-
مقاله
1 - کاربرد روش سطح پاسخ درتحلیل جذب انرژی لوله های مخروطی جدار نازک شیار دار پر شده از فوم پلی اورتانمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1391چکیده جاذب های انرژی در صنایع مختلف به ویژه در صنایع خودرو سازی به عنوان راه حلی برای کاهش اثر ضربه وارده به سرنشینان و بالا بردن ایمنی خودرو بکار می روند. لولههای جدار نازک به عنوان یکی از کارآمدترین سیستمهای جذب انرژی امروزه کاربرد روزافزونی پیدا کردهاند. دراین تحقی چکیده کاملچکیده جاذب های انرژی در صنایع مختلف به ویژه در صنایع خودرو سازی به عنوان راه حلی برای کاهش اثر ضربه وارده به سرنشینان و بالا بردن ایمنی خودرو بکار می روند. لولههای جدار نازک به عنوان یکی از کارآمدترین سیستمهای جذب انرژی امروزه کاربرد روزافزونی پیدا کردهاند. دراین تحقیق، جذب انرژی با بررسی تاثیرات متغیر های طراحی مربوط به لوله های جدار نازک مخروط شیار دار با استفاده از آنالیز المان محدود انجام می شود.اما از آنجائیکه که خروجی اینگونه مطالعات بیشتر به نحوه طراحی آزمایشات محاسباتی وابسته است در این مطالعه از تکنیک طراحی آزمایشات همراه با آنالیز المان محدود استفاده شده است. بدین منظور لوله آلومنیومی مخروطی شکل پر شده از فوم پلی اورتان که شیارها در سطوح داخل و خارج آن و با فواصل مساوی ایجاد شده اند ، تحت بار شبه استاتیک شبیه سازی میگردد.هدف طراحی شامل جذب انرژی ویژه و متغیرهای طراحی شامل زاویه مخروط ،فاصله شیارها،چگالی فوم ،عمق شیار و ضخامت لوله است. روش سطح پاسخ نشان می دهد که ضخامت لوله ، چگالی فوم ،عمق شیار و فاصله بین شیارها به ترتیب ذکر شده و بصورت خطی با میزان جذب انرژی ارتباط دارند. این نتایج میتواند در طراحی لوله های جدار نازک مخروطی با هندسه متفاوت مفید باشد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی جذب انرژی در ضربهگیرهای استوانهای شیاردار با استفاده از روش سطح پاسخمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1391هدف از این مطالعه، بهبود طراحی و بالا بردن میزان کارآیی لولههای استوانهای جدار نازک شیاردار پر شده از فوم پلی اورتان به عنوان سیستم جاذب انرژی میباشد. شیارها به صورت محیطی در داخل و خارج لوله با فاصلههای مساوی از یکدیگر، ایجاد میشوند. جهت دستیابی به این هدف تاثیر چکیده کاملهدف از این مطالعه، بهبود طراحی و بالا بردن میزان کارآیی لولههای استوانهای جدار نازک شیاردار پر شده از فوم پلی اورتان به عنوان سیستم جاذب انرژی میباشد. شیارها به صورت محیطی در داخل و خارج لوله با فاصلههای مساوی از یکدیگر، ایجاد میشوند. جهت دستیابی به این هدف تاثیر قطر لوله، فاصلهی شیارها، عمق شیارها، ضخامت لوله در محل شیار و چگالی فوم بر روی جذب انرژی ویژه لوله شیاردار بررسی میشود. در این مطالعه، شاخص جذب انرژی ویژه، با استفاده از تحلیل المان محدود و روش سطح پاسخ مورد بررسی قرار میگیرد و با ترکیب مختلف از متغیرهای طراحی، تحلیل المان محدود به همراه فرآیند طرح آزمایشات اجرا میشود. استفاده از روش سطح پاسخ نشان میدهد که فاصلهی شیارها، قطر داخلی لوله، ضخامت لوله در محل شیار و عمق شیار به ترتیب و توسط مدل درجه دوم با میزان جذب انرژی ویژه ارتباط دارند. علاوه بر این، تاثیر متقابل بین فاصلهی شیارها - چگالی فوم و فاصلهی شیارها – قطر داخلی لوله بر روی جذب انرژی ویژه تاثیرگذار تشخیص داده شد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تحلیل سازهای و شبیهسازی عددی تیر کامپوزیت تحت بار متحرک نوسانی بر روی بستر ویسکوالاستیک پسترنکمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1394در این مقاله، پاسخ دینامیکی تیر تیموشنکو با طول بینهایت تحت اثر بار متحرک نوسانی با استفاده از تئوری مرتبه اول برشی مطالعه میشود. تیر مورد نظر از جنس ماده مرکب ساخته شده و .روی بستر ویسکوالاستیک تعمیم یافته پسترنک قرار دارد. خصوصیات مکانیکی تیر در جهت ضخامت تغییر میکن چکیده کاملدر این مقاله، پاسخ دینامیکی تیر تیموشنکو با طول بینهایت تحت اثر بار متحرک نوسانی با استفاده از تئوری مرتبه اول برشی مطالعه میشود. تیر مورد نظر از جنس ماده مرکب ساخته شده و .روی بستر ویسکوالاستیک تعمیم یافته پسترنک قرار دارد. خصوصیات مکانیکی تیر در جهت ضخامت تغییر میکند ولی در جهت محور تیر ثابت فرض میشود. ابتدا با توجه به لایهگذاری ضربدری میدان جابجایی مناسب انتخاب میشود. سپس توسط اصل مینیمم کل انرژی پتانسیل معادلات دیفرانسیل حرکت استخراج گشته و با اعمال تبدیل فوریه مختلط نامتناهی حل میگردند. در این مطالعه، با استفاده از شبیهسازی عددی اثر پارامترهایی مختلف از قبیل سرعت بار متحرک، فرکانس بار متحرک، سفتی قائم بستر و ضریب ویسکوزیته بستر بر روی خیز تیر، نیروی برش و تنش برحسب فاصله از بار متحرک رسم شده است. نتایج نشان دادند که با افزایش سفتی قائم بستر، ضریب ویسکوزیته لایه برشی بستر و فرکانس بار متحرک باعث کاهش خیز، نیروی برش و تنش خمشی تیر میشود. همچنین، نتایج حاصل از تئوری مرتبه اول برشی با نتایج شبیه سازی عددی مقایسه شده و تطابق خوبی حاصل شده است. بنابراین شبیه سازی عددی می تواند پاسخ دینامیکی تیر کامپوزیت تحت بار متحرک را به خوبی بدست آورد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - شبیه سازی عددی جذب انرژی ضربه گیرهای دولوله ای استوانه ایمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1395هدف از این مقاله، به منظور مشخص شدن ضربه پذیری این نوع جاذب های جدارنازک دولولهای به عنوان سیستم جذب انرژی میباشد. این مدل های دولولهای بعد از اعمال نیرو در داخل همدیگر فرو میروند. بنابراین، جهت دستیابی به این هدف تأثیر قطرهای مختلف لوله رینگ دار و لوله ساده، ضخامت چکیده کاملهدف از این مقاله، به منظور مشخص شدن ضربه پذیری این نوع جاذب های جدارنازک دولولهای به عنوان سیستم جذب انرژی میباشد. این مدل های دولولهای بعد از اعمال نیرو در داخل همدیگر فرو میروند. بنابراین، جهت دستیابی به این هدف تأثیر قطرهای مختلف لوله رینگ دار و لوله ساده، ضخامت لوله رینگ دار و لوله ساده همگی با اعمال اثر فوم بر روی معیارهای ضربه پذیری لوله های دوتایی بررسی میشوند. لذا، با استفاده از شبیه سازی عددی توسط نرم افزار آباکوس به بررسی پارامترهای ضربه پذیری شامل جذب انرژی ویژه و راندمان نیروی لهیدگی بعنوان اهداف آزمایش میپردازیم. این نوع سیستم جاذب انرژی میتواند در صنایع هوایی، کشتی سازی، خودروسازی، صنایع ریلی و آسانسورها جهت جذب انرژی ضربه استفاده شود. در انتها پارامترهای هندسی مناسب و بهترین نمونه ها از لحاظ معیارهای در نظر گرفته شده با توجه به اهداف طراحی، معرفی می شوند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - بررسی تأثیر زاویه مخروطی در جذب انرژی در ضربهگیر مخروط شیاردار تحت بارگذاری محوری دینامیکی و مقایسه بارگذاری شبه استاتیکی و دینامیکیمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1393هدف از این مطالعه، بررسی جذب انرژی در لولههای مخروطی شیاردار توخالی آلومینیوم به عنوان سیستم جاذب انرژی تحت بارگذاری دینامیکی میباشد. این مدل های مخروطی دارای شیارهای مستطیلی هستند. این مقاله به بررسی تعداد شیار و همچنین زاویه مخروطی در جذب انرژی، جذب انرژی ویژه، نیرو چکیده کاملهدف از این مطالعه، بررسی جذب انرژی در لولههای مخروطی شیاردار توخالی آلومینیوم به عنوان سیستم جاذب انرژی تحت بارگذاری دینامیکی میباشد. این مدل های مخروطی دارای شیارهای مستطیلی هستند. این مقاله به بررسی تعداد شیار و همچنین زاویه مخروطی در جذب انرژی، جذب انرژی ویژه، نیروی بیشینه لهیدگی و راندمان نیروی لهیدگی با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار ال.اس.داینا1 پرداخته است. این نوع سیستم جاذب انرژی میتوانند در صنایع هوایی، کشتی سازی، خودروسازی، صنایع ریلی و آسانسورها جهت جذب انرژی ضربه استفاده شود. در انتها پارامترهای هندسی مناسب و بهترین نمونه ها از لحاظ معیارهای در نظر گرفته شده با توجه به اهداف طراحی، معرفی می شوند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی ضربه پذیری لوله های مخروط شیاردار تحت بارگذاری دینامیکی به عنوان جاذب انرژیمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 1 , سال 7 , بهار 1395در این مقاله، ضربه پذیری لولههای مخروطی جدارنازک شیاردار با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار LS-DYNA تحت بارگذاری دینامیکی بررسی می شود. برای این منظور، شیارهای داخلی و خارجی با فاصله یکسان بر روی لوله مخروطی ایجاد شده تا تغییر شکل پلاستیک از محل شیار شکل گرفته و چکیده کاملدر این مقاله، ضربه پذیری لولههای مخروطی جدارنازک شیاردار با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار LS-DYNA تحت بارگذاری دینامیکی بررسی می شود. برای این منظور، شیارهای داخلی و خارجی با فاصله یکسان بر روی لوله مخروطی ایجاد شده تا تغییر شکل پلاستیک از محل شیار شکل گرفته و چینهایی به صورت متقارن بوجود آید. هدف از این مطالعه، بررسی تعداد شیار و عمق شیار در جذب انرژی، نیروی بیشینه لهیدگی و راندمان نیروی لهیدگی میباشد. نتایج حاصل از شبیهسازی عددی نشان میدهد که با افزایش تعداد شیار تغییر محسوسی در نحوه چین خوردگی نمونه ها مشاهده نمیشود. همچنین، با افزایش تعداد شیار جذب انرژی و نیروی ماکزیمم لهیدگی کاهش یافته و نوسانات منحنی نیرو-جابجایی به صورت یکنواخت تر ایجاد میشود. علاوه بر این، کاهش عمق شیار منجر به بهبود مشخصات ضربه پذیری لوله مخروط شیاردار میشود. پرونده مقاله -
مقاله
7 - بررسی ضربه پذیری لوله های استوانهای شیاردار تحت بارگذاری دینامیکی به عنوان جاذب انرژیمهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1395در این مقاله، ضربه پذیری لولههای استوانهای جدارنازک شیاردار با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار ال. اس. داینا 1 تحت بارگذاری دینامیکی بررسی می شود. برای این منظور، شیارهای داخلی و خارجی با فاصله یکسان بر روی لوله استوانهای ایجاد شده تا تغییر شکل پلاستیک از محل چکیده کاملدر این مقاله، ضربه پذیری لولههای استوانهای جدارنازک شیاردار با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار ال. اس. داینا 1 تحت بارگذاری دینامیکی بررسی می شود. برای این منظور، شیارهای داخلی و خارجی با فاصله یکسان بر روی لوله استوانهای ایجاد شده تا تغییر شکل پلاستیک از محل شیار شکل گرفته و چینهایی به صورت متقارن بوجود آید. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر شیار بر جذب انرژی، نیروی بیشینه لهیدگی و راندمان نیروی لهیدگی میباشد. نتایج حاصل از شبیهسازی عددی نشان میدهد که با افزایش تعداد شیار تغییر محسوسی در نحوه چین خوردگی نمونه ها مشاهده نمیشود. همچنین، با افزایش تعداد شیار جذب انرژی و نیروی ماکزیمم لهیدگی کاهش یافته و نوسانات منحنی نیرو-جابجایی به صورت یکنواخت تر ایجاد میشود. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع ریلی، هوافضا و آسانسور جهت جذب انرژی ضربه مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
8 - Multi-response Optimization of Grooved Circular Tubes Filled with Polyurethane Foam as Energy AbsorberJournal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 1 , سال 12 , زمستان 2019The main objective of this research is to improvethe design and performance of the polyurethane foam-filled thin-walled aluminum grooved circular tubes using multi-response optimization (MRO) technique. The tubes are shaped with the inner and the outer circular grooves چکیده کاملThe main objective of this research is to improvethe design and performance of the polyurethane foam-filled thin-walled aluminum grooved circular tubes using multi-response optimization (MRO) technique. The tubes are shaped with the inner and the outer circular grooves at different positions along the axis. For this aim, several numerical simulations using ABAQUS finite element explicit code are performed to study the energy absorption of these structures. The effects of the grooves distance, tube diameter, grooves depth, foam density, and tube thickness are investigated onthecrashworthiness parameters of grooved circular tubes. Finite-element analysis is performed along the lines defined by design of experiments (DOE) technique at different combinations of the design parameters. The MRO is carried out using the mathematical models obtained from response surface methodology (RSM) for two crashworthiness parameters termed as the specific energy absorption (SEA) and the crushing force efficiency (CFE). Finally, by analyzing all the design criteria including theabsorbed energy of tube, themass of tube, the mean crushing load, and the maximum crushing load, the optimal density of polyurethane foam and geometric parameters were obtained through both multi-objective optimization process and Pareto diagram. A comparison of the obtained results indicates the significance of grooves distance and the inner diameter of thetube as the most influential parameters. پرونده مقاله