فهرست مقالات مریم زرنقاش مقاله 1 - رابطۀ بین امید تحصیلی و سازشیافتگی دانشجویان با دانشگاه: نقش واسطهگری خودنظمجویی تحصیلی سمیه بهمئی مریم زرنقاش کورش اسدپور احسان کشتورز کندازی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 19 , تابستان 1402 هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطهگری خودنظمجویـی تحصیلـی در رابطـۀ بیـن امیـد تحصیلـی و سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه بـود. پژوهـش از نـوع همبسـتگی و جامعـۀ آمـاری دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه آزاد اسـامی واحـد مرودشـت در سـال تحصیلـی 1399-1398 بـود کـه چکیده کامل هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطهگری خودنظمجویـی تحصیلـی در رابطـۀ بیـن امیـد تحصیلـی و سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه بـود. پژوهـش از نـوع همبسـتگی و جامعـۀ آمـاری دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه آزاد اسـامی واحـد مرودشـت در سـال تحصیلـی 1399-1398 بـود کـه 336 نفـر آنـان (161 مـرد و 175 زن) بـه روش نمونهبـردای تصادفـی خوشـهای چندمرحلـهای انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامۀ خودنظمجویـی تحصیلـی (بوفـارد، بویسـورت، وزیـو و لاروچـه، 1995)، مقیـاس امیـد تحصیلـی (پکـران، گویٔتـز، تیتـز و پـری، 2002) و پرسشـنامۀ سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه (بیکـر و سـیریک، 1984) پاسـخ دادنـد. بهمنظـور تحلیـل مـدل از مدلیابـی معـادلات سـاختاری اسـتفاده شـد. نتایـج نشـان داد مـدل پژوهـش بـا دادههـای جمعآوریشـده بـرازش مطلوبـی دارد و همچنیـن امیـد تحصیلـی بـر خودنظمجویـی تحصیلـی و سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه اثـر مسـتقیم دارد. اثـر غیرمسـتقیم امیـد تحصیلـی بـر سـازشیافتگی بـا دانشـگاه بـا واسـطهگری خودنظمجویـی تحصیلـی نیـز معنـادار بـود. بدیـن ترتیـب بایـد گفـت کـه امیـد تحصیلـی میتوانـد بهطـور مسـتقیم و غیرمسـتقیم و از طریـق خودنظمجویـی تحصیلـی بـر سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه مؤثـر باشـد. نتایـج ایـن پژوهـش پیـامآور آن اسـت کـه متولیـان تعلیـم و تربیـت جهـت بـالا بـردن سـطح سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه، میتواننـد بـه آمـوزش و ارتقـای توانمندیهایـی همچـون امیـد تحصیلـی و خودنظمجویـی تحصیلـی بپردازنـد. پرونده مقاله