فهرست مقالات محمد جواد تقی پوریان گیلانی


  • مقاله

    1 - نقش رهبری دانش محور بر عملکرد نوآوری در شرکتهای تولیدی کابل استان تهران
    مدیریت صنعتی , شماره 1 , سال 14 , بهار 2019
    امروزه کاملاً محتمل است که هیچ عاملی به اندازه ارزش آفرینی نمی تواند منشأ تغییرات و تحولات بنیادین در یک سازمان گردد. شاهد و مبنای چنین ادعایی تمایل روز افزون سازمان ها به یافتن راههای جدیدی است که می توانند به وسیله آنها ارزش بیشتری را عاید سازمان نمایند. اگر تا چندی پ چکیده کامل
    امروزه کاملاً محتمل است که هیچ عاملی به اندازه ارزش آفرینی نمی تواند منشأ تغییرات و تحولات بنیادین در یک سازمان گردد. شاهد و مبنای چنین ادعایی تمایل روز افزون سازمان ها به یافتن راههای جدیدی است که می توانند به وسیله آنها ارزش بیشتری را عاید سازمان نمایند. اگر تا چندی پیش مدیریت دانش موضوع جالب توجهی در کانون های تفکر بود، اکنون سخن از رهبری دانش به میان آمده است و توجه اندیشمندان فعال در قلمروهای مدیریت و اطلاع رسانی را به خود جلب نموده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش رهبری دانش محور بر عملکرد نوآوری در شرکتهای تولید کابل استان تهران از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی می باشد. بدین منظور از پرسشنامه هی و وانگ(2004) برای رهبری دانش محور و پرسشنامه دونت و همکاران(2014) برای سنجش عملکرد نوآوری سازمانها استفاده شده است. از بین کارکنان و مدیران شرکتهای تولیدی کابل به روش نمونه گیری خوشه ای، تعداد 280 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. به منظور ارزیابی روایی، تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار لیزرل و پایایی از طریق آلفای کرونباخ ب محاسبه شد که مقادیر نشان از قابل قبول بودن آنها می باشد. یافته های تحقیق از طریق معادلات ساختاری تحلیل مسیر با نرم افزار لیزرل نشان می دهد که بعد هماهنگی و اعتماد بر ابعاد دوگانه عملکرد نوآوری(هزینه تحقیق و توسعه، عملکرد سازمانی) تاثیرگذار می باشد. ابعاد مهارتهای رهبری و دانش نوآوری فقط بر بعد هزینه تحقیق و توسعه تاثیر دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش مدیریت دانش بر رقابت پذیری شرکت از طریق استراتژی تکنولوژی محور در صنعت کاشی و سرامیک ایران
    مدیریت صنعتی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 2018
    با توجه به رقابت پذیری در صنعت کاشی و سرامیک ، هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش بر رقابت پذیری شرکت از طریق استراتژی تکنولوژی محور در صنعت کاشی و سرامیک ایران می باشد. بدین منظور پرسش نامه ای مبتنی بر کار تحقیقاتی احمد و اسچرودر(2011) بین مدیران کارخانه های تولید چکیده کامل
    با توجه به رقابت پذیری در صنعت کاشی و سرامیک ، هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش بر رقابت پذیری شرکت از طریق استراتژی تکنولوژی محور در صنعت کاشی و سرامیک ایران می باشد. بدین منظور پرسش نامه ای مبتنی بر کار تحقیقاتی احمد و اسچرودر(2011) بین مدیران کارخانه های تولید کاشی و سرامیک ایران پخش و 87 پرسش نامه برای تحلیل جمع آوری شد. یافته های پژوهش حاصل از آزمون پیرسون و رگرسیون با نرم افزار اس پی اس نشان داد که استراتژی تکنولوژی محور اثر مثبتی بر رقابت پذیری دارد. زمانی که شرکت های تولیدی از تمامی این سه بعد(وضعیت تکنولوژی فعال، انطباق فرآیند و آزمایش، منابع تکنولوژی مشترک) به طور هم زمان در فرآیندهای خود به کار گیرند می تواند موجب رقابت پذیری اثربخش گردد، بنابراین مدیران شرکت باید نگاه جامع و کاملی نسبت به این ابعاد داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی با رویکرد کیفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1400
    زمینه: هدف نهایی مؤسسات آموزش عالی از کسب و کار، باید رضایت مشتریان خارجی (دانشجویان، کارفرمایان، جامعه، و غیره) و مشتریان داخلی (آموزش و کارکنان اداری) به‌عنوان تضمین پایداری یک نهاد بازاری همواره در حال تغییر باشد. رویکرد بازاریابی خدمات آموزشی با استفاده از راهبرد&lr چکیده کامل
    زمینه: هدف نهایی مؤسسات آموزش عالی از کسب و کار، باید رضایت مشتریان خارجی (دانشجویان، کارفرمایان، جامعه، و غیره) و مشتریان داخلی (آموزش و کارکنان اداری) به‌عنوان تضمین پایداری یک نهاد بازاری همواره در حال تغییر باشد. رویکرد بازاریابی خدمات آموزشی با استفاده از راهبرد‎های بازاریابی در سطح مؤسسات دانشگاهی منجر به شناسایی مصرف کنندگان آموزش شده و با ارضای نیازهای این مشتریان منجر به افزایش سهم بازار این مؤسسات در آینده خواهد شد. هدف: لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخص‌های مفهوم بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که برای جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق با 13 نفر از مدیران و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از مصاحبه‌ها نشان داد که ابعاد تشکیل دهنده بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی شامل 23 بعد ضرورت، تسهیل کننده‌ها، زیرساخت دانشگاهی، فرآیندهای دانشگاهی، نگرش نسبت به دانشگاه، شناخت بازار آموزشی، الگوبرداری از سایرین، مشتری گرایی، کیفیت خدمات، نوآوری‌گرایی، مدیریت ریسک، ویژگی اساتید، فرصت گرایی، شبکه‌سازی، شایستگی کارکنان، شهریه، امکانات، تبلیغات، فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری کنفرانس، خدمات برخط، شواهد فیزیکی دانشگاه، دسترسی به دانشگاه است. نتیجه‌گیری: بنابراین واقعیت این است که ابعاد و شاخص های بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی متفاوت از بازاریابی کارآفرینانه در سایر کسب و کارها است و مدیران بخش آموزش عالی می‌توانند از نتایج جامع این پژوهش برای افزایش سهم بازار و ایجاد مزیت رقابتی سود جویند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مدل‌سازی پیشران‌های نشاط سازمانی کارکنان دانشی به روش تحلیل تماتیک
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400
    هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه ی الگویی جهت نشاط سازمانی کارکنان دانشی در صنعت بانکداری خصوصی است. روش شناسی:این پژوهش از نظرماهیت؛ توصیفی و بر اساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ نوع شناسی در زمره ی پژوهش های کیفی با رویکرد استقرایی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان صنعت بانکداری چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه ی الگویی جهت نشاط سازمانی کارکنان دانشی در صنعت بانکداری خصوصی است. روش شناسی:این پژوهش از نظرماهیت؛ توصیفی و بر اساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ نوع شناسی در زمره ی پژوهش های کیفی با رویکرد استقرایی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان صنعت بانکداری می باشد و نمونۀ پژوهش؛ به روش نمونه گیری هدفمند از جامعه ی مذکور انتخاب شده است. برای جمع آوری داده های کیفی، از ابزارمصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از تکنیک تحلیل تماتیک استفاده شده است. یافته ها: شامل 92 کد باز در قالب 20 مفهوم و 8 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بود. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که در بعد نشاط فردی، مضامین سبک زندگی شخصی و توسعه ی فردی، در بعد نشاط اجتماعی، مضامین عوامل ارتباطی و عوامل محیطی و در بعد نشاط سازمانی، مضامین مدیریت عملکرد و بهسازی محیط کار و مهارت های انسانی و ویژگی های مدیریت و رهبری، برشادابی کارکنان دانشی صنعت بانکداری تاثیر گذار بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - مفهوم پردازی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی
    علوم اجتماعی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400
    این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر طرح جز پژوهش های کیفی است.مشارکت کنندگان بالقوه ی پژوهش،مدیران و کارکنان بخش دولتی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع،20 ن چکیده کامل
    این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر طرح جز پژوهش های کیفی است.مشارکت کنندگان بالقوه ی پژوهش،مدیران و کارکنان بخش دولتی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع،20 نفر از مدیران ارشد و کارکنانی که در حوزه مرتبط با پژوهش دارای سابقه اجرائی و پژوهشی بودند،انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید و محقق با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی و انجام کد گذاری (کد باز و کد محوری)،سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی را در 8 بعد به نام های اعتماد(24 گزینه)، مشارکت و همیاری(13گزینه)، انسجام و همبستگی(19گزینه)، آگاهی اجتماعی(32 گزینه)، شناختی(23گزینه)، ساختاری(32گزینه)، ارتباطی(50گزینه) و حمایت اجتماعی(4 گزینه) دسته بندی کرد و مدل کیفی طراحی گردید.تا کنون تحقیقی در زمینه شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی در بخش دولتی انجام نگرفته است .یافته های این مطالعه می تواند به مدیران سازمان ها در جهت بالابردن سطح سرمایه اجتماعی در بستر فضای مجازی کمک نماید و در نهایت باعث بهبود عملکرد سازمان شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - طراحی مدل چابکی رفتاری سازمانی با تکنیک های فراترکیب و دیمتل برای بخش آموزش عالی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 5 , تابستان 1401
    چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده چکیده کامل
    چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده و با تقویت نیروی انسانی در جهت پاسخ به تغییرات محیطی و چابکی بیشتر گام بردارد. با اشاره به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با بکارگیری روش آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی، با استفاده از روش فراترکیب پس از غربالگری 481 مقاله تعداد 120 مقاله مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین 11 عامل به عنوان عوامل نهایی فراترکیب معرفی شدند. در بخش کمی عوامل احصاء شده با استفاده از نظرات 14 نفر از اعضای پانل خبرگان و بکارگیری تکنیک دیمتل، به لحاظ میزان تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و روابط درونی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معیار توانایی پاسخ به مسائل محیطی در بین سایر معیارها دارای بیشترین و معیار تحول در برنامه ریزی آموزشی کمترین اثرگذاری اثرگذاری بر روی سایر عناصر را داراست. بیشترین نفوذپذیری مربوط به شکل گیری برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مجازی وکمترین نفوذپذیری به حمایت مدیران مربوط گردید. همچنین مشخص شد که متغیرهای توانایی پاسخ به مسائل محیطی، مهارت های کاربردی و سازگاری را می توان از بین متغیرهای چابکی رفتاری سازمانی، به عنوان متغیرهای مستقل محسوب کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - طراحی مدل اشتیاق شغلی در شرایط کرونا در بخش بانکداری
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1401
    در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و چکیده کامل
    در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و معاونین در بخش بانکداری دولتی و خصوصی مصاحبه عمیق انجام شد که با نرم‌افزار مکس‌کیودا، مصاحبه‌ها‌‌ تحلیل شدند. یافته‌ها‌‌ی بخش کیفی نشان داد که 157 کد باز و 6 کد محوری برای مؤلفه‌ها‌‌ی اشتیاق شغلی در شرایط کرونا استخراج گردید. در بخش کمی، نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 384 نفر انتخاب گردید. برای تعیین ‌‌‌روایی و پایایی از روایی سازه، همگرا، واگرا و پایایی مرکب استفاده شد و سپس ‌‌‌برای تعیین روابط درونی بین این مؤلفه‌ها‌‌ با نظر 10 تن از خبرگان با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و به وسیله نرم‌افزار متلب بررسی گردید و در نهایت برای آزمون مدل پیشنهادی جدید اشتیاق شغلی از معادلات ساختاری با نرم‌افزار آموس استفاده شد. یافته‌ها‌‌ نشان داد که برای افزایش اشتیاق شغلی در شرایط کرونایی باید بر اشتیاق ادراکی تمرکز کرد که بدین منظور برای تقویت آن مدیران باید بر اشتیاق‌ها‌‌ی ارزشی، معنوی، مالی، به عنوان اولویت کار خود تأکید نمایند. همچنین دو مؤلفه دیگر از این مدل (اشتیاق حمایتی، اشتیاق روحی) به عنوان‌ میانجی عمل‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1402
    مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توسعه ای و توصیفی- غیرآزمایشی است و از نوع پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، جهت گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده چکیده کامل
    مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توسعه ای و توصیفی- غیرآزمایشی است و از نوع پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، جهت گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است در گام اول، 25 منبع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل محتوای متنی این اسناد تا حد اشباع ادامه یافت و در نهایت 129 شاخص، با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی به عنوان عوامل اثرگذار استخراج شدند. در ادامه با بهره گیری از 15 نفر خبره دانشگاهی فعال در صنعت گردشکری و با تکنیک دلفی کیفی، 47 زیرمعیار به عنوان زیرمعیارهای نهایی تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی شناسایی شدند و در 7 دسته اقتصادی، برندسازی، کیفیت برند، پتانسیل گردشگری منطقه، فعالیت های تبلیغاتی، تصویر سازی متمرکز بر شغل و مدیریت کلان جای گرفتند. در بخش کمی باتوجه به هدف پژوهش پیش رو؛ جهت پاسخ به پرسشنامه ی تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 440 نفر از کارشناسان صنعت گردشگری بعنوان جامعه ی مورد بررسی انتخاب شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 205 پرسشنامه در میان پاسخ دهندگان توزیع شده است و سپس تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از تکنیک ANP-DEMATEL صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، معیار " اقتصادی" تأثیرگذارترین معیار بوده و در اولویت اول میان معیارها قرار دارد. همچنین زیرمعیار " ارز آوری" در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - تبیین الگوی رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده با رویکرد آینده‌پژوهی تعبیری به مضامین فرهنگ و عرفان ایرانی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به چکیده کامل
    رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به پدیده سازمان، کنشی متناسب با آن و افق‌های جدید برای رهبری و اداره آن تجلی و ظهور یابد، این پژوهش بر اساس روش کیفی- کمّی با رویکرد توصیفی- تحلیلی تلاش دارد که از مضامین و مفاهیم غنی و مهم همانند جشن نوروز و فرشکرد که از فرهنگ ایران باستان نشات می‌گیرند، در استعاره پردازی مفاهیم رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده استفاده شود.نتایج تحقیق نشان می‌دهد مطابق با مفهوم اوستایی فرشکرد و نوزایی و تجدید حیات طبیعت در بهار، سازمان‌ها و افراد نیز بایستی به احیاء و تجدیدقوا بپردازند.لذا استعاره پردازی رهبری تحول‌آفرین بهاری و مدیریت تجدیدشونده مبتنی بر مضامین ایرانی نوروز، انارام و ققنوس و فرشکرد می‌تواند مبتنی بر مضامین ایرانی و الگویی بومی مورد استفاده قرار گیرند. پرونده مقاله