فهرست مقالات محمد مرادی


  • مقاله

    1 - Presenting a Conceptual Framework to Increase the Return and Reduce Risk (A case study: customers of Mellat Bank of Arak)
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 1 , سال 8 , زمستان 2023
    The objective of this study is to present a framework to increase the return and profitability and reduce credit risk of Mellat Bank customers by developing the RFM model. In this study, which was conducted as a case study in Mellat Bank of Iran, first the variables of چکیده کامل
    The objective of this study is to present a framework to increase the return and profitability and reduce credit risk of Mellat Bank customers by developing the RFM model. In this study, which was conducted as a case study in Mellat Bank of Iran, first the variables of RFM model were identified. In the next step, relevant weights of RFM variables were calculated using AHP technique. In the next step, using the K-means algorithm, customers were clustered based on weighted RFM and extended RFM. The result included customer clusters. The results indicated that the three clusters 5, 1, and 7 obtained the highest scores for receiving facilities and the coefficients for receiving facilities were equal to 0.271, 0.173, and 0.556, respectively. By determining the facility coefficient for the cluster and consequently for the customers presented in these top groups, granting facility becomes more transparent and more purposeful, and therefore, it will help the company increase profitability, reduce the churn among high-efficiency customers, and create value for customers. This research demonstrates a systematic method for granting facilities to recognize the true value based on the capability and prevention of arbitrary acts پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعات کمی در مدیریت صنعت بانکداری به منظور افزایش رضایتمندی و سودآوری مشتریان (مطالعه موردی: بانک ملت)
    مطالعات کمی در مدیریت , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1402
    مؤسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود، نیاز به انجام بررسی‌های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمّی دارند تا از این راه، ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تأمین مالی از چکیده کامل
    مؤسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود، نیاز به انجام بررسی‌های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمّی دارند تا از این راه، ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تأمین مالی از سوی آنان به عمل آید، این بررسی‌ها را به طور عام اعتبارسنجی گویند. هدف از انجام این تحقیق رتبه‌بندی گروه‌های مشتریان و تعیین بخش‌های برتر از آنها می‌باشد تا با استفاده از آن شرکت کارگزاری بتواند عملیات تخصیص اعتبار را به نحوی مکانیزه انجام دهد. برای این منظور پس از پیش پردازش اولیه از داده‌ها، آنها به شکل مدل RFM ١ پردازش می‌شوند. سپس با استفاده از شبکه عصبی SOM ٢ به عنوان یکی از الگوریتم‌های خوشه بندی، مشتریان به ١٠ خوشه تبدیل خواهند شد. در ادامه با استفاده از مدل پیشنهادی، خوشه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. خوشه‌های برتر شناسایی و عملیات اعطای تسهیلات برای اعضای این خوشه‌ها انجام می‌شود. در نهایت سه خوشه ٥، ١ و ٧ به عنوان خوشه‌های برتر تعیین شدند که به عنوان مشتریان هدف می‌باشند. ضریب تسهیلات اعطایی به این سه خوشه برتر به ترتیب 271/0، 173/0 و 556/0 می‌باشد. پرونده مقاله