فهرست مقالات محمد باقر گرجی


  • مقاله

    1 - اشتغال و تحلیل اثرپذیری آن از بهبود فضای کسب‌و‌کار با تاکید بر طبقه درآمدی و برخورداری از منابع سوختی
    اقتصاد کاربردی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1398
    بهبود فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های مهم اقتصاد هر کشور است که ضمن اثر مطلوب بر عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها، می‌تواند از کانال ارتقای سطح تولید، رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، در تعیین سطح اشتغال موثر واقع شود. مطالعه حاضر با روش تحلیلی- توصیفی و مبتنی بر چکیده کامل
    بهبود فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های مهم اقتصاد هر کشور است که ضمن اثر مطلوب بر عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها، می‌تواند از کانال ارتقای سطح تولید، رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، در تعیین سطح اشتغال موثر واقع شود. مطالعه حاضر با روش تحلیلی- توصیفی و مبتنی بر تکنیک اقتصاد سنجی داده‌های تابلویی به دنبال بررسی و تحلیل نقش بهبود شاخص کسب و کار بر اشتغال در 140 کشور جهان طی دوره زمانی 2005 تا 2018 است. در این راستا در کنار تصریح یک الگوی پایه در قالب 4 سناریو بر ویژگی گروه‌های مختلف از کشورها نظیر طبقه درآمدی و صادرکنندگی سوخت تمرکز شده است. نتایج حاصل از توصیف داده‌ها حاکی از آن است که در مجموع، روند حرکتی رشد در اشتغال و سهولت کسب و کار، روندی همسو و کاهشی است. در تفکیک کشورها براساس اقتصاد ایران، بطور دقیق رابطه مستقیم بین دو عامل دیده نمی‌شود و نمی‌توان بطور دقیق برای اقتصاد ایران رابطه‌ای مستقیم و یا غیرمستقیم بین دو عامل اشتغال و شاخص سهولت کسب و کار استنتاج نمود. هم‌چنین در تفکیک کشورها براساس ویژگی‌های صادرکنندگی سوخت و عضویت در اوپک، در هر دو گروه از کشورها، سطح نرخ رشد اشتغال و نرخ رشد سهولت کسب و کار بزرگتر از سایر کشورهاست. نتایج حاصل از برآورد الگوی پایه حاکی از آن است که سهولت کسب و کار، نرخ مشارکت و سطح عمومی قیمت‌ها اثری مثبت بر اشتغال دارند. نتایج حاصل از برآورد سناریوها نشان می‌دهد که نخست، در کشورهای با درآمد بالا، اندازه اثرگذاری شاخص سهولت کسب و کار بر کسب و کار تفاوت معناداری از کشورهای با درآمد پایین و به تبع آن از کشورهای با درآمد متوسط دارد. دوم، اثر سهولت کسب و کار بر اشتغال در اقتصاد ایران تفاوت معناداری با سایر کشورها ندارد. سوم، اندازه اثرگذاری در کشورهای صادرکننده سوخت و کشورهای عضو اوپک به طور معناداری بزرگتر از سایر کشورها است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - برازش و اعتباریابی مدل ارتباطات یکپارچه بازاریابی در بورس اوراق بهادار
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 1 , سال 13 , بهار 1403
    ارتباطات بازاریابی یکپارچه به معنی طراحی ،تدوین و اجرای برنامه های مختلف در خصوص استفاده از ترکیبی از روش ها و ابزارهای ارتباطات بازاریابی بصورت منسجم برای تحت تاثیر دان مخاطب و جلب وی بسوی سازمان است و باعث توانمندی شرکت می گردد.پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری و اعتبار ی چکیده کامل
    ارتباطات بازاریابی یکپارچه به معنی طراحی ،تدوین و اجرای برنامه های مختلف در خصوص استفاده از ترکیبی از روش ها و ابزارهای ارتباطات بازاریابی بصورت منسجم برای تحت تاثیر دان مخاطب و جلب وی بسوی سازمان است و باعث توانمندی شرکت می گردد.پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری و اعتبار یابی مدل ارتباطات یکپارچه بازاریابی در بورس تهران با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق سهامداران بورس تهران باا استفاده ازجدول مورگان تعداد 386 نفر به روش نمونه گیری در دسترس اتتخاب شدند و اطلاعات لازم از ابزار پرسشنانه گردآوری گردید. جهت ارزیابی برازش مدل پیشنهادی از روش مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج جزئی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم با استفاده از نرم افزار تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که همه متغیرهای مشاهده پذیر دارای بار عاملی بالاتر از 70/0 روی متغیر مکنون متناظر خود بوده اند و معنی دار هستند همچنین مقدار شاخص متوسط واریانس استخراج شده تمامی متعیرها بالای 5/0 گزارش شده که نشانگر روایی همگرا متغیرهای مدل بود و میزان ضریب افزونگی در همه متغیرها مثبت وتقریبا نزدیک به 35/0 بود و این نشان دهنده کیفیت مناسب مدل اندازه گیری است و میتوان نتیجه گرفت که مدل موردنظرتوانایی پیش بینی را دارد. این بدان معنا است که روش‌ها و ابزارهای ارتباط بازاریابی بر یکپارچه‌سازی ارتباطات بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارند و یکپارچه‌سازی ارتباطات بازاریابی بر اثربخشی ارتباطات بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحلیل عوامل مؤثر بر رفتارکارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی
    مدیریت سبز , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان دادگستری استان گلستان به تعداد 1401 نفر بودند و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت پی ال نسخه 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد ابعاد رفتار کارآفرینانه سازمانی شامل 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینه‌ای، ارتباطی، ساختاری، فردی) است که به ترتیب به میزان 346/0 ، 408/0 ، 363/0 ، 378/0، 350/0، 424/0 و 398/0 بر رفتار کارآفرینانه سازمانی تأثیر معنی‌داری دارند. همچنین رفتار کارآفرینانه سازمانی بر توسعه پایدار اجتماعی به میزان 823/0 تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله