فهرست مقالات مجتبی ملک جعفریان


  • مقاله

    1 - نقش واسطه ای اسنادهای علّی در رابطه بین کمال گرایی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1400
    این پژوهش با هدف آزمون تعیین نقش واسطه‌ای اسنادهای علّی در رابطة بین کمال‌گرایی و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 352 دانش‌آموز تیزهوش (200 دختر و 152 پسر) که با روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند به سیاهه شناختارهای کمال‌گرایانة چکیده کامل
    این پژوهش با هدف آزمون تعیین نقش واسطه‌ای اسنادهای علّی در رابطة بین کمال‌گرایی و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 352 دانش‌آموز تیزهوش (200 دختر و 152 پسر) که با روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند به سیاهه شناختارهای کمال‌گرایانة چندبُعدی (کوبوری، 2006)، پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران، 1982)، سیاهة مشغولیت مدرسه (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی مدرسه (سالملاـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض در دو جنس، از روش آماری مدل یابی معادله ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل نمونه و در نمونة دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر، مدل مفروض واسطه مندی نسبی اسنادهای علّی در رابطة کمال‌گرایی و بهزیستی تحصیلی با داده ها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد روابط بین کمال‌گرایی، اسنادهای علّی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر، هم‌ارز بودند. در نهایت، نتایج نشان داد که در مدل‌های مفروض چندگانه، تمامی وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در این مدل‌ها بین 41 و 32 درصد از پراکندگی نمرات مشغولیت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی از طریق متغیرهای مکنون کمال‌گرایی و اسنادهای علّی تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که کمال‌گرایی مثبت و منفی از طریق شکل‌دهی به اسنادگزینی‌های علّی مثبت و منفی در دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر، در پیش‌بینی بهزیستی تحصیلی آنها موثر واقع می‌شود. پرونده مقاله