فهرست مقالات رسول طریقی


  • مقاله

    1 - شناسایی عوامل موثر بر وابستگی به برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال ایران
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 2 , سال 2 , بهار 1401
    هدف: وابستگی به برند می‌تواند تمایل مشتری برای خرید مجدد و وفاداری به برند را تقویت کند. از این رو هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل اثرگذار بر وابستگی به برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال ایران می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش مورد نظر همبستگی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری چکیده کامل
    هدف: وابستگی به برند می‌تواند تمایل مشتری برای خرید مجدد و وفاداری به برند را تقویت کند. از این رو هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل اثرگذار بر وابستگی به برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال ایران می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش مورد نظر همبستگی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة هواداران تیم فوتسال شهروند ساری بوده است. حجم نمونه بی‌نهایت و اندازه نمونه برابر با 384 نفر بودند. همچنین برای محاسبه حجم نمونه از فرمول‌ کوکران برای جوامع نامحدود‌ استفاده شد. محقق با مطالعه‌ی متغییرهای بسیاری از مقالات خارجی پرسشنامه محقق ساخته‌ای را تهیه نمود که روایی آن توسط ده تن از اساتید خبره و پایایی آن از طریق آزمون آلفایی کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از آزمون‌های آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری SEM و تحلیل عامل تاییدی CFA استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌های نشان داد که همه متغییرهای تحقیق که شامل موفقیت و هویت هوادار، دانش، سرمربی، اجتماعی شدن، سنت، محصول، اهمیت، لوگو، پذیرش گروه همسالان، مدیریت، نوستالوژی، استادیوم، رهایی از روزمرگی، جو استادیوم، تعلیم و تربیت، بازیکن ستاره و افتخار به مکان زندگی به ترتیب در وابستگی به برند باشگاه‌ لیگ برتری فوتسال شهروند ساری تاثیر مثبت و معناداری دارند.نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود به مدیران و مسئولان باشگاه لیگ برتری فوتسال شهروند ساری که در استفاده از نتایج این پژوهش برای پیشبرد اهداف باشگاه اهتمام لازم را داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی عوامل تاثیر گذار بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان ورزشکار نخبه با رویکرد تئوری داده بنیاد
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 11 , سال 4 , تابستان 1403
    هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیر گذار بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان ورزشکار نخبه است. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری زمینه ای می باشد برای گردآوری داده های مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق، جهت شناسای چکیده کامل
    هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیر گذار بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان ورزشکار نخبه است. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری زمینه ای می باشد برای گردآوری داده های مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق، جهت شناسایی مؤلفه های مربوط استفاده شد چارچوب کلی مدل بر اساس رویکرد تئوری داده بنیاد با رهیافت ساختگرایانه چارمز (2014) استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش، معلمان ورزش و اساتید رشته مدیریت ورزشی که دارای تألیف کتاب و مقاله در زمینه مربوطه بودند تشکیل دادند. نمونه گیری به صرورت هدفمند به شیوه نمونه گیرری متوالی و بصورت گلوله برفی انجام شد (15 نفر). جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. کدگذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA20 انجام پذیرفت. یافته‌ها: نشان داد عوامل مؤثر بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان ورزشکار نخبه شامل فشار روانی (9 شاخص)، محیط فرهنگی (2 شاخص)، اعتماد به نفس (4 شاخص)، فرهنگ جامعه (4 شاخص)، تجربه‌های گذشته (5 شاخص) می باشند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش رفتارهای اجتماعی و مسئولیت‌پذیری، تقویت اعتماد به نفس، تغییر فرهنگ جامعه، ایجاد محیط فرهنگی مثبت و مداخلات روانشناختی برای کنترل فشارهای روانی و احساسات منفی و مدیریت رفتارهای وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان و پیشگیری از آن‌ها ضروری می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اولویت بندی عوامل موثر بر برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران
    علوم ورزش , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399
    هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل جامعه آماری در بخش کیفی خبرگانی است که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی و مدیریتی داشتند و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل جامعه آماری در بخش کیفی خبرگانی است که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی و مدیریتی داشتند و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان لیگ – مدیران، سرپرستان، مربیان ، بازیکنان و داوران شاغل در سازمان لیگ کشور بودند. تعداد 12 نفر در بخش کیفی و تعداد 300 نفر در بخش کمی نمونه آماری را به روش سهل الوصول تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 10 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و برای اولیویت بندی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که عوامل سخت افزار، روابط بین الملل، برنامه ریزی، منابع مالی و بازاریابی، قوانین و مقررات، منابع انسانی، ارزش برند، تکنولوژی، فناوری و اطلاعات، ایمنی و امنیت دارای بیشترین اولویت بودند. بنابراین، می توان از این عوامل به عنوان مبنای عقلانی برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران بهره گرفت. پرونده مقاله