فهرست مقالات حمید قاسمی


  • مقاله

    1 - اعتباریابی و روایی سنجی پرسشنامه سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین با رویکرد اجتماعی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402
    این پژوهش با هدف تعیین اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین و دراین تحقیق معلمان تربیت بدنی استان لرستان، تدوین گردید.روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای راهبرد کمی و بر مبنای روش اجرا توصیفی مبتنی بر معادله ساختاری بوده است. جامعه آماری پژو چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین و دراین تحقیق معلمان تربیت بدنی استان لرستان، تدوین گردید.روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای راهبرد کمی و بر مبنای روش اجرا توصیفی مبتنی بر معادله ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود (N=200) و نمونه آماری به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سواد تبلیغاتی مالمین (2010) از دیدگاه مخاطبان است که جهت اعتباریابی در جامعه ایرانی مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های آماری، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد.نتایج پژوهش نشان‌دهنده برازش مطلوب ابعاد مدل سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین می‌باشد، به طوری که در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی گویه ها رابطه معناداری با عامل‌ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. یافته‌ها نشان داد پایایی مؤلفه‌های پرسش‌نامه براساس مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود؛با توجه به تایید ابزار مذکور در مطالعه حاضر، می توان به بررسی وضعیت گویه ها، ترتیب و اولویت بندی آنها از دیدگاه مشتریان جامعه نام برده استفاده کرد و در نهایت معلمان به عنوان رابطان اجتماعی می توانند بر مبنای نتایج کسب شده برنامه ریزی برای تهیه و تدوین پیام های تبلیغاتی ورزشی و اثربخشی آن داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی (مورد مطالعه: وزارت ورزش و جوانان)
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 9 , سال 3 , زمستان 1402
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی در زوارت ورزش و جوانان با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی در قالب یک مدل انجام گرفت.روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) می‌باشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی در زوارت ورزش و جوانان با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی در قالب یک مدل انجام گرفت.روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) می‌باشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزش، جامعه شناسی و مدیران وزارت ورزش و جوانان بودند که در نهایت 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و بخش کمی نیز شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان می‌باشند که 371 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی بود که روایی آن تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 89 درصد تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس و ایموس ورژن 24 انجام گرفت.یافته‌ها: در این پژوهش 7 عامل اثر گذار بر پویایی سازمانی شناسایی شد که اولویت بندی آنها به ترتیب شامل عامل ساختار سازمانی با 35 درصد، نیروی انسانی با 32 درصد، سبک مدیریت نوین با 29 درصد، سیاست‌های سازمانی با 27 درصد، فرهنگ سازمانی با 24 درصد، رقابت پذیری با 23 درصد و پذیرش تغییر با 22 درصد می باشند. نتیجه‌گیری: مدیران براساس ویژگی های جامعه شناسی اجتماعی موظـف بـه بـومی کـردن فعالیت های سازمان در راستای نیازهای پویایی وزارت ورزش و جوانان می باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی مدل ساختاری توسعه فوتسال ایران
    مدیریت دانش در ورزش , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402
    هدف پژوهش، طراحی مدل ساختاری توسعه فوتسال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونه‌گیری در بخش کیفی، براساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان چکیده کامل
    هدف پژوهش، طراحی مدل ساختاری توسعه فوتسال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونه‌گیری در بخش کیفی، براساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان کمیته فوتسال فدراسیون و هیأت‌های فوتبال، مدیران تیم‌های ملی و باشگاه‌های فوتسال بودند که به دلیل فقدان آمار دقیق، تعداد نمونه، 384 نفر تعیین شد که ابتدا به صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس به صورت غیرتصادفی در دسترس، انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ‌ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن، علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ، نیز تأیید شد (90/0α=). برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که 30 شاخص در قالب مؤلفه‌های محیطی و تجهیزاتی، منابع انسانی، مالی و اقتصادی، عوامل ساختاری، کارراهه، تعاملات، نگرشی و حمایتی و فرایندهای اجرایی در توسعه فوتسال ایران وجود دارد و اثرگذار شاخص‌های شناسایی شده در توسعه فوتسال معنادار است. می‌توان گفت، استانداردسازی و افزایش سالن‌های فوتسال، توسعه و بهره‌وری منابع انسانی فنی، تخصصی و مدیریتی فوتسال، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها و درآمدزایی پایدار به توسعه فوتسال کمک زیادی خواهد کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل
    علوم ورزش , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به‌ صورت میدانی انجام شد. در بخش کیفی تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر از افراد جامعه، تا دستیابی چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به‌ صورت میدانی انجام شد. در بخش کیفی تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر از افراد جامعه، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه‌های کیفی انجام شد. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 277 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، روایی سازه و برای پایایی آن از آلفای کرونباح استفاده شد. هفت عامل شامل عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل فناوری، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل ورزشی، عوامل مدیریتی و اماکن و تجهیزات بر توسعه ورزش تکواندوی کشور موثر می باشند؛ که بین آنها تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، «عوامل مدیریتی» بالاترین رتبه در عوامل موثر بر توسعه رشته تکواندو از دیدگاه نمونه تحقیق داشته و «عوامل سیاسی» پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند (01/0=Sig،84/38=2χ). همچنین، پس از تدوین مدل عوامل موثر بر توسعه ورزش تکواندوی کشور مشخص شد که شاخص‌های برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق تأیید شد. پرونده مقاله


  • مقاله

    6 - شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به‌ صورت میدانی انجام شد. در بخش کیفی تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر از افراد جامعه، تا دستیابی چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به‌ صورت میدانی انجام شد. در بخش کیفی تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر از افراد جامعه، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه‌های کیفی انجام شد. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 277 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، روایی سازه و برای پایایی آن از آلفای کرونباح استفاده شد. هفت عامل شامل عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل فناوری، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل ورزشی، عوامل مدیریتی و اماکن و تجهیزات بر توسعه ورزش تکواندوی کشور موثر می باشند؛ که بین آنها تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، عوامل مدیریتی بالاترین رتبه در عوامل موثر بر توسعه رشته تکواندو از دیدگاه نمونه تحقیق داشته و عوامل سیاسی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند (01/0=Sig،84/38=2χ). همچنین، پس از تدوین مدل عوامل موثر بر توسعه ورزش تکواندوی کشور مشخص شد که شاخص‌های برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق تأیید شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    تصویر سازمانی موضوعی است که توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. سازمان ها می توانند با ایجاد تصویر سازمانی مثبت به بالاترین درجات پیشرفت دست پیدا کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان انجام گرفت. این پژوه چکیده کامل
    تصویر سازمانی موضوعی است که توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. سازمان ها می توانند با ایجاد تصویر سازمانی مثبت به بالاترین درجات پیشرفت دست پیدا کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق بوده و نمونه گیری به صورت در دسترس بود. برای استخراج مؤلفه های اصلی تصویر سازمانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و با 10 نفر از متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق مصاحبه شد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه‌ها از فرایند کدگذاری، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون 12 مؤلفه ( ادراک از عملکرد آموزش، ادراک از عملکرد روابط عمومی، ادراک از فناوری سازمان، ادراک از محیط فیزیکی و نمادهای سازمان، ادراک از شاخص روابط انسانی، ادراک از فعالیت‌های فرهنگی، ادراک از مدیریت، ادراک از شهرت و پیشینه سازمان، ادراک از عملکرد بخش پژوهشی، ادراک از نوآوری، ادراک از آینده و چشم‌انداز مالی و ادراک از محیط کار) شناسایی و ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تأثیر رفتار سیاسی بر عملکرد کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان
    علوم سیاسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1399
    هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان بر اثربخشی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان کشور بود که تعدا آنها 430 نفر می‌باشد. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی چکیده کامل
    هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان بر اثربخشی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان کشور بود که تعدا آنها 430 نفر می‌باشد. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 203 نفر تعیین و روش نمونه گیری نیز روش تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه طراحی شده توسط دین و شارفمن برای سنجش رویکرد رفتارهای سیاسی و یا رویکرد عقلائی در فراگرد تصمیم‌گیری و پرسشنامه اثربخشی سازمانی حمیدی بود. روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت و در مورد پایایی میزان آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر کدام از آنها برابر بود با پرسشنامه سنجش رویکرد رفتارهای سیاسی و یا رویکرد عقلائی در فراگرد تصمیم‌گیری (0.81) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (0.78). نتایج نشان دادند که در مقایسه با فرایند تصمیم گیری رفتار سیاسی، اتخاذ تصمیمات بر اساس فرایند عقلایی میزان اثربخشی بیشتری در سازمان ایجاد می‌کند. زمانی که مسئولان و کارشناسان برای گرفتن تصمیمات مهم به دنبال کسب اطلاعات می‌باشند و سعی در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مساله یا مشکل یا فرصت ایجاده شده و سپس تصمیم گیری هستند به طور حتم در مسیر دستیابی به اهداف سازمان و اثربخشی تصمیمات گرفته شده پیشرفت چشم گیری خواهند داشت. پرونده مقاله