فهرست مقالات کیومرث آریا


  • مقاله

    1 - شناسایی و رتبه بندی راهبردها و پیامدهای به‌کارگیری فناوری مالی در صنعت بانکداری الکترونیک ایران
    دانش مالی تحلیل اوراق بهادار , شماره 4 , سال 16 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای به‌کارگیری فناوری مالی در صنعت بانکداری الکترونیک ایران، است. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 10 نفر از خبرگان بانکی، تا مرحلة اشباع نظری، استفاده شد. تحقیق حاضر با استفاده از چکیده کامل
    هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای به‌کارگیری فناوری مالی در صنعت بانکداری الکترونیک ایران، است. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 10 نفر از خبرگان بانکی، تا مرحلة اشباع نظری، استفاده شد. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی و در طی کدگذاری اولیه، 36 مورد به عنوان مفاهیم اولیه از متن مصاحبه‌های انجام شده به دست آمد که در قالب 9 مقوله فرعی و دو مقوله اصلی شامل راهبردها و پبامدها، دسته بندی شد. در بخش کمی تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و با استفاده از روش بهترین-بدترین، اولویت مؤلفه‌ها در هر یک از مقوله¬های اصلی، تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که تأکید بر جهت‌گیری سیاستی مبتنی بر توسعه و رشد خدمات فینتک در بانک‌ها، بالاترین اولویت را در میان راهبردها به خود اختصاص داده¬ است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدل استراتژی های توسعه گردشگری هوشمند در ایران
    مدیریت بازاریابی , شماره 63 , سال 19 , تابستان 1403
    در عصر حاضر صنعت گردشگری با دگرگونی عظیمی روبرو شده است .شهور فناوری هی نوین فرصت ها و چالش های جدیدی را جهت توسعه این صنعت به وجود آورده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل استراتژی های توسعه گردشگری هوشمند در ایران انجام شده است. در قسمت اول از روش كيفي با رويكرد استقرا چکیده کامل
    در عصر حاضر صنعت گردشگری با دگرگونی عظیمی روبرو شده است .شهور فناوری هی نوین فرصت ها و چالش های جدیدی را جهت توسعه این صنعت به وجود آورده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل استراتژی های توسعه گردشگری هوشمند در ایران انجام شده است. در قسمت اول از روش كيفي با رويكرد استقرائي و به لحاظ ماهيت از نوع اكتشافي و از نظر هدف،کاربردی محسوب مي شود. در قسمت دوم از روش كمي برای تایید ابعاد و مدل استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی صاحب نظران حوزه گردشگري، که حجم نمونه براساس اشباع نظری 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل گردشگران در ایران که بر فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 384 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسش نامه استفاده شد. تحلیل داده های کیفی با روش نظریه داده بنیاد و تحلیل داده ها در بخش کمی با روش معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شد. براساس مدل پارادایمی بدست آمده، مولفه های مرتبط با گردشگری هوشمند در شش دسته عوامل علی شامل (عوامل اقتصادي، عوامل تکنولوژیکی، عوامل زیرساختی و عوامل قانونی)، شرایط زمینه ای شامل (محیط زیست، عوامل اجتماعي و عوامل فرهنگی)، شرایط مداخله ای شامل (حمایت دولت و عوامل سياسي و امنیتی)، مقوله محوری(مقاصد هوشمند گردشگري، تجربیات هوشمند گردشگري و اکوسیستم کسب و کار هوشمند گردشگري)، راهبردها شامل (صنایع پشتیبان، اقدامات فنی و بازاریابی الکترونیکی) و در نهایت پیامدها (پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، پایداري و سیاسی) شناسایی شدند. در بخش کمی نیز مدل مورد مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران)
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 4 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش، بررسی نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران) می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی و از نظر روش پژوهش، از دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و مبتنی چکیده کامل
    هدف این پژوهش، بررسی نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران) می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی و از نظر روش پژوهش، از دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر فروشندگان کالاهای دست دوم در پلتفرم‌های دیوار و شیپور می‌باشند و با توجه به تعداد زیاد جامعه تعداد 5 هزار نفر به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. براساس جدول مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسشنامه آبس و همکاران (2020) می باشد. یافته‎های پژوهش نشان داد که نیات وفاداری نسبت به پلتفرم (دیوار و شیپور) تأثیر مثبتی بر نیات وفاداری نسبت به برند دارد و رضایت از تجربه خدمات پلتفرم (دیوار و شیپور) تأثیر مثبتی بر نیات وفاداری پلتفرم دارد و مؤلفه‎های سهولت استفاده، سودمندی درک شده، جنبه سرگرمی، حس تعلق اجتماعی به یک جامعه، اعتبار فروشنده و شناخت شخص ثالث پلتفرم (دیوار و شیپور)، تأثیر مستقیم و مثبت بر نیات وفاداری به برند دارد. پرونده مقاله