گسترش فرهنگ وقف ، یکی از عمده ترین فاکتور ، انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش های معنوی و الهی ، در شکل توزیع عادلانه ی ثروت ، محسوب می شود و با درک از همین نکته ، یعنی موثریت ژرف وقف در توسعه ای اقتصادی، فکری ، فرهنگی و معنوی جوامع است ، آگاهی چکیده کامل
گسترش فرهنگ وقف ، یکی از عمده ترین فاکتور ، انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش های معنوی و الهی ، در شکل توزیع عادلانه ی ثروت ، محسوب می شود و با درک از همین نکته ، یعنی موثریت ژرف وقف در توسعه ای اقتصادی، فکری ، فرهنگی و معنوی جوامع است ، آگاهی از فرهنگ وقف در بین افراد جامعه ودیدگاه مدیران ومتولیان امور وقفی در مورد آن وعوامل مؤثر بر آن می تواند در جهت دهی موقوفات ونظام فرهنگی وقف مؤثر باشد. در این پژوهش ابتدا یک الگوی کیفی برای مدیریت توسعه فرهنگ وقف بر اساس مصاحبه با خبرگان تدوین شد و سپس بر اساس یک مطالعه کمِی با 482 نفر نمونه آماری، به تبیین و اعتباریابی این الگو پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی مدیریت توسعه فرهنگ وقف دارای 2 بعُد و 18 مولفه است. مولفه ها شامل شبکه های شغلی، شبکه های محلی، شبکه های ملی و شبکه های بین المللی مربوط به بعُد شبکه های اجتماعی و مولفه های صداقت، حمایت اجتماعی، نهادینه شدن قوانین، مسئولیت پذیری، عدالت، همکاری و همدلی، اعتماد، رضایت، همبستگی، تعهد و تعلق، اخلاق، کنش متقابل، انسجام و احترام به هم مربوط به بعُد هنجارهای اجتماعی از مقوله کلی توسعه مدیریت فرهنگ وقف بود. یافته های بخش کمُی نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با داده های جامعه آماری بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش مدل معادلات ساختاری در ارتباط با عوامل مؤثر بر وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران میباشد.
روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی )کمی و کیفی( نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش مدل معادلات ساختاری در ارتباط با عوامل مؤثر بر وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران میباشد.
روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی )کمی و کیفی( نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها مطالعات کتابخآنهای و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است این پرسشنامه دارای 7 مولفه و 56 شاخص براساس مصاحبه با 17 نفر از خبرگان تدوین و سپس براساس یک مطالعه کمِی با 482 نفر نمونه آماری، در نظر گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی وضعیت موجود از نرمافزار SPSS استفاده شده است. همچنین برای استخراج الگوی نهایی از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد تحلیلهای معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS انجام گرفته است.
یافتهها: یافتهها نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با دادههای جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت.
نتیجهگیری: همه عوامل فوق تاثیر معناداری بر توسعه فرهنگ وقف دارند. ضرائب رگرسیونی (ضرائب مسیر) در سطح اطمینان 99 درصد معنادار بوده و نشان از تاثیر مثبت معنیدار بر توسعه فرهنگ وقف دارند
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل اصلی مؤثر بر افزایش تمایل استعدادها برای همکاری با سازمان صداوسیما با روش دلفی رتبهبندی انجام شده است. در راند اول، دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 30 نفر از خبرگان انتخابشده به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری و به کمک روش کدگذ چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل اصلی مؤثر بر افزایش تمایل استعدادها برای همکاری با سازمان صداوسیما با روش دلفی رتبهبندی انجام شده است. در راند اول، دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 30 نفر از خبرگان انتخابشده به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری و به کمک روش کدگذاری کیفی تعداد 245 کد مرتبط با موضوع شناسایی شد که با حذف متشابهات به 64 عامل منحصربهفرد رسید. این 64 عامل در سه دسته مقولهبندی شدند. راندهای دوم و سوم با هدف انتخاب 5 عامل اصلی در هر دسته اجرا شد. راند چهارم نیز با هدف تعیین رتبهبندی این عوامل اجرا و محاسبه ضریب w کندال نشان از دستیابی به اجماع نظر بسیار قوی میان اعضای مشارکتکننده بود. نهایتاً رتبهبندی سه دسته عوامل اصلی ناظر بر ماهیت و فضای شغلی، عوامل اصلی ناظر بر ساختار سازمانی و عوامل اصلی ناظر بر حقوق، مزایای ویژه و امکانات رفاهی تعیین گردید. توجه به این عوامل میتواند انگیزه دو چندانی برای استعدادها جهت فعالیت در سازمان صداوسیما بهعنوان صنعتی خلاق که مهمترین رکن موفقیت در آن سرمایههای انسانیاش است، ایجاد کند.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره1,سال
13
,
بهار
1400
هدف پژوهش حاضر تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی روانشناختی با نقش میانجی عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان سیمان صوفیان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 201 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمو چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی روانشناختی با نقش میانجی عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان سیمان صوفیان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 201 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی با 15 گویه، رهبری اصیل با 15 گویه و عدالت سازمانی با 10 گویه استفاده شد. پرسشنامه در مقیاس لیکرت و بصورت پنجگزینهای تنظیم شده بود. روایی محتوای ابزار پژوهش براساس نظرات کارشناسان و روایی سازده نیز با تحلیل عاملی تاییدی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی کلیه متغیرها نیز بالای 70/0 آمد که نشاندهنده پایا بودن ابزار پژهش بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد که برای آزمون فرضیهها از آزمون سوبل استفاده گردید. نوآوری تحقیق این است که موضوع توانمندسازی روانشناختی به صورت عملیاتی با عدالت سازمانی در ارتباط قرار گرفت و اهمیت رهبری اصیل نیز در ارتباط بین این دو متغیر تبیین گردید. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد: رهبری اصیل بر توانمندسازی روانشناختی با نقش واسط عدالت سازمانی تأثیر مثبت دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد