فهرست مقالات سعید بهزادی


  • مقاله

    1 - مدل سازی و تحلیل مکانی زمانی پراکنش ذرات معلق در سطح شهر تهران بر پایه آنالیز های مکانی در محیط GIS
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 11 , سال 21 , زمستان 1398
    زمینه و هدف: در سال های اخیر آلاینده ذرات معلق، به ویژه ذرات معلق با قطر کم تر از 5/2 میکرون شاخص ترین آلاینده شهر تهران بوده است. یکی از مهم ترین اقدامات برای حل مشکل ذرات معلق دست یابی به اطلاعات مناسب راجع به پراکنش و انتشار این آلاینده ها در دوره های زمانی مختلف می چکیده کامل
    زمینه و هدف: در سال های اخیر آلاینده ذرات معلق، به ویژه ذرات معلق با قطر کم تر از 5/2 میکرون شاخص ترین آلاینده شهر تهران بوده است. یکی از مهم ترین اقدامات برای حل مشکل ذرات معلق دست یابی به اطلاعات مناسب راجع به پراکنش و انتشار این آلاینده ها در دوره های زمانی مختلف می باشد، در این مطالعه هدف، ارایه راهکاری مکان مند برای مدل سازی و تحلیل مکانی و زمانی پراکنش ذرات معلق بر پایه آنالیزهای GIS ای می باشد.روش بررسی: در مرحله اول داده های دریافتی مربوط به آلاینده های PM 2.5 و PM 10 از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اخذ و جهت ورود به محیط GIS آماده سازی شد، و در ادامه با بررسی دقت روش های مختلف درون یابی، روش IDW به عنوان بهترین روش درون یابی برای تهیه نقشه میزان غلظت این آلاینده ها در سطح تهران انتخاب شد.یافته ها: با توجه به داده های روزانه این آلاینده ها در سال های 93 و 94، نقشه های روزانه و میانگین ماهانه و سالانه غلظت آن ها تهیه گردید و با توجه به نتایج بدست آمده، تحلیل مکانی و زمانی پراکنش آلاینده های PM 2.5 و PM 10 در شهر تهران انجام شد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به بررسی های انجام شده می توان گفت بیش ترین غلظت آلاینده PM 10 در مناطق جنوب غربی و آلاینده PM 2.5 در محدوده شهرری و قسمت هایی از بخش مرکزی شهر مشاهده می شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - توسعه راهکاری مکان مند برای مسیریابی بهینه خطوط BRT
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 8 , سال 22 , پاییز 1399
    زمینه و هدف: روش‌های متفاوتی تاکنون برای تعیین امتداد یا مسیریابی در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی طراحی و ارایه‌شده‌اند. مسأله مسیریابی برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهری به‌صورت تعیین محل یا موقعیت بهینه ایستگاه‌ها و امتداد مسیر در یک شهر تعریف می‌شود. روش بررسی: طراحان د چکیده کامل
    زمینه و هدف: روش‌های متفاوتی تاکنون برای تعیین امتداد یا مسیریابی در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی طراحی و ارایه‌شده‌اند. مسأله مسیریابی برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهری به‌صورت تعیین محل یا موقعیت بهینه ایستگاه‌ها و امتداد مسیر در یک شهر تعریف می‌شود. روش بررسی: طراحان در حل این مسایل با گستره‌ی بزرگی از انواع معیارها مواجه هستند که در این میان معیارهای هزینه، زمان و پوشش از مهم‌ترین آن‌ها می باشند. در این مقاله بهینه سازی مسیریابی در منطقه‌ای از شهر تهران صورت گرفت که تعداد 9 خط اتوبوس از درون آن تردد می‌کند. در این تحقیق جهت بهینه نمودن خطوط، مبدأ و مقصد هر خط بدون تغییر در نظر گرفته شد و مسیرهای اتصالی بین آن‌ها مورد بهینه‌سازی قرا گرفت. برای انجام این عمل از 8 فاکتور (ظرفیت جاده (سطح سرویس راه LOS[1])، کاربری اراضی، وضعیت روسازی، عرض خط عبور، اجزا سطح مقطع راه، حوزه‌های تراکم جمعیت و طول هر لبه (ARC)) انتخاب شد. بر اساس اهمیت هر فاکتور در مسیریابی وزنی به آن‌ها داده شد. پس از اجرای الگوریتم دایجسترا مسیر 5 خط اتوبوس تغییر یافت. تغییر مسیر خطوط خود باعث نیاز به مکان‌یابی ایستگاه های جدید گشت. یافته ها: پس از تعیین معیارهای مکان‌یابی و ایجاد لایه‌های دخیل، 16 ایستگاه جدید مکان‌یابی گردید. سپس به توسعه مسیرهای پیشنهادی بین ایستگاه‌های مکان‌یابی شده پرداخته شد. بحث و نتیجه گیری: یکی از مهم ترین جنبه های نوآوری این پژوهش این است که با استفاده از توانمندی های GIS بتوان راهکارهایی نوین برای مکان مندی و مسیریابی بهینه خطوط BRT ارایه کرد. [1]- Level of Service پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - پایش تغییرات آب و پوشش گیاهی سطح دریاچه زریوار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای چند زمانه
    انسان و محیط زیست , شماره 2 , سال 21 , تابستان 1402
    زمینه و هدف: پایش تغییرات پهنه‌های آبی از جمله موارد حایز اهمیت در مدیریت آن‌هاست. دریاچه‌ زریوار به سبب شرایط اکوسیستمی ویژه طی سال‌های اخیر با پیچیدگی‌های اقلیمی رخ داده دستخوش تغییرات بسزایی شده است. روش بررسی: در این تحقیق تغییرات ایجاد شده در سطح پهنه آبی دریاچه ب چکیده کامل
    زمینه و هدف: پایش تغییرات پهنه‌های آبی از جمله موارد حایز اهمیت در مدیریت آن‌هاست. دریاچه‌ زریوار به سبب شرایط اکوسیستمی ویژه طی سال‌های اخیر با پیچیدگی‌های اقلیمی رخ داده دستخوش تغییرات بسزایی شده است. روش بررسی: در این تحقیق تغییرات ایجاد شده در سطح پهنه آبی دریاچه با تکنیک های سنجش از دور مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا تصاویر چندطیفی ماهواره‌ لندست مربوط به سال‌های 1985 تا 2015 از منطقه مورد نظر اخذ شده و پس از انجام پردازش‌های رادیومتریک، اعمال طبقه بندی و استخراج شاخص‌های گیاهی سطوح آبی دریاچه از پوشش گیاهی و خاک تفکیک شد. یافته ها: نتایج نشان داد در بازه 30 ساله برررسی دریاچه زریوار تغییر سطح آبی اختلاف بارزی ندارد و آغاز تا پایان دوره بررسی 5/2 درصد افزایش سطح در پهنه آبی مشاهده شده است. بحث و نتیجه گیری:بالاآمدن کف دریاچه در اثر رسوبات و از بین بردن نیزارهای حاشیه دریاچه موجب شده است که مساحت پهنه آبی دریاچه علی رغم کاهش حجم آن تغییر بارزی را نشان ندهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Development of a location-based solution for flood risk analysis and reducing its effects in agriculture (case study: Neka Roud)
    Journal of Radar and Optical Remote Sensing and GIS , شماره 5 , سال 5 , پاییز 2022
    Floods are among the most devastating and widespread natural disasters, resulting in loss of life and significant financial damage. Therefore, flood control poses a significant challenge worldwide, including in our country. One effective approach to mitigating this risk چکیده کامل
    Floods are among the most devastating and widespread natural disasters, resulting in loss of life and significant financial damage. Therefore, flood control poses a significant challenge worldwide, including in our country. One effective approach to mitigating this risk is through the implementation of zoning strategies. Consequently, the objective of this study is to conduct a spatial analysis of flooding in the Nekarud region. For this research, a 2-kilometer stretch along the downstream section of the Nekarud River, near Neka city, was selected. Spatial data, including geographical maps and reference land information, were utilized and processed to facilitate the analysis. The study focused on simulating flood-prone areas along the main route for return periods of 10, 25, 50, 100, 200, and 500 years. The resulting flood map illustrates the spatial extent of potential flooding under different scenarios. The study employed elevation data at a scale of 1:1000, as well as river discharge data specific to the study area, to construct a base map. In a GIS environment, topographic data was extracted and used to generate a triangulated irregular network (TIN). Additionally, by utilizing a database that incorporates information on agricultural land use and flood zoning within the study area, the researchers calculated the extent of damage caused by flooding. Based on the land use map within the GIS environment, the study estimated that, during different return periods, the affected land area within the study region would measure 144.17 hectares, 175.14 hectares, 182.56 hectares, 190.14 hectares, 193.97 hectares, and 198.298 hectares, respectively. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی و استفاده از OpenStreetMap برای ایجاد اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه‌ در وقوع تصادفات
    کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامه‌ریزی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1401
    تصادفات و سوانح جاده‌ای از حوادثی می‌باشند که در سال‌های اخیر بیشترین خسارت جانی را نسبت به سوانحی مانند سیل و زلزله و غیره در کشور ما داشته‌اند. به‌طوری‌که روزانه شاهد مرگ یا مجروح شدن عده‌ای از مردم در این سوانح هستیم. عوامل مختلفی در این تصادفات دخیل می‌باشند که یکی چکیده کامل
    تصادفات و سوانح جاده‌ای از حوادثی می‌باشند که در سال‌های اخیر بیشترین خسارت جانی را نسبت به سوانحی مانند سیل و زلزله و غیره در کشور ما داشته‌اند. به‌طوری‌که روزانه شاهد مرگ یا مجروح شدن عده‌ای از مردم در این سوانح هستیم. عوامل مختلفی در این تصادفات دخیل می‌باشند که یکی از آن‌ها ناامن بودن راه‌ها و وجود مشکلات در آن‌ها می‌باشد. در این راستا، اگر اطلاعات کاملی در خصوص راه‌های ناامن و حادثه‌خیز در دسترس باشد و اقدامات لازم و کافی در خصوص رفع اشکالات انجام گیرد، قطعاً میزان تصادفات کاهش می‌یابند؛ بنابراین، جمع‌آوری داده‌های تصادفات و دیگر اطلاعات مربوط به نقاطی که مستعد بروز حادثه هستند، مرحله بسیار مهمی در راستای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی راه‌ها می‌باشد. یکی از راه‌های به دست آوردن اطلاعات جامع و بروز، استفاده از داده‌های جغرافیایی داوطلبانه (VGI) می‌باشد. بر اساس این روش، افراد داده‌های خود را که با هدف مشخصی جمع‌آوری شده‌اند، در اختیار سیستم قرار می‌دهند. پس از این که داده‌های مکانی داوطلبانه یا VGI جمع‌آوری شدند، اشتراک‌گذاری این داده‌ها مستلزم سیستمی در قالب یک برنامه تحت وب می‌باشد تا کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به حوادث و یا خطرات موجود در راه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. OSM یکی از پورتال‌های وب مکانی مناسب و به‌صرفه برای اشتراک‌گذاری و بهره‌مندی در مواقع بحران می‌باشد. ازاین‌رو، در این تحقیق بررسی و استفاده از OSM به همراه داده‌های جغرافیایی داوطلبانه به منظور بررسی وقوع تصادفات در ایران انجام گردید. چهار روش ثبت داده مکانی بررسی شده و نهایتاً شیوه Edit with iD موثرتر از سایر روش‌ها به لحاظ معیارهایی چون قابلیت‌ها، کاربرپسندی و سرعت ثبت داده ارزیابی شد. نتایج به دست آمده بیانگر کارایی OSM در ثبت اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه مربوط به تصادفات می‌باشد. پرونده مقاله