مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
شماره44,سال
11
,
پاییز
1398
صنعت بانکداری صنعتی پویا، رقابتی، پیچیده و متأثر از عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی و دولتی است. این شرایط، شناسایی الگوهای رفتاری مناسب را در راستای کسب عملکرد بهینه ضروری مینماید. رفتارهای سیاسی انحرافی از جمله مواردی است که میتواند عملکرد بهینه سازمان چکیده کامل
صنعت بانکداری صنعتی پویا، رقابتی، پیچیده و متأثر از عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی و دولتی است. این شرایط، شناسایی الگوهای رفتاری مناسب را در راستای کسب عملکرد بهینه ضروری مینماید. رفتارهای سیاسی انحرافی از جمله مواردی است که میتواند عملکرد بهینه سازمان را دچار آسیب نماید. بر این اساس پژوهش حاضر به شناسایی عوامل بروز رفتارهای سیاسی انحرافی در صنعت بانکداری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده پژوهشی بنیادی است و در آن از راهبرد پژوهش کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون استفاد شده است. دادههای مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای و انجام مصاحبههای عمیق با 21 خبره بانکی گردآوری شد. دادههای پژوهش طی فرایندی چند مرحلهای، کدگذاری شدند و عوامل موثر بر بروز رفتارهای سیاسی انحرافی در قالب 63 تم فرعی و 8 تم اصلی با عنوان؛ عوامل مربوط به کارکنان، عوامل مربوط به مدیران، عوامل مربوط به مشتریان، عوامل شغلی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل دولتی-قانونی-حقوقی طبقهبندی شدند.
پرونده مقاله
این تحقیق رویکردی کمی دارد و از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت حالت توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل سازمان تامین اجتماعی بود و نمونه آماری نیز از دو گروه خبرگان و کارکنان (به تعداد 260 نفر) تشکیل شده است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها از چکیده کامل
این تحقیق رویکردی کمی دارد و از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت حالت توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل سازمان تامین اجتماعی بود و نمونه آماری نیز از دو گروه خبرگان و کارکنان (به تعداد 260 نفر) تشکیل شده است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده در بین نمونه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و ساختاری تفسیری در قالب نرم افزاهای اسمارت پی ال اس و متلب استفاده شده است. نتایج نشان داد که در مجموع از 35 مولفه شناسایی شده از مبانی نظری و پیشنهاد خبرگان، 23 مولفه از مدل حذف و پس از انجام تکنیک دلفی سه مرحله ای، اشباع نظری بر روی 12 مولفه حاصل شد. همچنین نتایج نشان داد که تست مدل در نمونه آماری بزرگتر نیز معنادار است و مولفه های استقلال کاری (0.756=β)، تفویض اختیار(0.664=β) و جذب و انتخاب اثر بخش(0.632=β) همبستگی بالایی با مفهوم اصلی برقرار کرده اند. همچنین در بخش ساختاری تفسیری مشخص گردید، متغیر منزلت اجتماعی تاثیر پذیرترین و متغیرهای گردش شغلی و تفکر سیستمی تاثیر گذارترین عوامل هستند. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت اتخاذ تدابیری که منجر به افزایش تجربه و وسعت دید کارکنان گردد می تواند علاوه بر تقویت منزلت اجتماعی کارکنان، دست یابی به مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا در سازمان تامین اجتماعی را تسهیل کند.
پرونده مقاله
گسترش گونه های مختلف سازمان های مجازی از جمله دورکاری از پدیده های نوظهور همزمان با عصر اطلاعات است که بهره وری آن مستلزم شرایط خاصی است. در این پژوهش از میان پیش نیازهای گوناگون مورد نیاز برای اجرای موفق و بهرهور دورکاری در سازمان های دولتی ایران به شناسایی و رتبه چکیده کامل
گسترش گونه های مختلف سازمان های مجازی از جمله دورکاری از پدیده های نوظهور همزمان با عصر اطلاعات است که بهره وری آن مستلزم شرایط خاصی است. در این پژوهش از میان پیش نیازهای گوناگون مورد نیاز برای اجرای موفق و بهرهور دورکاری در سازمان های دولتی ایران به شناسایی و رتبه بندی چالش هایی منابع انسانی پرداخته شده است. پژوهش حاضر اکتشافی-پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله شناسایی چالشها، تعداد 230 نفر از مدیران و کارشناسان ستادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که تعداد 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و در مرحله رتبهبندی از تعداد 10 نفر از خبرگان جامعه آماری به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند استفاده شد. چالشهای منابع انسانی از طریق مطالعه پیشینه نظری و تجربی شناسایی شدند و داده های مورد نیاز به کمک پرسش نامه محققساخته گردآوری و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و روش تحلیل مؤلفههای اصلی و تحلیل سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد چالش های مرتبط با مسائل شغلی، ویژگیهای شخصیتی، کیفیت زندگی کاری، نگرش فردی، صلاحیت فردی و ویژگیهای شخصی بهترتیب مهم ترین چالشهای منابع انسانی افراد دورکار را تشکیل میدهند.
پرونده مقاله
مدل تعالی سازمانی ایاِفکیواِم یکی از مدل هایی است که برای ارزیابی سازمان ها استفاده میشود. این مدل ابزار کارآمدی است که مفاهیم و ارزش های سازمانی را نهادینه نموده،و امکان شناسایی بهترین فرآیندها را فراهم می آورد. علّیرغم آنکه در سازمانها تلاش هایی برای طراحی و عمل چکیده کامل
مدل تعالی سازمانی ایاِفکیواِم یکی از مدل هایی است که برای ارزیابی سازمان ها استفاده میشود. این مدل ابزار کارآمدی است که مفاهیم و ارزش های سازمانی را نهادینه نموده،و امکان شناسایی بهترین فرآیندها را فراهم می آورد. علّیرغم آنکه در سازمانها تلاش هایی برای طراحی و عملیاتی سازی مدل های تعالی انجام میشود، اما عمدتاً به ارزیابی روابط علّی میان شاخص های توانمندساز (رهبری، کارکنان، خطمشی ها و راهبردها، منابع، فرآیندها) و نتایج (نتایج کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد) پرداخته نمیشود. بر این اساس، پژوهش حاضر به شناسایی شاخص های اثرپذیر و اثرگذار مدل با استفاده از ضریب تعیین و تکنیک مدل معادلات ساختاری خطی و دیمتل میپردازد. جامعه آماری تحقیق شامل رؤسای گروه و کارشناسان مسؤول ستادی آموزش و پرورش شهرستان تبریز میباشد. این تحقیق از نظر هدف توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر نوع استفاده تحقیق کاربردی است. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه خود ارزیابی ایاِفکیواِم استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد شاخص نتایج جامعه بهعنوان مهم ترین عامل اثرگذار و شاخص منابع و مشارکت بهعنوان مهم ترین شاخص اثرپذیر شناسایی شدند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد