فهرست مقالات محمد جعفر استاد احمد قرابی


  • مقاله

    1 - بررسی خستگی و ضرایب شدت تنش و رشد ترک در چندلایه های GLARE
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 1 , سال 6 , بهار 1394
    در این تحقیق به بررسی ضرایب شدت تنش و رشد ترک در چندلایه های هیبریدی از جنس GALRE و مورد استفاده در صنایع هوافضا پرداخته شده است. چندلایه GLARE، آلومینیوم های تقویت شده با لایه های کامپوزیتی از جنس شیشه/اپوکسی هستند. در این پژوهش ابتدا پس از ایجاد ترک با طولهای مختلف در چکیده کامل
    در این تحقیق به بررسی ضرایب شدت تنش و رشد ترک در چندلایه های هیبریدی از جنس GALRE و مورد استفاده در صنایع هوافضا پرداخته شده است. چندلایه GLARE، آلومینیوم های تقویت شده با لایه های کامپوزیتی از جنس شیشه/اپوکسی هستند. در این پژوهش ابتدا پس از ایجاد ترک با طولهای مختلف در لایه های آلومینیوم، با استفاده از روش اجزای محدود به محاسبه ضرایب شدت تنش در لایه های آلومینیوم پرداخته شد. سپس با استفاده از رابطه پاریس رشد ترک چندلایه های هیبریدی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که ضرایب شدت تنش در لایه های آلومینیوم مجزا، بسیار بیشتر از لایه های آلومینیوم موجود در چندلایه های هیبریدی است و در نتیجه رشد ترک در آنها سریعتر اتفاق می افتد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - استفاده از نمودارهای پایداری در بهینه سازی نسبت سرعت اسپیندل و عرض براده
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 1 , سال 10 , بهار 1398
    چکیده پدیده لرزه (چتر) در ماشین ابزار عاملی است که توان و کیفیت تولید را در آن کاهش می‌دهد. نمودار پایداری در ماشین‌ابزار، استفاده بهینه از سرعت (دور) اسپیندجل در ایجاد کیفیت دلخواه سطح و حجم براده مناسب را ممکن می‌سازد. این نمودارها برای هر ماشین باید بطور جداگانه تهیه چکیده کامل
    چکیده پدیده لرزه (چتر) در ماشین ابزار عاملی است که توان و کیفیت تولید را در آن کاهش می‌دهد. نمودار پایداری در ماشین‌ابزار، استفاده بهینه از سرعت (دور) اسپیندجل در ایجاد کیفیت دلخواه سطح و حجم براده مناسب را ممکن می‌سازد. این نمودارها برای هر ماشین باید بطور جداگانه تهیه شود که نیازمند اندازه‌گیری و یا محاسبات بسیار دقیق است. کلیات محاسبه این نمودارها و روش تهیه آن در این مقال خواهد آمد. بدین منظور با استفاده از مبانی ارتعاشات معادلات مربوطه استخراج شده و روش کلی تهیه نمودار پایداری بیان می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اصلاح خواص مکانیکی مخلوط آسفالت گرم با استفاده از خاکستر بادی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1400
    خاکستر بادی محصول جانبی تولید شده در فرایند احتراق بوده و از اجزای ریزی تشکیل شده است که با گاز های حاصل از احتراق منتشر می شود. خاکستر بادی به طور گسترده در ساخت بتن استفاده شده است. هدف این مقاله تعیین عملکرد خاکستر بادی به عنوان پرکننده در مخلوط آسفالتی گرم می‌باشد. چکیده کامل
    خاکستر بادی محصول جانبی تولید شده در فرایند احتراق بوده و از اجزای ریزی تشکیل شده است که با گاز های حاصل از احتراق منتشر می شود. خاکستر بادی به طور گسترده در ساخت بتن استفاده شده است. هدف این مقاله تعیین عملکرد خاکستر بادی به عنوان پرکننده در مخلوط آسفالتی گرم می‌باشد. در این مطالعه افزودنی خاکستر بادی با مقادیر مختلف (FA-0، FA-2، FA-4، FA-6) نسبت به وزن مصالح سنگی، به عنوان پرکننده (فیلر) مورد استفاده قرار گرفت. مخلوط های آسفالتی اصلاح شده از نظر پایداری، جریان، سفتی، حساسیت رطوبتی و جدا شدگی مصالح (Cantabro loss) مورد آزمایش قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که پایداری مخلوط های آسفالتی حاوی خاکستر بادی بیشتر از مخلوط های معمولی است. علاوه بر این ترکیبات دارای خاکستر بادی مقاومت در برابر رطوبت و دوام را بهبود بخشید. با توجه به نتایج آزمایش های صورت گرفته چنین می توان استنباط کرد که استفاده از خاکستر بادی به عنوان پرکننده (فیلر) می‌تواند اثر مطلوبی بر مخلوط آسفالت گرم داشته باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تاثیر تعداد دور ابزار جوشکاری به روش اصطکاکی در تعیین عمر خستگی آلیاژ آلومینیوم T6-7075
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    در این مقاله استفاده از فرایند جوشکاری درآمیختگی- اصطکاکی (FSW) جهت ایجاد اتصال مناسب قطعات از جنس آلیاژ آلومینیم 7075 و تاثیر تعداد دور ابزار جوشکاری بر عمر خستگی منطقه جوش بررسی شده است. پس از انجام فرایند، با استفاده از پارامترهای بهینه سازی، عمر خستگی فلز پایه و فلز چکیده کامل
    در این مقاله استفاده از فرایند جوشکاری درآمیختگی- اصطکاکی (FSW) جهت ایجاد اتصال مناسب قطعات از جنس آلیاژ آلومینیم 7075 و تاثیر تعداد دور ابزار جوشکاری بر عمر خستگی منطقه جوش بررسی شده است. پس از انجام فرایند، با استفاده از پارامترهای بهینه سازی، عمر خستگی فلز پایه و فلز جوش نمونه های جوشکاری شده به دست آمد. نتایج نشان میدهد که انجام فرایند جوشکاری درآمیختگی- اصطکاکی با تغییر تعداد دور ابزار جوشکاری بر عمر خستگی منطقه جوش آلیاژ آلومینیم T6- 7075 باعث افزایش طول عمر خستگی در منطقه درآمیختگی شده است که علت آن گرمای تولیدی ناشی از اصطکاک و تغییر فرم شدید ماده در حین جوشکاری است. هم چنین بررسی ها نشان داد در فلز جوش و اطراف آن ، یک ناحیه ضعیف تر از نظر عمر خستگی نسبت به فلز پایه به وجود آمده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی میزان اثر چسبندگی تایر با سطح ناهمواری‌های جاده‌ای بر پویایی رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 1 , سال 3 , بهار 1391
    تأثیر یک سیستم تعلیق مناسب در میزان راحتی سرنشین و فرمان پذیری خودرو امری بدیهی است، بنابراین انجام تست های سیستم تعلیق که تأثیر مستقیم بر روی ایمنی و آسایش مشتری دارد الزامی و حائز اهمیت است. مسئله مهم دیگر هزینه زیاد انجام تست ها بصورت عملی است و برای این منظور باید ر چکیده کامل
    تأثیر یک سیستم تعلیق مناسب در میزان راحتی سرنشین و فرمان پذیری خودرو امری بدیهی است، بنابراین انجام تست های سیستم تعلیق که تأثیر مستقیم بر روی ایمنی و آسایش مشتری دارد الزامی و حائز اهمیت است. مسئله مهم دیگر هزینه زیاد انجام تست ها بصورت عملی است و برای این منظور باید راه های مختلف مورد شناسایی قرار گیرند. یکی از بهترین راه های انجام این کار مدلسازی و انجام تست ها در محیط های مجازی است. برای انجام مدلسازی جنبه های مختلفی وجود دارد که از جمله این جنبه ها عبارتند از منابع تحریک یا ورودی ها که سبب ایجاد نوسانات می شوند، این تحریکات برای سیستم تعلیق بطور عمده ناشی از ناهمواری های جاده هستند. در این مقاله برای تحلیل دینامیکی خودرو، در ابتدا با استفاده از محیط کدنویسی نرم افزار مطلب ناهمواری های جاده ای بر اساس استاندارد جاده های بین شهری ایران ( معادل استاندارد اروپایی و کلاسه بندی سوم از ایزو 1-2631) و با سرعت ثابت حد مجاز 34Km/h بدست آمد و در ادامه با استفاده از تابع تبدیل فوریه، چگالی طیفی توانی جاده ناهموار بر حسب فرکانس با در نظر گرفتن حالت بحرانی برای شرایط خودروی ایستا (fn=1.0Hz) در مدل 4/1 خودرو (مشخصات خودرو) در محیط سیمولینک نرم افزار شبیه سازی شده و به محاسبه نیروهای وارده به سیستم تعلیق پرداخته شده است. در نهایت میزان اثر چسبندگی تایر به سطح ناهمواری های جاده ای و نیز اثر آن بر رفتار پویایی سیستم تعلیق خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - پیش‌بینی عمر خستگی تیرهای روشنایی با وجود ترک اولیه صفر درجه تحت اثر وزش باد
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1390
    در این مقاله به بررسی عمر و نیز رشد ترک خستگی در تیرهای چراغ برق شکسته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تحت بار اعمالی وزش باد پرداخته شده است. در ابتدا سعی شده تا مدل المان محدودی از سازه با در نظر گرفتن کلیه شرایط بارگذاری در نرم افزار آباکوس شبیه سازی شود. بدین چکیده کامل
    در این مقاله به بررسی عمر و نیز رشد ترک خستگی در تیرهای چراغ برق شکسته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تحت بار اعمالی وزش باد پرداخته شده است. در ابتدا سعی شده تا مدل المان محدودی از سازه با در نظر گرفتن کلیه شرایط بارگذاری در نرم افزار آباکوس شبیه سازی شود. بدین صورت که سازه متشکل از دو قسمت پایه و بازویی فرض شده که در بازویی یک فاق با ترک اولیه در گوشه بالا سمت راست آن با طول اولیه 2 میلی متر و زاویه صفر درجه وجود داشته باشد. با اعمال تنش های وارده بر سازه بصورت چرخه ای با دامنه متغیر و نیز جهات مختلف بر اساس داده های اداره هواشناسی شهر سمنان و در نظر گرفتن 3 روز طوفانی به عنوان بدترین شرایط بارگذاری، به تحلیل عمر خستگی سازه پرداخته شده است. در نهایت عمر خستگی سازه در حدود 9 سال بدست آمده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - پیش‌بینی دالان‌های پایداری فرز CNC با روش مرتبه سوم گسسته‌سازی کامل
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1390
    در این مقاله پیش بینی دالان های پایداری با روش جدید مرتبه سوم گسسته سازی کامل که مبتنی بر انتگرال گیری مستقیم است ارائه شده است .در ابتدا مدل دینامیکی فرزکاری با تاخیر زمانی به فرم فضای حالت را به فرم انتگرالی می نویسیم، بعد از اینکه هر تناوب زمانی به تعداد فواصل محدود چکیده کامل
    در این مقاله پیش بینی دالان های پایداری با روش جدید مرتبه سوم گسسته سازی کامل که مبتنی بر انتگرال گیری مستقیم است ارائه شده است .در ابتدا مدل دینامیکی فرزکاری با تاخیر زمانی به فرم فضای حالت را به فرم انتگرالی می نویسیم، بعد از اینکه هر تناوب زمانی به تعداد فواصل محدود گسسته شد روش گسسته سازی کامل برای حل دستی قسمت انتگرالی سیستم به کار گرفته می شود.در هر بازه کوچک زمانی چند جمله ای درجه سوم لاگرانژ جهت میان یابی قسمت حالت به کار رفته و چند جمله ای خطی لاگرانژ برای میان یابی قسمت های تاخیر زمانی و تناوب زمانی استفاده شده است.سپس یک طرح دینامیکی گسسته به دست می آید که با آن می توان ماتریس انتقال حالت را در یک بازه زمانی به دست آورد و با استفاده از این ماتریس در تئوری Floquet دالان های پایداری فرزکاری تخمین زده می شوند.در ادامه مثال مبنایی جهت اعتبار سنجی روش ومقایسه نتایج با روش های قبلی ارائه شده است.در انتها برنامه MATLAB جهت حل مساله آورده شده است . پرونده مقاله


  • مقاله

    9 - s
    Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering , شماره 1 , سال 7 , پاییز 2015