مدیریت سبز بکارگیری مؤثر و کارآمد همه منابع سازمانی برای هدایت افراد و سازمانها جهت نیل به اهداف زیستمحیطی، به منظور حفظ محیط زیست، ارتقای سطح سلامتی افراد و ایجاد رفاه اجتماعی است. سازمانهای ورزشی، بویژه اماکن ورزشی بستر مناسبی جهت تحقق این امر مهم هستند. پژوهش حاضر چکیده کامل
مدیریت سبز بکارگیری مؤثر و کارآمد همه منابع سازمانی برای هدایت افراد و سازمانها جهت نیل به اهداف زیستمحیطی، به منظور حفظ محیط زیست، ارتقای سطح سلامتی افراد و ایجاد رفاه اجتماعی است. سازمانهای ورزشی، بویژه اماکن ورزشی بستر مناسبی جهت تحقق این امر مهم هستند. پژوهش حاضر باهدف طراحی و آزمون الگوی مولفه های مدیریت سبز اماکن ورزشی، انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر روششناسی، ازنوع کمی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه جمع آوری داده ها ازنوع توصیفی- همبستگی بود. ازبین جامعه آماری که شامل متخصصین و صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، متخصصین رشته محیط زیست، مدیران اماکن ورزشی و مدیران ارشد ادارات ورزش و جوانان بودند، تعداد 220 تن از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت سبز استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در این راستا از نرم افزارهای SPSS و smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد براساس نتایج تحلیل عاملی و مدلهای اندازهگیری، ابعاد مولفه های مدل به طور معنیداری تبیین کننده آن بودند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد روابط بین متغیرهای مدل معنیدار است. شاخصهای برازش نیز در سطح مطلوبی مورد تایید قرار گرفتند. براساس مدل بدست آمده میتوان گفت مدیریت سبز فرایندی نظاممند و چند بعدی است و ارتباطات خوب و تایید شده بین مولفه های مدل و ظرفیت های اشاره شده در مدل، میتواند در تحلیل و برنامهریزی جهت بکارگیری مدیریت سبز در جوامع ورزشی و به ویژ] اماکن ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نقش اشتیاق، رضایتمندی از نیازها و تضاد در ادراک تحلیل رفتگی ورزشکاران بود.روششناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود که داده ها به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری این ت چکیده کامل
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نقش اشتیاق، رضایتمندی از نیازها و تضاد در ادراک تحلیل رفتگی ورزشکاران بود.روششناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود که داده ها به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری این تحقیق را تمام بازیکنان والیبال 13 تا 17 سال شهر تهران تشکیل داد که تعداد آن ها 295 نفر بوده است که نمونۀ آماری به صورت تمار شمار انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه های اشتیاق (والرند و همکاران، 2003)، رضایتمندی از نیازها در ورزش لوپز و والرند (2020)، تضاد والرند و همکاران (2010)، تحلیل رفتگی ورزشکار رادک و اسمیت (2001) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اشتیاق سازگار بر تضاد در ورزشکاران تاثیر منفی معنادار دارد. در حالی که اشتیاق سازگار بر رضایت مندی از نیازها در ورزشکاران تاثیر مثبت معنادار دارد. هم چین، اشتیاق افراطی بر تضاد در ورزشکاران تاثیر مثبت معنادار دارد. در حالی که اشتیاق افراطی بر رضایت مندی از نیازها در ورزشکاران تاثیر منفی معنادار دارد. علاوه بر این، تضاد بر تحلیل رفتگی در ورزشکاران تاثیر مثبت معنادار دارد. رضایتمندی از نیازها بر تحلیل رفتگی در ورزشکاران تاثیر منفی معنادار دارد.نتیجهگیری: نیازهای بنیادین روانشناختی باید به عنوان انرژی لازم برای کمک به درگیری فعال با محیط، پرورش مهارت ها و رشد سالم در نظر گرفته می شود؛ زیرا وقتی بازیکنان از حضور در تمرینات و مسابقات انرژی مثبت تر دریافت کنند و تمایل به تعاملات فعال تر در محیط های تمرینی و مسابقات داشته باشند در این حالت میزان تحلیل رفتگی آن ها کاهش می یابد.
پرونده مقاله
چکیده اصطلاح محصورشدگی شغلی را برای ایجاد یک رویکرد جامع از ارتباط کارفرما-کارمند ارائه دادند و از این طریق میزان محصورشدگی روان شناختی و اجتماعی کارکنان با سازمان ذیربط و محیطی که سازمان در آن فعالیت می کند را تشریح ساختند. هدف: هدف کلی پژوهش حاضر مطالعه و آزمون محصورش چکیده کامل
چکیده اصطلاح محصورشدگی شغلی را برای ایجاد یک رویکرد جامع از ارتباط کارفرما-کارمند ارائه دادند و از این طریق میزان محصورشدگی روان شناختی و اجتماعی کارکنان با سازمان ذیربط و محیطی که سازمان در آن فعالیت می کند را تشریح ساختند. هدف: هدف کلی پژوهش حاضر مطالعه و آزمون محصورشدگی شغلی در بافت ورزش بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ معلمان زن و مرد تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 تشکیل دادند که تعداد آنها 2152 نفر بود. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران 326 نفر بود که به دلیل انجام مدلسازی معادلات ساختاری در این تحقیق نمونة آماری 400 نفر در نظر گرفته شد. نمونة آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای از مناطق 19 گانۀ آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. از پرسشنامه های محصورشدگی شغلی کارسلی و همکاران (2007)، قصد جا به جایی شغل سینگ و همکاران (1996)، اعتماد مدیر لی و همکاران (2013) و عدالت توزیعی نیهوف و همکاران (1993) استفاده شد. اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش تاثیر معنادار ندارد. عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش در سطح 01/0 تاثیر منفی معنادار دارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیل گر ندارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیل گر معنادار دارد.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر با هدف ارتباط عشق به برند و خرید انی مشتریان ورزشی با میانجی گری تمایل مصرف لذت گرایانه در بازیکنان لیگ برتر بسکتیال ایران اجرا شد. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش بازیکنان لیگ چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف ارتباط عشق به برند و خرید انی مشتریان ورزشی با میانجی گری تمایل مصرف لذت گرایانه در بازیکنان لیگ برتر بسکتیال ایران اجرا شد. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران (آقایان و بانوان) در سال 98 (364 نفر) بودند. 146 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از نرم افزار به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی و استنباطی و مدلسازی معادله ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد عشق به برند، خرید آنی و تمایل به مصرف لذت گرایانه از میانگین فرضی بالاتر بود. همچنین تمایل به مصرف لذتگرایانه به طور جزئی (نه کامل) اثر عشق به برند بر خرید آنی مشتریان ورزشی را میانجیگری می کند. ضریب تعیین عشق به برند و خرید آنی به ترتیب برابر با 390/0 و 446/0 که حاکی از برازش مطلوب مدل بود. بنابراین بهتر است که مدیران برندهای ورزشی از طریق پایش مداوم مشتریان و نیازسنجی، افراد دارای عشق به برند را شناسایی کنند. همچنین پیشنهاد میشود مدیران برندهای ورزشی به منظور بهبود خرید آنی، از ظرفیت رسانههای اجتماعی جهت ترغیب مشتریان برای خرید آنی استفاده نمایند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شاخص های توسعه پایداری محیط زیستی در ورزش واعتبار سنجی آن است. روش تحقیق حاضر بصورت آمیخته ابتدا از روش نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند استراوس وکوربین کدگذاری و در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. درادامه از روش مدل معادلات ساختاری به تاثیر شاخص ها چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شاخص های توسعه پایداری محیط زیستی در ورزش واعتبار سنجی آن است. روش تحقیق حاضر بصورت آمیخته ابتدا از روش نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند استراوس وکوربین کدگذاری و در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. درادامه از روش مدل معادلات ساختاری به تاثیر شاخص های بدست آمده پرداخته شد. نمونه آماری ابتدا 15 نفر از خبرگان محیط زیست در ورزش به روش انتخابی با مصاحبه های نیمه ساختار یافته به جمع آوری داده ها پرداخته شد. درمرحله بعد 250 نفر از کارکنان اماکن ورزشی شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ای از شاخص های بدست آمده مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایح درقالب مدل مفهومی ارائه شد، شاخص های بدست آمده عبارتند از: بازیگران محیط زیست در ورزش، رفتار محیط زیستی در ورزش، ملاحظات محیط زیستی در ورزش، حوزه های محیط زیستی در ورزش و اسناد وتجربیات محیط زیستی در ورزش. در ادامه، نتایج نشان داد بین شاخص های بازیگران محیط زیست در ورزش و پدیده محوری تاثیر معنی داری وجود ندارد. بین شاخص های اسناد و تجربیات محیط زیستی درورزش و پدیده محوری تاثیر معنی داری وجود ندارد. اما بین شاخص های رفتار محیط زیستی در ورزش و پدیده محوری تاثیرمعنی داری وجود دارد، همچنین بین شاخص های ملاحظات محیط زیستی در ورزش وحوزه های محیط زیستی در ورزش تاثیرمعنی داری هست. ارائه این نتایج می تواند مسیر شکل گیری توسعه پایداری محیط زیستی، تدوین سیاست گذاری، برنامه ریزی و آموزش در زمینه محیط زیست در ورزش راتسهیل بخشد.
پرونده مقاله
تفکرات مثبت و رفتارهای مفید افراد در برابر محیط کاری و با گروههای سازمانی، که در آن بیشترین فعالیت های شغلی روزانه شان انجام می گیرد، یک هویت معینی را علاوه بر هویت سازمانی با واحد کاری خود ایجاد می نماید که به آن هویت تیمی می گویند. در این پژوهش بررسی تاثیر نقش هویت تی چکیده کامل
تفکرات مثبت و رفتارهای مفید افراد در برابر محیط کاری و با گروههای سازمانی، که در آن بیشترین فعالیت های شغلی روزانه شان انجام می گیرد، یک هویت معینی را علاوه بر هویت سازمانی با واحد کاری خود ایجاد می نماید که به آن هویت تیمی می گویند. در این پژوهش بررسی تاثیر نقش هویت تیمی دروفاداری ورزشی با میانجی انگیزه درسطح مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. تحقیق از نظرهدف، کاربردی و بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 285 نفر از مسولین ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی بود. نمونه آماری تعداد 162 در نظر گرفته شد. متغیرها با پرسشنامه های هویت تیمی واندیک وهمکاران(2008)، انگیزه، گایو(2007) و وفاداری، کارونا(2002) سنجیده شدند. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر ها آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده شد. و برای آزمون مدل تحقیق از معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار های SPSS و LISRL انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه هویت تیمی بر انگیزش مشتریان ودر نتیجه بر وفاداری مشتریان(دانشجویان) تاثیر معناداری دارند. همچنین یافته ها نشان داد که انگیزش بر میزان وفاداری دانشجویان تاثیر معناداری دارد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که هویت تیمی مدیران و رو سای ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده موفقیت دانشگاه آزاد در محیط رقابتی امروز در جذب دانشجو باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شناخت اجتماعی در بین دانش آموزان انجام گرفت. این مطالعه در بین دانش آموزان شهر تهران انجام گرفت. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری دردسترس تعداد 307 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در ا چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شناخت اجتماعی در بین دانش آموزان انجام گرفت. این مطالعه در بین دانش آموزان شهر تهران انجام گرفت. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری دردسترس تعداد 307 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامهی پارنل(2016) بود. تمام عبارتهای مقیاس ازنظر متخصصان تأثیر بیشتر از 5/1 دارند. نتایج نسبت روایی محتوا با نظر 15 تن از متخصصان 59/0 و شاخص روایی محتوا نیز 79/0 تا 81/0 به دست آمد. نتایج آزمون کرویت بارتلت بیان کننده همبستگی معنادار کافی بین سؤالات بود (۰۰۱/۰>P، 917/12952=Chi-square). همچنین نتایج به دست آمده از ملاک کیسر نشان داد بارهای عاملی برای هر ۶ عامل بزرگتر از 40/0 بوده که در کل 252/70 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که شاخصهای روایی همگرا در ابعاد ششگانه مقیاس مورد مطالعه بیشتر از 5/0 میباشد. همچنین روایی واگرا نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده هر کدام از ابعاد، بیشتر از بالاترین همبستگی آن با سایر سازههای مقیاس مورد مطالعه است. نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب بیشتر از 7۰/0و ۸۰/۰ برای این پرسشنامه به دست آمد. به طور کلی میتوان گفت مقیاس شناخت اجتماعی از اعتبار کافی برای سنجش برخوردار است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد