروژه ساختمانی خانه شهر بالاتر فلذا مخاطرات شناسایی شده ،خسارات و زیان های شناسایی شده، احتمال بروز حوادث و شبه حوادث در پروژه ساختمانی هلال نسبت به پروژه ساختمانی خانه شهر بیشتر است از دیدگاه فاکتور قابلیت کشف نیز، پروژه ساختمانی خانه شهر قابلیت شناسایی و کشف بهتری از مخاطرات و شرایط بالقوه خطر با استفاده از بازرسی ها و بازدیدهای روزانه و دوره ای دارد که احتمال بروز حوادث و شبه حوادث را به مراتب کاهش می دهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Identify Ways to Reduce Noise Pollution in Aircraft Hangars
    Anthropogenic Pollution , شماره 1 , سال 3 , بهار 2019
    The noise pollution produced by various aircraft systems, including hydraulic, pneumatic, electrical systems and auxiliary aircraft equipment inside the aircraft hangars, generally cause hearing impairment and mental disorder of shift and office personnel. Identifying h چکیده کامل
    The noise pollution produced by various aircraft systems, including hydraulic, pneumatic, electrical systems and auxiliary aircraft equipment inside the aircraft hangars, generally cause hearing impairment and mental disorder of shift and office personnel. Identifying hangar noise pollutants can lead to find solutions and methods to deal with the contaminants in the aviation industry. In the first phase of the research, the sound study in each specified region of the hangar, the required measurements and frequency analysis are done to determine the type of sound control appropriate for the hangar. Measurements in this study were conducted in accordance with standards, and the results of the measurements and equilibrium calculations after recording were compared with the permissible exposure limits in accordance with the Occupational Exposure Limit values. The results show that the highest sound pressure level corresponds to sheet metal activities (128 dBC) and thereafter respectively, pneumatic systems (112 dBC), hydraulic pumps (104 dBC) and electrical systems (86 dBA), and found that noise pollution of the hangar during the specified time for shift and office personnel is higher than the permissible limits, and this exposure is harmful to the physical and mental health of the staff. In the second phase of the research, by the results of statistical analysis of the questionnaires, there was a significant relationship between the result of estimating noise intensity and the extent of its annoyance by shift and office personnel, which most people in the hangar believe that this level of noise pollution is very annoying. پرونده مقاله