فهرست مقالات رضا صابونچی


  • مقاله

    1 - بررسی وضعیت هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور
    سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، پرسشنامه چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، پرسشنامه هوش سیاسی (ISIS) بود. روایی پرسشنامه مورد تایید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌های هوش سیاسی برابر 906/0 محاسبه گردید. نتایج آزمون معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که مولفه‌های بازی‌های اجتماعی، شخصیت سیاسی، پویایی قدرت، صداقت آشکار و تسخیر احساسات، همگی بر عملکرد هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور تأثیر مثبت و معناداری دارند. با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد به‌کارگیری و استفاده از هوش سیاسی جهت مواجه درست با تغییرات و تصمیم‌گیری صحیح مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده مناسب از فرصت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو برخورداری مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از هوش سیاسی جهت موفقیت آنها ضروری است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - The Causal Model of Brand Personality,Risk Aversion and Customer Loyalty
    Journal of System Management , شماره 4 , سال 5 , تابستان 2019
    The purpose of this research was to explain the relationship between the personality of brands with risk aversion and customer loyalty. This research was applied in terms of purpose, descriptive correlation one in terms of information gathering and based on structural e چکیده کامل
    The purpose of this research was to explain the relationship between the personality of brands with risk aversion and customer loyalty. This research was applied in terms of purpose, descriptive correlation one in terms of information gathering and based on structural equation modeling. The statistical population consisted of all customers with credible brands (5 famous and high-income brands such as Adidas, Nike, Puma, Al-Sport, and Asx) in East Azarbaijan province. With regard to the unlimited statistical population, 384 people were selected as the statistical sample based on Morgan's table. The brand personality standard questionnaire (Jones et al., 2009), Customer loyalty Anismawa (2007), and a researcher-made risk aversion questionnaire were used to collect data. The validity of the questionnaires, in addition to the supervisor's approval, was confirmed by 10 supervised faculty members and the reliability of the questionnaire was 0.849, 0.867 and 0.957, respectively, using the Cronbach's alpha coefficient. The validity of the questionnaire structure was also confirmed by factor analysis. Data were analyzed using SPSS and Amos software. The results of structural equations showed that the brand personality has a direct and positive effect on risk aversion (factor = 0.359), attitudinal loyalty (factor = 0.575), behavioral loyalty of customers (factor = 0.548). Also, the model's indices show the fitness of the research communication model. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثر فعالیت‌های ورزشی همگانی برنامه ریزی شده در سلامت عمومی با نقش میانجی شادی و نشاط
    مدیریت دانش در ورزش , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر فعالیت‌های ورزش همگانی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده در سطح سلامت عمومی با نقش میانجی شادی و نشاط است. روش پژوهش، توصیفی و همبستگی با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی است. اطلاعات 288 نفر از شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های ورزشی همگانی شهرداری تهرا چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر فعالیت‌های ورزش همگانی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده در سطح سلامت عمومی با نقش میانجی شادی و نشاط است. روش پژوهش، توصیفی و همبستگی با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی است. اطلاعات 288 نفر از شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های ورزشی همگانی شهرداری تهران با روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع‌آوری گردید. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد، سلامت عمومی گلدبرگ (1979)، شادی و نشاط آکسفورد آرگیل (2001) و پرسشنامه رفتار برنامه‌ریزی‌شده کریمی و همکاران (2021) است. روایی واگرا، همگرا و افتراقی مدل از طریق تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم تائید گردید. با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس مشخص شد، فعالیت بدنی منظم بر مبنای رفتار برنامه‌ریزی‌شده به شکل مستقیم(73/0) و با ایجاد شادی و نشاط به ‌صورت غیرمستقیم(21/0) در مجموع 94/0 بر سلامت عمومی اثر دارد. همچنین نتایج نشان داد، بیشترین اثر بر مشارکت برنامه ریزی شده در فعالیت های ورزشی از طریق تشویق خانواده و تبلیغ رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون به وجود می آید و این مهم بیشترین اثر را بر سلامت جسمانی دارد. پیشنهاد می شود، ورزش‌های همگانی فرصتی ارزشمند به منظور بالا بردن سطح سلامت روانی و نشاط اجتماعی در جامعه تلقی گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی استراتژی ها و نقشه های اجرایی ورزش کشور (مطالعه موردی؛ فدراسیون قایقرانی ایران)
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1400
    امروزه هر سازمان نیازمند به یک نقشه‌ای است که از طریق آن بتواند جایی را که می‌خواهد به آنجا برود را علامت بزند و نشان دهد که چطور باید به آنجا برسد. هدف از این پژوهش بررسی استراتژی ها و نقشه های اجرایی ورزش در فدراسیون قایقرانی کشور بود. پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی - چکیده کامل
    امروزه هر سازمان نیازمند به یک نقشه‌ای است که از طریق آن بتواند جایی را که می‌خواهد به آنجا برود را علامت بزند و نشان دهد که چطور باید به آنجا برسد. هدف از این پژوهش بررسی استراتژی ها و نقشه های اجرایی ورزش در فدراسیون قایقرانی کشور بود. پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی - تحلیلی و از منظر هدف کاربردی بود و در حوزة مطالعات راهبردی قرار دارد که به صورت مطالعه موردی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را رئیس، نواب رئیس و دبیران سابق و کنونی فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی ایران، کلیه روسا و دبیران هیئت‌های قایقرانی استان‌ها شامل می‌شوند. روش نمونه‌گیری کل شمار (سرشماری) به تعداد 369 نفر بودند. در روش اجرای تحقیق برای تعیین منظرهای کارت امتیاز متوازن محقق پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از ادبیات پیشینه، کتب و نشریات موجود از نظر اعضاء شورای راهبری استفاده نمود. براساس یافته های تحقیق، راهبردهای درآمدزایی، بازاریابی و تنوع بخشی به منابع مالی فدراسیون در منظر مالی، راهبرد های تبلیغ، ترویج و بهره مندی از ظرفیت رسانه ای و فناوری های نوین در منظرمشتری، توسعه مشارکت هیات ها و کمیته تحقیق و گسترش برنامه ریزی، طراحی نظام یکپارچه رویدادهای ورزشی در سطوح درون استانی، درمنظر فرآیند های داخلی و راهبرد های، تحکیم و تقویت نهضت داوطلبی، در منظر یادگیری و رشد چیدمان گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - رابطه انسجام گروهى وسبک مدیریت تعارض جهت اثر بخشى تیم هاى فوتبال لیگ برتر کشور
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1399
    تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطة بین انسجام گروهی و مدیریت تعارض (سبک مدیریت تعارض مبتنی بر رقابت و سبک مدیریت تعارض همکاری) و اثربخشی تیمهای فوتبال باشگاه‌های لیگ برتر کشور انجام گرفته است.روش تحقیق توصیفی (همبستگی) و بصورت میدانی و کتابخانه ای بود. جامعه آماری، شامل کل چکیده کامل
    تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطة بین انسجام گروهی و مدیریت تعارض (سبک مدیریت تعارض مبتنی بر رقابت و سبک مدیریت تعارض همکاری) و اثربخشی تیمهای فوتبال باشگاه‌های لیگ برتر کشور انجام گرفته است.روش تحقیق توصیفی (همبستگی) و بصورت میدانی و کتابخانه ای بود. جامعه آماری، شامل کلیه بازیکنان و مربیان 16 تیم شرکت‌کننده در شانزدهمین دورة مسابقات فوتبال لیگ برتر در سال 1396 می باشد که بصورت کل شماری داده ها جمع آوری شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انسجام گروهی ویدمایر (1985)، پرسشنامة مدیریت تعارض تجسولد و همکاران(2006) و پرسشنامة اثربخشی تیمی وان در وگت (2000) استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی صورت پذیرفت.بین سبک مدیریت تعارض (همکاری) و اثر بخشی تیمی از نظر بازیکنان و مربیان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سبک مدیریت تعارض (رقابت) و اثر بخشی تیمی از نظر بازیکنان و مربیان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سبک مدیریت تعارض (همکاری) و سبک مدیریت تعارض (رقابت) رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین سبک تعارض (همکاری) و انسجام تکلیف رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سبک تعارض (همکاری) و انسجام اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین سبک تعارض (رقابت) و انسجام تکلیف همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. بین سبک تعارض (رقابت) و انسجام اجتماعی همبستگی منفی ولی غیر معنی دار وجود دارد. همچنین بین انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی و اثر بخشی تیمی از نظر بازیکنان و از نظر مربیان نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تاثیر دو سبک رهبری بر انگیزه ورزشی دانش آموزان
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر دو سبک رهبری ورزشی بر انگیزه ورزشی دانش‌آموزان است. جامعه آماری 2056 نفر از دانش‌آموزان دختر شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل با روش نمونه گیری در دسترس است. گروه آزمایشی اول فضای‌ا چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر دو سبک رهبری ورزشی بر انگیزه ورزشی دانش‌آموزان است. جامعه آماری 2056 نفر از دانش‌آموزان دختر شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل با روش نمونه گیری در دسترس است. گروه آزمایشی اول فضای‌انگیزشی تکلیف‌محور(فعالیت‌های مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضای‌انگیزشی خود‌محور(فعالیت‌های رقابتی و اجباری) را تجربه کردندوگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه ورزشی مالت و همکاران (2007) استفاده شد. نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس وویل کاکسون نشان داد ایجاد فضای انگیزشی با روش تکلیف مدار به شکل معنی داری موجب افزایش انگیزه ورزشی شامل: انگیزه درونی، تنظیم یکپارچه، تنظیم بیرونی وکاهش بی انگیزگی شد، اما رشد معنی داری از نظر آماری دردو گروه دیگر مشاهده نشد، بنابراین مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی مدارس از طریق ایجاد فضای انگیزشی تکلیف گرا، نقش با اهمیتی درپاسخ به نیازهای انگیزشی وماندگاری آنها در تجربه های ورزشی بازی می کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان: مطالعه موردی علی دایی
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی درباره عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان (علی دایی) انجام شد و از طریق طرح نظریه داده بنیاد صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 11 نفر از متخصصین حوزه فوتبال و اساتید دانشگاه که به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی درباره عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان (علی دایی) انجام شد و از طریق طرح نظریه داده بنیاد صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 11 نفر از متخصصین حوزه فوتبال و اساتید دانشگاه که به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی جهت مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انتخاب شدند. مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. اعتبار یافته ها از طریق استفاده از افراد آگاه و منابع مکتوب، انتقال پذیری نتایج پژوهش، استخراج حداکثری و غیرتکراری داده ها انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نظر از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج نشان داد که تعداد140 کد مفهومی با تعداد ‌7 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی در قالب ابعاد 6 گانه شامل: عوامل علی (5)، عوامل زمینه ای (3)، مقوله مرکزی (3)، راهبردها (8)، شرایط مداخله گر (5)، پیامدها (6) استخراج گردید. یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آنها حول محور عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی، شکل دهنده مدل پارادایمی بود. نتایج به دست آمده راهبردهایی نظیر عوامل درون فردی و عوامل برون فردی را معرفی نمود که پیامدهایی همچون ارتقاء جایگاه اجتماعی، شهرت، محبوبیت و موفقیت را در پی داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - راهبردهای توسعه تجارت الکترونیک در ورزش کشور
    علوم ورزش , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل و راهکارهای مؤثر در توسعه تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی بود.تحقیق از نظر هدف کاربردی و به‌صورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل و راهکارهای مؤثر در توسعه تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی بود.تحقیق از نظر هدف کاربردی و به‌صورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری شامل 17 نفر از اساتید و صاحب‌نظران مرتبط با بازاریابی ورزشی و 11 نفر از مسئولین بازاریابی و فروش اینترنتی شرکت‌های تولیدکننده کالاهای ورزشی می‌باشد که مصاحبه ‌ها با روش نیمه ساختار یافته انجام گرفت. مدل طراحی‌شده در این پژوهش، مدل زمینه‌ای ‌می‌باشدکه به بسترهای کلان و زیرساخت‌ها، جهت تبیین فرآیند پیاده‌سازی تجارت الکترونیک ورزش کشور‌می‌پردازد. درنهایت داده‌های حاصل از مصاحبه‌ ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. درنهایت 6 مقوله اصلی شامل شرایط علی (سرپرستی- سیاست‌گذاری-شغلی-اقتصادی)، شرایط زمینه‌ای (الگو پذیری- سبک زندگی- توسعه فاوا - یادگیری محیطی)، شرایط مداخله‌گر (اطلاعاتی-فنی-حقوقی-فرهنگی)، راهبردها (حقوق- نیروی انسانی- تجهیز-بومی ‌سازی)، پیامدها (اقتصادی- ساختاری-فرهنگی- محیط‌زیست) و پدیده محوری پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در بخش تولیدات ورزشی شناسایی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - طراحی مدل جریان سازی در رسانه‌های ورزشی: یک الگوی داده بنیاد
    نوآوری در مدیریت ورزشی , شماره 7 , سال 2 , پاییز 1402
    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل جریان سازی در رسانه‌های ورزشی با رویکرد داده بنیاد بود. روش تحقیق کیفی و از نوع داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماري شامل متخصصين رسانه داراي سابقه تدريس دانشگاهي یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصين ترويج ورزش در رسانه و آش چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل جریان سازی در رسانه‌های ورزشی با رویکرد داده بنیاد بود. روش تحقیق کیفی و از نوع داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماري شامل متخصصين رسانه داراي سابقه تدريس دانشگاهي یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصين ترويج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشي، سياست گذاران و مشاوران ورزشي سازمان صدا و سيما بودند. در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر لعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‏گیری مصاحبه باز بود و با نرم‏افزار Maxqda تحلیل شد. بر مبنای تحلیل داده‏ها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازمان‏دهی جریان‏سازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینه‏ای (زیر ساخت‏های علمی، بسترهای لازم در جریان‏سازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبه‏های خبر، تعیین اولویت‏های مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد. در نهایت‏ می‏توان گفت که چهارچوب می‏تواند باعث بهبود وضعیت جریان سازی‌های رسانه‏ای جامعه به رسانه‏های ورزشی شود و اینکه در نهایت میزان استقبال از رسانه‏های ورزشی در تمام حوزه‏ها بالا خواهد رفت. پرونده مقاله