امروزه جهان با تغییرات مداوم در جامعه، قوانین و اقتصاد روبهروست. این امر بر لزوم رشد مهارتهای کاری کارمندان و توانایی آنان برای سازگاری انعطافپذیر با شرایط متغیر تاکید میورزد. توجه به چابکی نیروی انسانی، که سرمایه اصلی سازمان محسوب میشود، میتواند مدیر را در تصمیم چکیده کامل
امروزه جهان با تغییرات مداوم در جامعه، قوانین و اقتصاد روبهروست. این امر بر لزوم رشد مهارتهای کاری کارمندان و توانایی آنان برای سازگاری انعطافپذیر با شرایط متغیر تاکید میورزد. توجه به چابکی نیروی انسانی، که سرمایه اصلی سازمان محسوب میشود، میتواند مدیر را در تصمیمات صحیح در بحرانهای سازمانی یاری رساند. مفهوم چابکی در سرمایه انسانی عبارت است از آمادگی دانشی کارکنان برای تغییرات بنیادی در فرایندها، ساختار و فرهنگ که موجب رضایت مشتریان داخلی و خارجی گردد. هدف تحقیق، ارائه مدل چابکی سرمایه انسانی در سازمان های دولتی است. تحقیق با رویکرد ترکیبی با استفاده از تحلیل مضمون و معادلات ساختاری انجام شد. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و پرسشنامه است. جامعه آماری دربخش کیفی شامل 14 نفر از مدیران سازمان و دربخش کمی، کلیه کارکنان جهاد کشاورزی استانهای شمالی میباشد. حجم نمونه 350 نفردر نظرگرفته شد. نتایج نشان داد که در مرحله کیفی 4 مضمون فراگیر؛ ویژگیهای فردی، ویژگیهای بین فردی، ویژگیهای راهبردی، ویژگیهای مرتبط با شغل و 9 مضمون اصلی استخراج گردید . پایایی عاملها بالای 7/0 بود. ضرایب بارهای عاملی استاندارد شده، ویژگیهای تیمی بالاترین نمره(836/0) نسبت مضمونهای دیگر داشته است. پیشنهاد شده است سازمان-های مربوطه جهت افزایش چابکی سرمایه انسانی، از مضامین اصلی به ویژگیهای تیمی از مضامین فراگیر ویژگیهای بین فردی کارکنان توجه بیشتری نمایند.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره4,سال
13
,
پاییز
1401
هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برونگرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران چکیده کامل
هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برونگرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران و کارشناسان سازمانهای دولتی و نیز اساتید دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده و مضمون ها استخراج گردید و در بخش کمی به کمک پرسشنامه با جامعه آماری ۴۵۰ نفری کارکنان، شامل کارشناسان و مدیران سازمانی و تعداد نمونه ۲۰۵، پرسشنامهها جمعآوری و مورد بررسی قرارگرفت و با بکارگیری تحلیلعاملیاکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری مدل نظری شیفتگی شغلی کارکنان ارائه و تاثیر عوامل شخصیتی برون گرایی و پذیرش تجربیات جدید بر این مولفه ها بررسی شده است. یافته ها نشان داد که از بین ۱۷ مولفه مدل شیفتگی شغلی، ویژگی برون گرایی بر مولفهی ارتباطات سازمانی با بارعاملی ( ۹۱/۰) و همچنین پذیرش تجربیات جدید بر مولفههای جذابیت شغل با بار عاملی (۹۴/۰) و توسعه منابع انسانی ( ۸۵۶/۰) و منش کارکنان ( ۹۶۳/۰) تاثیر مثبت دارد و بیشترین تاثیرمربوط به پذیرش تجربیات جدید بر منش کارکنان با بارعاملی (۹۶۳/۰) می باشد.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره1,سال
14
,
بهار
1401
هدف تحقیق، ارائه مدل ساختاری تفسیری چابکی منابع انسانی در سازمان های دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با رویکرد ترکیبی انجام گردید. ابزارگردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و جامعه آماری شامل مدیران ارشد سازمانهای دولتی است که 14 نفر از آنها ، با چکیده کامل
هدف تحقیق، ارائه مدل ساختاری تفسیری چابکی منابع انسانی در سازمان های دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با رویکرد ترکیبی انجام گردید. ابزارگردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و جامعه آماری شامل مدیران ارشد سازمانهای دولتی است که 14 نفر از آنها ، با روش نمونه گیری هدفمند (تا رسیدن به اشباع نظری) ، انتخاب گریدند . مدل بر اساس نتایج مصاحبه ، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری ، طراحی و روایی و پایایی آن تایید شد . نتایج منجر به تدوین 5 سطح در چابکی منابع انسانی گردید. سطح اول- مهمترین سطح - مربوط به متغیر عملکرد سازمانی،. سطح دوم به مولد بودن و سوم به مهارتهای ادراکی، برنامهریزی و تدبر تخصیص یافت. مهارتهای ارتباطی، تیمی و شغلی در سطح چهارم و متغیر شخصیت در سطح پنجم جای گرفت. این مدل ، می تواند کمک موثری در ایجاد زیرساختهای لازم برای ارتقاء سطح چابکی منابع انسانی در سازمانها باشد.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1401
هدف پژوهش، ارائهی مدل دلبستگی کارکنان براساس مدل پنج عاملی شخصیت می باشد. از جهت روششناسی، این پژوهش از نظرهدف کاربردی است و ازنظرشیوهی اجرا، روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، میباشد. به کمک نمونهگیری هدفمند قضاوتی ۲۰ مصاحبه با خبرگان سازمانی انجامشد و با توجه به فرآیند چکیده کامل
هدف پژوهش، ارائهی مدل دلبستگی کارکنان براساس مدل پنج عاملی شخصیت می باشد. از جهت روششناسی، این پژوهش از نظرهدف کاربردی است و ازنظرشیوهی اجرا، روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، میباشد. به کمک نمونهگیری هدفمند قضاوتی ۲۰ مصاحبه با خبرگان سازمانی انجامشد و با توجه به فرآیند کدگذاری مصاحبهها و استفاده از نرم افزار مکس کیودی ای ، مدل دلبستگی کارکنان با ۱۷ بعد و ۵۱ مولفه نهایی و ارائه گردید. این ابعاد ۱۷گانه عبارتند از: نقشهای مدیران، شایستهسالاری، جذابیت شغل، مدیریت عملکرد، راهبردها، تکریم کارکنان، توسعهی منابع انسانی، ساختار و تشکیلات، ارتباطات سازمانی، تصویر مثبت سازمانی، مرجعیت تخصصی کارکنان، منش کارکنان، سازمان یادگیرنده، نظام مشارکت، دانش سازمانی افراد، نظام جبران خدمات و سرزندگی کارکنان، که بالاترین اولویت مربوط به شایستهسالاری و توسعهی منابع انسانی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فاکتورهای پنجگانه شخصیت بر بعدهای ارتباطات سازمانی، سرزندگی کارکنان، منش کارکنان، توسعهی منابع انسانی و جذابیت شغل تاثیر مثبت ومستقیم دارند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد