فهرست مقالات محمد نریمانی


  • مقاله

    1 - مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی‌های مثبت و منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1392
      هدف این پژوهش مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی بود. روش این مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه این پژهش 60 زن دارای فوبی اجتماعی و 60 زن عادی بود که با روش نمونه­گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع چکیده کامل
      هدف این پژوهش مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی بود. روش این مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه این پژهش 60 زن دارای فوبی اجتماعی و 60 زن عادی بود که با روش نمونه­گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس فوبی اجتماعی(کانر و همکاران، 2000)، مقیاس پردازش هیجانی(باکر و همکاران ، 2007)، مقیاس ترس از ارزیابی مثبت(ویکز و همکاران ، 2008) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی(لری،1983) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم بیشتر بود. (001 . 0> p ). در صورتی که ترس از ارزیابی مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم کمتر بود. (001 . 0> p ). در صورتی که ترس از ارزیابی مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم کمتر بود (001 . 0> p ). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی 57 درصد از واریانس علایم فوبی اجتماعی را در زنان دارای فوبی اجتماعی تبیین می­کنند. (001 . 0> p ). نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، درمان و خدمات مشاوره ای زنان دارای فوبی اجتماعی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آنها در دانش‌آموزان ممتاز و عادی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1387
      هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن در دانش‌آموزان ممتاز و عادی پسر دوره متوسطه شهرستان اشنویه است. بدین منظور 249 دانش ‌ آموز به عنوان نمونه (115 دانش ‌ آموز ممتاز و 134 دانش ‌ آموز عادی) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای چکیده کامل
      هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن در دانش‌آموزان ممتاز و عادی پسر دوره متوسطه شهرستان اشنویه است. بدین منظور 249 دانش ‌ آموز به عنوان نمونه (115 دانش ‌ آموز ممتاز و 134 دانش ‌ آموز عادی) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هوش هیجانی شاته و همکاران ، خودکارآمدی شرر و همکاران و سلامت عمومی گلدنبرگ استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان در هر دو گروه از دانش‌آموزان رابطه معناداری دارد (01/0 > P ). همچنین نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی، باورهای خودکارآمدی و سلامت روان دانش‌آموزان ممتاز و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P ). پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - رابطۀ ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1390
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز تولیدی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان مراکز تولیدی شهر اردبیل بودند که از میان آنها 200 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز تولیدی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان مراکز تولیدی شهر اردبیل بودند که از میان آنها 200 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس ابتکار شخصی (رابینز چک، 1998)، پرسشنامۀ جهت‌گیری مذهبی (آلپورت، 1968)، مقیاس سرمایۀ اجتماعی سازمانی (لادردال، 1999) و پرسشنامۀ عملکرد شغلی (پترسون، 1963) بود. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که ابتکار شخصی، سرمایۀ اجتماعی سازمانی و جهت‌گیری مذهبی درونی با عملکرد شغلی همبستگی مثبت معناداری (01/0P < ) دارند. اما بین جهت‌گیری مذهبی بیرونی و عملکرد شغلی همبستگی معناداری به‌دست نیامد (05/0P < ). رگرسیون چندگانه نشان داد که 3/34 درصد از واریانس عملکرد شغلی از طریق ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی تبیین می‌شود. پرونده مقاله