-
مقاله
1 - اثر خط مشی تقسیم سود بر تغییرپذیری قیمت سهامپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1390سود تقسیمی بخش مهمی از روش¬های ارزیابی سهام شرکت¬ها بوده و تعیین خط¬مشی تقسیم سود می¬تواند برای محققان و سرمایه¬گذاران مهم باشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سیاست تقسیم سود و تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. جامعه آماری تحق چکیده کاملسود تقسیمی بخش مهمی از روش¬های ارزیابی سهام شرکت¬ها بوده و تعیین خط¬مشی تقسیم سود می¬تواند برای محققان و سرمایه¬گذاران مهم باشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سیاست تقسیم سود و تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکتهای غیرمالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال¬های 1383 تا 1388 است. متغیرهای کنترلی شامل اندازه، تغییرپذیری سود، نسبت بدهی و رشد دارایی¬ها می¬باشد. از رگرسیون حداقل مربعات پانل و مدل اثرات ثابت استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می¬دهد که سیاست تقسیم سود شرکت نقش کلیدی در تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران دارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - رابطه بین سقوط قیمت سهام و سهامداران نهادی پایدار و گذراپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1399بر اساس تئوری نمایندگی همواره این احتمال وجود دارد که مدیران شرکت لزوماً به نفع سهامداران تصمیم نگیرند و به امید بدست آوردن خبرهای خوب در آینده، زمینههای ایجاد محیط گزارشگری غیر شفاف و بهتبع احتمال سقوط قیمت سهام را فراهم آوردند. در مقابل مفاهیم حاکمیت شرکتی با تأکید چکیده کاملبر اساس تئوری نمایندگی همواره این احتمال وجود دارد که مدیران شرکت لزوماً به نفع سهامداران تصمیم نگیرند و به امید بدست آوردن خبرهای خوب در آینده، زمینههای ایجاد محیط گزارشگری غیر شفاف و بهتبع احتمال سقوط قیمت سهام را فراهم آوردند. در مقابل مفاهیم حاکمیت شرکتی با تأکید بر سهامداران نهادی از آنها بهعنوان سازوکار کنترلی جهت مقابل با رویکرد فرصتطلبانه و انعقاد قراردادهای کارا، بر نقش سرمایهگذاران نهادی در مکانیسم راهبری شرکت و توانایی بالقوهای آنها در تأثیرگذاری بر رویهها و سیاستهای اتخاذشده از سوی مدیران تأکید میکنند. بر همین مبنا مطالعه در خصوص نقش سرمایهگذاران نهادی در سقوط ناگهانی قیمت سهام ضروری به نظر میرسد. ازاینرو پژوهش حاضر با بهرهگیری از دو فرضیه نظارت کارآمد و همگرایی منافع و طبقهبندی نمودن سهامداران نهادی به دو گروه سهامداران نهادی پایدار و گذرا رابطه بین سهامداران نهادی با سقوط قیمت سهام (با دو مدل کانت و ضریب چولگی بازده منفی) را با استفاده از اطلاعات 152 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین سهامداران نهادی پایدار با سقوط قیمت سهام (مدل کانت و ضریب چولگی بازده منفی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد. لیکن این رابطه بین سهامداران نهادی گذرا با سقوط قیمت سهام (مدل کانت و ضریب چولگی بازده منفی) برقرار نیست؛ که این موضوع بر تفاوت قائل شدن بین سهامداران نهادی پایدار و گذرا و همچنین تأکید بر سهامداران نهادی پایدار بهعنوان سازوکار کنترلی مؤثر بر ارکان راهبری سازمان و مقابله با سقوط ناگهانی قیمت سهام اشاره مینماید. پرونده مقاله -
مقاله
3 - عوامل مؤثر بر افشای سرمایه فکری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1391یکی از مهمترین چالشها و مشکلات سیستمهای حسابداری سنتی، عدم انعکاس ارزش سرمایه-های فکری در صورتهای مالی و گزارشات واحدهای تجاری است. در حالیکه امروزه نقش سرمایههای فکری در ایجاد ارزش برای شرکتها و واحدهای تجاری بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایههای مالی در واحدها ای چکیده کاملیکی از مهمترین چالشها و مشکلات سیستمهای حسابداری سنتی، عدم انعکاس ارزش سرمایه-های فکری در صورتهای مالی و گزارشات واحدهای تجاری است. در حالیکه امروزه نقش سرمایههای فکری در ایجاد ارزش برای شرکتها و واحدهای تجاری بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایههای مالی در واحدها ایفا میکنند در این میان، حرفه حسابداری و حسابداران نقش مهمی برای یافتن راههای مؤثر جهت کنترل و اندازهگیری و سنجش سرمایههای فکری بهوسیله مدلها و روشهای ارزیابی این سرمایهها بر عهده دارند. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل تأثیرگذار بر افشای شاخصهای سرمایه فکری در قالب چهار فرضیه است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در سال مالی 88 گزارشهای سالانه خود را بهصورت حسابرسی شده به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه کردهاند، متغیرهای مستقل در پژوهش حاضر مشتمل بر جمع داراییها، نرخ سود ناخالص، نرخ حقوق صاحبان سهام و سن شرکت است و متغیرهای وابسته پژوهش نیز میزان شاخصهای افشای سرمایه فکری است. با آزمون و بررسی فرضیات تحقیق مشخص شد که جمع داراییها و نرخ سود ناخالص بر افشای شاخصهای سرمایه فکری تأثیر مثبت داشتهاند ولی سن شرکت ونرخ حقوق صاحبان سهام بر افشای سرمایه فکری بیتأثیر هستند. همینطور مشخص شد میزان تأثیر متغیر سود ناخالص از میزان تأثیر متغیر جمع داراییها بیشتر بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - ارائه الگوی مفهومی مدیریت سود مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد چند وجهیپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399هدف از مقاله حاضر ارائه الگوی مدیریت سود با توجه به شرایط کشور ایران میباشد. در این رابطه پژوهش حاضر به کمک روش کیفی نظریه داده بنیاد چند وجهی و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۱۴ نفر از خبرگان حرفه حسابداری ایران که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده است، موفق به ا چکیده کاملهدف از مقاله حاضر ارائه الگوی مدیریت سود با توجه به شرایط کشور ایران میباشد. در این رابطه پژوهش حاضر به کمک روش کیفی نظریه داده بنیاد چند وجهی و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۱۴ نفر از خبرگان حرفه حسابداری ایران که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده است، موفق به ارائه الگوی مدیریت سود که در برگیرنده شرایط علی، مداخلهگر، بسترساز و راهبردهای مربوط به مدیریت سود و پیامدهای آن گردید. پیش از این تحقیقات برای مدلسازی مدیریت سود با روشهای مقداری انجام گرفته است و استفاده از روشهای کیفی در معرفی عوامل مؤثر و انگیزههای مدیران در مدیریت سود در ایران مورد توجه واقع نگردیده است؛و این مورد هم از نظر دانش افزایی و هم توسعه نظریهای موجود در حوزه مدیریت سود بیتأثیر نیست. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ارتباط بین سطح رقابت در بازار محصول و عدم تقارن اطلاعاتی؛ رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری The Relationship between the Product Market Competition and Information Asymmetry; Structural Equation Modeling Approachپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400از آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار می آید بنابراین از لحاظ تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار م چکیده کاملاز آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار می آید بنابراین از لحاظ تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. به این منظور 78 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش غربالگری جامعه آماری با رویکرد مد ل سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری سطح رقابت از شاخص هرفیندال-هیرشمن و برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از معیارهای شکاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام، اندازه شرکت، خطای پیش بینی سود و فرصت های رشد استفاده گردید. پس از اطمینان از توانایی سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی توسط نشانگرهای مدنظر و همچنین برازش مناسب الگوی اندازه گیری و ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد سطح رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر معنی دار دارد؛ به عبارت دیگر، با افزایش سطح رقابت در بازار محصول، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می یابد. نتایج پژوهش پیشنهاد می کند نهادهای قانونی در راستای تمرکززدایی و ایجاد مکانیزم هایی برای فراهم نمودن محیط رقابتی گام بردارند تا زمینه ساز افشای مناسب اطلاعات توسط شرکت ها شده و از این طریق عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه کمرنگو امنیت سرمایه گذاران و جلب اعتماد آن ها به بازار سرمایه افزایش یابد.The Relationship between the Product Market Competition and Information Asymmetry; Structural Equation Modeling ApproachAkbar KananiRezvan HejaziMehrdad GhanbariBabak Jamshidi NavidReceived: 01/ April /2021 Accepted: 07/ June /2021AbstractSince competition in the product market is one of the factors influencing the decisions of managers and investors, it is therefore considered as an important component in the reduction of information asymmetry in terms of insiders and outsiders decision making.The purpose of this study was to investigate the effect of competition in product market on information asymmetry.The statistical population of this research is the companies accepted in the TSE by using structural equation modeling approach. In order to measure the level of competition, the Herfindahl-Hirschman index and to measure the information asymmetry, Bid-Ask criteria and firm size, earning forecast error and growth opportunities was used. After assuring the ability to measure the information asymmetry variable by the indicated indicators as well as the appropriate fit for the measurement and structural model of the research, the results indicate that the level of competition in the product market has a significant effect on the information asymmetry. In other words, with increasing competition in the product market, information asymmetry decreases.Keywords: Earning Forecast Error, Product Market Competition, Information Asymmetry, Growth Opportunities, Informed Traders. پرونده مقاله