فهرست مقالات راضیه رحیمی


  • مقاله

    1 - ارزیابی ظرفیت جذب دیداری مناظر گردشگری تحت تأثیر پروژه‌های توسعه (مطالعه موردی: شهر منجیل)
    پایداری، توسعه و محیط زیست , شماره 18 , سال 5 , تابستان 1403

    زمینه و هدف: چکیده کامل

    زمینه و هدف: ظرفیت جذب دیداری منظر (VAC) توانایی آن در جذب اثرات پروژه‌های توسعه بدون از دست دادن کیفیت و یکپارچگی دیداری را بیان می‌کند. بررسی ظرفیت جذب دیداری چشم‌اندازها در مناظر گردشگری می‌تواند در مدیریت و برنامه‌ریزی پایدارتر هنگام اجرای طرح‌های توسعه در مناظر محلی بسیار سودمند باشد. شهر منجیل به دلیل واقع شدن در مجاورت دریاچه سد سفیدرود از پتانسیل گردشگری بالایی برخوردار است، چشم‌اندازهای آن دارای ارزش دیداری مطلوبی هستند و سایت‌های توربین‌های بادی احداث شده در این منطقه اثرات دیداری قابل توجهی بر منظر محلی داشته‌اند. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان جذب اثرات دیداری توربین‌های بادی به وسیله منظر موجود و همچنین شناسایی بخش‌هایی با حساسیت دیداری پایین‌تر که برای نصب توربین‌های بادی از پتانسیل بالاتری برخوردار می‌باشند، بوده است.

    روش بررسی: ابتدا شاخص‌های مورد بررسی در سه گروه ژئومورفولوژی، پوشش زمین و دید دسته‌بندی شده‌اند و سپس با در نظر گرفتن تأثیر متقابل زیرشاخص‌ها بر یکدیگر وزن هر یک از لایه‌های اطلاعاتی با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP) تعیین شده است و برای تهیه نقشه ظرفیت جذب دیداری منظر لایه‌ها رویهم‌گذاری شده‌اند.

    يافته‌ها: در بخش‌هایی که سایت توربین‌های بادی رودبار واقع شدهاند، قابلیت جذب دیداری منظر بالا بوده و از این رو درصد بالایی از اثر دیداری به وسیله منظر جذب گردیده و بر چشم‌اندازهای شاخص تأثیر منفی کمتری داشته است.

    بحث و نتیجه‌گیری: در نظر گفتن شاخص فراوانی دید به عنوان یکی از شاخصهای مورد بررسی در ارزیابی ظرفیت جذب دیداری منظر می‌تواند باعث افزایش دقت نتایج شود.

     

    پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزیابی ریسک واحدهای آمونیاک و اوره با استفاده از رویکرد ترکیبی آنتروپی شانون و WASPAS مبتنی بر منطق فازی
    انسان و محیط زیست , شماره 5 , سال 20 , زمستان 1401
    زمینه و هدف: پیشرفت و توسعه صنایع، با وجود منافع اقتصادی که برای انسان به همراه داشته است، منشا بسیاری از مخاطرات و اثرات ناسازگار بر محیط زیست بوده است. در این میان صنعت پتروشیمی با توجه به گستردگی و حجم فعالیت ها، توانایی بالایی در ایجاد خطر برای انسان و محیط زیست را چکیده کامل
    زمینه و هدف: پیشرفت و توسعه صنایع، با وجود منافع اقتصادی که برای انسان به همراه داشته است، منشا بسیاری از مخاطرات و اثرات ناسازگار بر محیط زیست بوده است. در این میان صنعت پتروشیمی با توجه به گستردگی و حجم فعالیت ها، توانایی بالایی در ایجاد خطر برای انسان و محیط زیست را دارد. این مقاله با هدف ارزیابی و رتبه بندی ریسک های محیط زیستی، ایمنی و بهداشتی ناشی از فرایند تولید آمونیاک و اوره انجام شده است. روش بررسی: به منظور ارزیابی کیفی و غربال نمودن ریسک های شناسایی شده در مرحله پیگیری، از روش آنالیز مقدماتی خطر(PHA) استفاده شد. به این ترتیب که شدت و احتمال وقوع عوامل مخاطره آمیز با استفاده از جداول PHA محاسبه شده و سطح ریسک ها تعیین گردید. سپس جهت رتبه بندی ریسک های نهایی، ابتدا معیارهای شدت، احتمال وقوع، احتمال کشف و گستره ی آلودگی برای جنبه های محیط زیستی و معیارهای شدت، احتمال وقوع، احتمال کشف و میزان مواجهه برای ریسک های ایمنی و بهداشتی، با روش انتروپی شانون فازی وزن دهی شدند. در ادامه، هر یک از ریسک ها بر اساس معیارهای نامبرده و با استفاده از تکنیک واسپاس فازی الویت بندی گردیدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، در میان 24 جنبه محیط زیستی، انتشار CO2 از برج دفع با ارزش 702/0 و درمیان 36 ریسک ایمنی و بهداشتی، سقوط از ارتفاع با ارزش 713/0 بالاترین امتیاز را کسب کرده اند بحث و نتیجه گیری: با توجه به ریسک های شناسایی شده در پتروشیمی مورد مطالعه، پیشنهاداتی جهت اصلاح و کاهش ریسک های با سطح بالا ارائه شد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی باعث افزایش دقت مطالعه می شود و دسترسی به دانش افراد خبره را تسهیل می کند. پرونده مقاله