فهرست مقالات غلامرضا شعبانی بهار


  • مقاله

    1 - شناسایی عوامل موثر (علّی، مداخله‌گر و زمینه‌ای) بر توسعه ورزش هندبال ایران با رهیافت داده بنیاد
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل نقش ورزش در اوقات فراغت بر کاهش آسیب‌های اجتماعی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی (رویکرد داده بنیاد) با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته انجام شد. نمونة آماری شامل 13 نفر از اساتید مدیریت ورزشی (5 نفر)، اساتید جامعه شناسی (4 نفر)، فر چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل نقش ورزش در اوقات فراغت بر کاهش آسیب‌های اجتماعی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی (رویکرد داده بنیاد) با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته انجام شد. نمونة آماری شامل 13 نفر از اساتید مدیریت ورزشی (5 نفر)، اساتید جامعه شناسی (4 نفر)، فرماندهان انتظامی (2 نفر) و سابقه داران (2 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌة پژوهش‌های پیشین و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آن‌ها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آن‌ها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورد استفاده برای بررسی پایایی، روش توافق درون موضوعی بود. میانگین میزان توافق درون موضوعی 79/0 گزارش شد. بر مبنای یافته‌ها شرایط علی شامل جایگاه فرهنگ و پذیرش اجتماعی؛ شرایط زمینه‌ای شامل مقوله‌های فرهنگی – اجتماعی، نرم افزاری، سخت افزاری؛ شرایط مداخله‌گر شامل مقوله‌های معماری اماکن، عوامل محیطی، ویژگی های جمعیت شناختی؛ استراتژی شامل زیرساخت سازی و مشوق‌ها و پیامدها شامل مقوله‌های اقتصادی، رفتاری و فرهنگی - اجتماعی بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق اوقات فراغت مبتنی بر ورزش به شاخص‌های شناسایی شده توجه گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تدوین مدل ساختاری وفاداری مشتریان در خدمات ورزشی بر اساس بازاریابی رابطه‌مند
    علوم ورزش , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400
    امروزه وفاداری مشتریان ورزشی به عنوان کلید موفقیت و اساس سودآوری باشگاه‌ها مطرح می‌باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل ساختاری وفاداری مشتریان در خدمات ورزشی بر اساس بازاریابی رابطه‌مند با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. جامعه آماری شام چکیده کامل
    امروزه وفاداری مشتریان ورزشی به عنوان کلید موفقیت و اساس سودآوری باشگاه‌ها مطرح می‌باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل ساختاری وفاداری مشتریان در خدمات ورزشی بر اساس بازاریابی رابطه‌مند با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان (زن، مرد) باشگاه‌های تندرستی شهر همدان بود، تعداد 376 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه وفاداری مشتریان (هوانگ ، 1998) و بازاریابی‌رابطه‌مند (عباسی، 1382) بود که روایی و پایانی آن‌ها مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ‌ بازاریابی رابطه‌مند تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتریان ورزشی دارد به طوری که اثر آن برابر 391/0=β می‌باشد. بررسی تأثیر مؤلفه‌های بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان نشان داد که تنها مؤلفه کیفیت خدمات تأثیر معنادار مثبتی 303/0=β بر وفاداری مشتریان داشته است. نتایج اجرای مدل ساختاری بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان نشان دهنده تأیید مدل مفهومی پژوهش می‌باشد. لذا با عنایت به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت، توجه به تمامی مؤلفه بازاریابی رابطه مند به عنوان یک استراتژی می‌تواند بر وفاداری مشتریان باشگاه‌های ورزشی مؤثر باشد. بنابراین می‌توان به مدیران و مالکان باشگاه‌ها پیشنهاد داد که به ‌منظور ارتباط پایدار و بلندمدت مشتریان با باشگاه‌های ورزشی، توجه ویژه‌ای را به بنیان‌های بازاریابی رابطه‌مند را در دستور کار خود قرار دهند. پرونده مقاله