فهرست مقالات فریبا غروی


  • مقاله

    1 - بررسی گونه‌‌های مصرف فرهنگی در شهر شیراز برمبنای رهیافت «پُرمصرفی» سالیوان و کاتز-گرو در سال 1398
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1400
    با وجود این‌‌که مصرف امری مختص جوامع انسانی است، اما تنها در قرن اخیر است که در یک مقیاس بزرگ به عنوان یکی از ویژگی‌‌های بنیادین جامعه ظهور کرده است. بسیاری مصرف را پدیده‌‌ای ایدئولوژیک می‌‌دانند که در نگهداشت روابط اجتماعی و همچنین حفظ روابط بین مردم و محیط فیزیکی‌‌شان چکیده کامل
    با وجود این‌‌که مصرف امری مختص جوامع انسانی است، اما تنها در قرن اخیر است که در یک مقیاس بزرگ به عنوان یکی از ویژگی‌‌های بنیادین جامعه ظهور کرده است. بسیاری مصرف را پدیده‌‌ای ایدئولوژیک می‌‌دانند که در نگهداشت روابط اجتماعی و همچنین حفظ روابط بین مردم و محیط فیزیکی‌‌شان نقشی بنیادین ایفا می‌‌کند. همچنین مصرف فرهنگی به عنوان یکی از اَشکال مصرف، مستعد ایفای کارکردهای متفاوت اجتماعی می‌‌دانند. در مقاله حاضر نیز تأثیرگذاری ویژگی‌‌های اجتماعی و شخصی بر تنوع و فراوانی مصارف و عادات فرهنگی با استفاده از رهیافت پُرمصرفی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش که از لحاظ روش پیمایشی می‌‌باشد و با استفاده از ابزار پرسشنامه در شهر شیراز صورت پذیرفته، با استفاده از منابع موجود معیارهای لازم جهت تدوین پرسشنامه، استخراج و با تقسیم 376 پرسشنامه بررسی گردید که میان سرمایه‌‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و متغیرهایی دیگر همچون سن، جنسیت، تحصیلات و غیره با تنوع و فراوانی عادات و مصارف فرهنگی چه رابطه‌‌ای وجود دارد. از جمله نتایج این تحقیق: تأثیر سرمایه‌‌های فرهنگی و اجتماعی بر روی تنوع و فروانی فعالیت‌‌ها و عادات فرهنگی، تأثیر جنسیت بر روی تنوع عادات فرهنگی، تأثیر وضعیت تأهل بر روی فراوانی فعالیت‌‌های فرهنگی و مواردی دیگر می‌‌باشند. پرونده مقاله