فهرست مقالات نوشین اقاجانی


  • مقاله

    1 - بررسی نقش اموزشی تلوزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی
    فرهنگ ارتباطات , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1391
    هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش آموزشی تلویزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی" می‌باشد. روش این پژوهش پیمایشی و شش فرضیه در آن مطرح شده است. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان تهرانی تشکیل می‌دهند که نمونه آن بر‌اساس فرمول کوکران 386 نفر می‌باشد. روش نمونه‌گیری ب چکیده کامل
    هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش آموزشی تلویزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی" می‌باشد. روش این پژوهش پیمایشی و شش فرضیه در آن مطرح شده است. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان تهرانی تشکیل می‌دهند که نمونه آن بر‌اساس فرمول کوکران 386 نفر می‌باشد. روش نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای صورت گرفته است، به این صورت که از بین 22 منطقه تهران براساس قرعه پنج منطقه جغرافیایی از نواحی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شد آن گاه از هر منطقه دو حوزه به صورت تضادفی و با قرعه انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری این تحقیق پرسشنامه بوده است که پس از تکمیل آنها جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss به دست آمد. پس از پیمایش و تحلیل داده‌ها و با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان گفت: بیشتر شهروندان تلویزیون تماشا می‌کنند اما برنامه‌های مرتبط با آموزش ترافیکی را کمتر می‌بینند و علاقه چندانی هم به دیدن این برنامه‌ها ندارند. این امر را می‌توان ناشی از کم توجهی رسانه‌های جمعی به مسئله ترافیک و جذابیت پایین برنامه‌های ساخته شده دانست. اگر برنامه‌ها به اندازه کافی تکرار شوند و برجسته‌سازی صورت گیرد، امکان اینکه توجه و به دنبال آن علاقه مخاطبان افزایش یابد، زیاد است. مخاطبان برنامه‌های آموزشی در زمینه ترافیک را مفید میدانند و اظهار داشته‌اند که این برنامه‌ها نقش مثبتی بر ذهن و رفتار آنها داشته است، بخصوص اگر با سبک‌های جذابی مثل برنامه‌های انیمیشنی ارائه شوند. یکی دیگر از نتایجی که می‌تواند مورد توجه برنامه‌سازان رسانه‌ای باشد. گزارش‌های زنده از تصادفات و حوادث ترافیکی است چرا که یافته‌ها نشان می‌دهد این گونه برنامه‌ها با پخش تصویر واقعی به دلیل ایجاد هیجان توام با ترس، مخاطبان را ترغیب می‌کنند، برای جلوگیری از عواقب منفی و نامطلوب، اقدام به انجام رفتار صحیح ترافیکی نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک
    فرهنگ ارتباطات , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1390
    در این تحقیق، که به بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در میان 1081 گره و 32340 پیوند انتخاب شده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونه‌برداری شده با روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی درجه‌ای از کاربران ایرانی شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک و با استفاده از سنجش‌ها و فرمول‌های تحل چکیده کامل
    در این تحقیق، که به بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در میان 1081 گره و 32340 پیوند انتخاب شده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونه‌برداری شده با روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی درجه‌ای از کاربران ایرانی شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک و با استفاده از سنجش‌ها و فرمول‌های تحلیل شبکه‌ی اجتماعی، پرداخت، علاوه بر تعیین کاربران و پیوندهای اصلی اثرگذار در این حوزه، گراف روابط آن‌ها رسم و سنجه‌های مرکزیت درجه‌ای، مرکزیت بینیت، مرکزیت نزدیکی، مرکزیت ویژه‌بردار، تراکم، قطر، فاصله‌ی ژئودسیک میانگین، پیج‌رنک و ضریب خوشه‌بندی محاسبه شد. این پژوهش که در زمستان 1390 انجام و در فروردین 1391 نگاشته شد، نخستین تحقیقی بود که در ایران با روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی به تحلیل شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک ‌پرداخت، و همچنین نخستین پژوهشی با روش تحلیل شبکه‌ی اجتماعی بود که به تحلیل روابط شبکه‌ای با بیش‌ از 150 هزار پیوند کوشید. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی پیامدهای تکنولوژی های نوین ارتباطی و تأثیر آن بر روابط انسانی
    فرهنگ ارتباطات , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1390
    جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی در مسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرهای سریعی رو به روست. نهاد آموزش و پرورش یکی از بزرگ ترین و تو چکیده کامل
    جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی در مسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرهای سریعی رو به روست. نهاد آموزش و پرورش یکی از بزرگ ترین و تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و دانایی محسوب می شود و مدرسه به عنوان مکانی مناسب، برای تربیت دانش آموزان باید استفاده از این فناوری ها را در سرلوحه کار خود قرار دهد. از این رو مدرسه مناسب ترین مکان برای پرورش درک درست دانش آموزان از مفهوم تکنولوژی و نقش آن در تکوین و شکل دهی یادگیری برتر است. پیشرفت های جهانی در فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب گسترش وسیع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده است. در این مقاله نقش تکنولوژی¬های نوین ارتباطی و تاثیر آن ها در روابط انسانی بررسی می شود. در ابتدا به انواع مختلف آموزش الکترونیکی و تعریف تکنولوژی های نوین ارتباطی پرداخته می شود و سپس به بررسی عوامل مؤثر بر روابط انسانی می پردازیم، روش انجام پژوهش پیمایشی می باشد که از ابزار پرسش نامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. داده ها با توجه به جامعه آماری-که معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دور بوده اند- جمع آوری شده است و با توجه به حجم کوچک جامعه آماری، نمونه همان جامعه آماری است و پژوهشگر به تمام شماری جامعه پرداخته است؛ نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش الکترونیک هر چند امکانات و منابع بیشتری را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد اما به دلیل آنکه این گروه را به نوعی از زندگی اجتماعی دور می کند امکان برقراری رابطه های دوستانه را کاهش می دهد، از این رو ارتباط اجتماعی آنان به طور کامل برقرار نمی شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (نشریات، رادیو و تلویزیون) در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی
    فرهنگ ارتباطات , شماره 1 , سال 1 , بهار 1390
    هدف این پژوهش بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون، رادیو و نشریات) در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی است. در تبیین این مقوله نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اعمال تغییرات اجتماعی و فرهنگی در سبک زندگی افراد جامعه بررسی می شود.
    هدف این پژوهش بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون، رادیو و نشریات) در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی است. در تبیین این مقوله نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اعمال تغییرات اجتماعی و فرهنگی در سبک زندگی افراد جامعه بررسی می شود. پرونده مقاله