فهرست مقالات اکبر حسن پور


  • مقاله

    1 - بررسی تاثیر روابط استخدامی بر قابلیت استخدام کارکنان در سازمانهای دولتی
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1388
    قابلیت استخدام کارکنان مفهومی است که در جهت ایجاد امنیت استخدام به عنوان جایگزین امنیت شغلی در روابط استخدامی جدید طرح شده و در دهه های اخیر مورد بحث قرار می گیرد. قابلیت استخدام کارکنان به عنوان توانایی فرد در شناسایی و تشخیص فرصتهای شغلی و حرفه ای در درون سازمان و بی چکیده کامل
    قابلیت استخدام کارکنان مفهومی است که در جهت ایجاد امنیت استخدام به عنوان جایگزین امنیت شغلی در روابط استخدامی جدید طرح شده و در دهه های اخیر مورد بحث قرار می گیرد. قابلیت استخدام کارکنان به عنوان توانایی فرد در شناسایی و تشخیص فرصتهای شغلی و حرفه ای در درون سازمان و بین سازمانها در طول کارراهه تعریف می شود. این مفهوم مهمترین عامل تعیین کننده انطباق پذیری و موفقیت فرد در محیط کاری متلاطم امروزی محسوب می شود. عوامل و شرایط متعددی نظیر؛ عوامل فردی، سیاست های سازمانی و ... بر ارتقای قابلیت استخدام کارکنان موثر هستند. در این راستا این مقاله به دنبال بررسی تاثیر نوع روابط استخدامی بر قابلیت استخدام کارکنان است. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین نوع روابط استخدامی و قابلیت استخدام کارکنان وجود ندارد. البته در برخی از ابعاد و مؤلفه های قابلیت استخدام کارکنان همانند انگیزش، کارراهه و انگیزش یادگیری تفاوت معناداری احساس می گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پژوهش پیرامون رابطه تأثیر و تأثری نگرش‌های شغلی و ارتباط آن‌ها با عملکردکارکنان
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 5 , بهار 1392
    نگرش شغلی مفهومی است که تصورات مثبت و منفی فرد درباره کار و جنبه های مختلف محیط کاری‌اش را نشان می‌دهد. وجود نگرش خوب و مثبت در کسب موفقیت‌های فردی و سازمانی اهمیت دارد. پژوهش در مورد نگرش کارکنان سازمان موجب می‌شود تا مدیران از نظرات و انتظارات آن&z چکیده کامل
    نگرش شغلی مفهومی است که تصورات مثبت و منفی فرد درباره کار و جنبه های مختلف محیط کاری‌اش را نشان می‌دهد. وجود نگرش خوب و مثبت در کسب موفقیت‌های فردی و سازمانی اهمیت دارد. پژوهش در مورد نگرش کارکنان سازمان موجب می‌شود تا مدیران از نظرات و انتظارات آن‌ها نسبت به شغل خود، وظایف محوله و جو سازمان آگاه شوند و دریابند که آیا سیاست و رویه ای که به اجرا در می‌آورند از دید کارکنان منصفانه است یا خیر؟ مدیران باید به نگرش کارکنان توجه خاصی داشته باشند زیرا این نگرش‌ها بر رفتار افراد در سازمان تأثیر می‌گذارد و مدیران می‌توانند رفتار آن‌ها را پیش بینی کنند. در این راستا این مقاله به دنبال بررسی رابطه تأثیر و تأثری نگرش‌های شغلی (وابستگی شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی) و ارتباط آن‌ها با عملکرد کارکنان است. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه کارکنان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین است که از بین آن‌ها 121 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که هر یک از انواع نگرش‌های شغلی بر عملکرد کارکنان تأثیر مستقیم و معنی داری دارد. وابستگی شغلی از دو نوع دیگر نگرش تأثیر بیشتری بر عملکرد کارکنان دارد. به علاوه وابستگی شغلی روی تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر مستقیم و معنی داری دارد و تعهد سازمانی هم تأثیر مستقیم و معنی داری روی رضایت شغلی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش رهبری خدمت گزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنانسازمان امور مالیاتی استان گیلان
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1389
    در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدم چکیده کامل
    در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدمت گزار و اولویت بندی ابعاد آن از لحاظ میزان اثرگذاری بر اعتماد، همچنین سنجش میزان اعتماد کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان. برای دستیابی به این اهداف، این پرسش مطرح شده که آیا میان سبک رهبری خدمت گزار و ایجاد جو اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ جهت پاسخگویی به این پرسش محققان مدلی طراحی کردند و با استفاده از روش توصیفی همبستگی فرضیه های حاصله را مورد آزمون قرار دادند. هر یک از مفاهیم تحقیق، عملیاتی شده و به کمک پرسشنامه، داده ها جمع آوری گردیدند. نتایج تحلیل ها بیانگر تایید فرضیه ها است و نشان می دهد که بین ابعاد رهبری خدمت گزار و ایجاد اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ابعاد و مولفه های تحقیق از لحاظ میزان مطلوبیت رتبه بندی و بر اساس آن پیشنهاداتی ارایه گردیده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - پژوهشی پیرامون تحلیل و تبیین اخلاق اسلامی کار در سازمان¬های دولتی ایران (مطالعه موردی: سازمان¬های دولتی استان قزوین)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1391
    در رشد و توسعه اقتصادی، اخلاقِ کار یکی از عوامل مهم شناخته شده است. ماکس وِبر بیان داشت که آن چه باعث پیشرفت غرب شد، تغییر نگرش نسبت به کار و به وجود آمدن اخلاق کاری جدید می باشد. در شش قرن ابتدای ظهور اسلام همین عامل (اخلاق کار) باعث رشد و توسعه کشورهای اسلامی شده بود. چکیده کامل
    در رشد و توسعه اقتصادی، اخلاقِ کار یکی از عوامل مهم شناخته شده است. ماکس وِبر بیان داشت که آن چه باعث پیشرفت غرب شد، تغییر نگرش نسبت به کار و به وجود آمدن اخلاق کاری جدید می باشد. در شش قرن ابتدای ظهور اسلام همین عامل (اخلاق کار) باعث رشد و توسعه کشورهای اسلامی شده بود. بر آن شدیم تا وضعیت اخلاق اسلامی کار در سازمان های دولتی استان قزوین را مشخص نماییم. از این رو در ابتدا به صورت تصادفی 20 سازمان دولتی در سطح اداره کل انتخاب و به روش طبقه بندی شده از درون هر یک از سازمان های مورد نظر، با روش نمونه گیری تصادفی300 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند، داده ها توسط پرسشنامه استانداردی جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که وضعیت اخلاق اسلامی کار در این سازمان ها بیش از میانه و در سطح رضایت بخشی قرار دارد. عوامل جمعیت شناختی، تحصیلات و سن بر روی اخلاق اسلامی کار مؤثر است، اما جنسیت بر روی آن تأثیرگذار نمی باشد. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی پیمایشی می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادها در سازمان¬های دولتی از نظر کارکنان
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 3 , بهار 1390
    مقاله حاضر، با هدف بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرائی استان زنجان جهت شناسایی عواملی که مانع اجرای این نظام می شوند انجام گرفته است. بدین منظور دستگاه های اجرایی از حیث اجرای پیشنهادات ارائه شده به دوگروه موفق و ناموفق تقسیم گردیدند و در هرگروه چهار دس چکیده کامل
    مقاله حاضر، با هدف بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرائی استان زنجان جهت شناسایی عواملی که مانع اجرای این نظام می شوند انجام گرفته است. بدین منظور دستگاه های اجرایی از حیث اجرای پیشنهادات ارائه شده به دوگروه موفق و ناموفق تقسیم گردیدند و در هرگروه چهار دستگاه اجرایی مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین موانع اجرایی به دو گروه عوامل ساختاری وعوامل رفتاری تقسیم شده وبرای هر یک از این عوامل چهار متغیر تعریف گردید. به منظور سنجش موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاه های اجرایی استان زنجان، پرسشنامه‌ای طراحی گردید. پرسشنامه مزبور‌، بین کارکنان دستگاههای اجرایی مختلف توزیع گردید. پس از تعیین حجم نمونه، اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری گردید و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی مستقل، من – ویتنی، ویلکاکسون استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل ساختاری نسبت به عوامل رفتاری یبیشتر مانع اجرای نظام پیشنهادات دستگاه های اجرایی هستند. و در شش متغیر از هشت متغیر ذکرشده تفاوت معنا داری بین گروه موفق و گروه ناموفق وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند مدیریت دانش در صنعت بانکداری و بیمه
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1392
    امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی ناملموس جایگاه مهمی در سازمان ها پیدا کرده است. به کارگیری هر چه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازماندهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان ها ایجاد می چکیده کامل
    امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی ناملموس جایگاه مهمی در سازمان ها پیدا کرده است. به کارگیری هر چه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازماندهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان ها ایجاد می کند اما از سوی دیگر مدیریت دانش ناموفق می تواند هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل کند. امروزه مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمان ها تبدیل شده است سازمان ها برای حفظ و بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی، به بهبود عملکرد خود نیاز دارند. در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آن چه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان ها می گردد، نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویاست امروز سازمان ها در کسب و یادگیری دانش و اطلاعات روز آمد به منظور بهبود عملیات و ارایه خدمات و محصولات مطلوب تر بسیار سبقت گرفته اند. این مقاله قصد دارد روابط ما بین عوامل (توانمندی ها)، فرآیندهای مدیریت دانش را بررسی نماید. برای این منظور پژوهش پیمایشی گسترده ای در 80 بانک و شرکت های بیمه صورت گرفت و در نهایت40 پرسشنامه جمع آوری شد. تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که ما بین توانمندی ها، فرآیندهای مدیریت دانش به لحاظ آماری ارتباط قابل توجه و معناداری وجود دارد و در نهایت توانمندی های مدیریت دانش باعث بهبود فرآیندهای مدیریت دانش می شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان های دولتی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1393
    امروزه توانایی سازمان‌ها در واکنش به تغییرات سریع محیط و پاسخگویی به خواسته‌های مشتریان، از مهم‌ترین امتیازها به شمار می‌آید. چابکی سازمانی را می‌توان به‌عنوان کامل‌ترین و عاقلانه‌ترین واکنش به نیاز تغییرات پیش رو دانست. به‌ک چکیده کامل
    امروزه توانایی سازمان‌ها در واکنش به تغییرات سریع محیط و پاسخگویی به خواسته‌های مشتریان، از مهم‌ترین امتیازها به شمار می‌آید. چابکی سازمانی را می‌توان به‌عنوان کامل‌ترین و عاقلانه‌ترین واکنش به نیاز تغییرات پیش رو دانست. به‌کارگیری چابکی در بخش دولتی نیز می‌تواند عرصه مناسبی برای رشد و بالندگی این مفهوم باشد. اگر بخش دولتی به ‌چابکی دست یابد، بسیاری از سازوکارهای فرسوده و قدیمی را دور می‌ریزد و به پیشرفت های خاص در خدمات‌رسانی نائل می‌شود. متأسفانه کارهای کمی در مورد رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان و شناسایی شاخص های مرتبط با هریک از این ابعاد انجام شده است. هدف از این تحقیق رتبه بندی ابعاد چابکی، شناسایی موانع اصلی بهبود چابکی، کمک به مدیران برای دستیابی بهتر به یک سازمان چابک است. از این‌رو بررسی گسترده‌ای در ادبیات صورت پذیرفت. در نتیجه این کار، 7 بعد اصلی و 83 شاخص مربوط به ابعاد چابکی، پس از تأیید نخبگان شناسایی شدند. ابتدا ابعاد وارد پرسشنامه و در اختیار خبرگان سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین قرار گرفت، سپس با تکنیک فازی پس از تعیین سطح چابکی سازمان، ترتیب اثرگذاری بر چابکی و موانع اصلی چابکی سازمان (از منظرهریک از ابعاد) با رویکرد مدل سازی تفسیری ساختاری در این مطالعه موردی شناسایی شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطرکاری
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1393
    تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایص چکیده کامل
    تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایصرف تلاش و کوشش از خود بروز میدهند.در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنان انجام شده است. جامعه آماریاین تحقیق، 160 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تأثیر هر سه بعد عدالت سازمانی شامل عدالتتوزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای بر تعلق خاطر کارکنان مستقیم و معنادار است. همچنین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعلق خاطر-کارکنان نیز مثبت و معنادار مشاهده شد. پس از آنجا که در این پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنانمعنادار است، کاربرد عدالت سازمانی و نحوه بکارگیری آن، جهت بهبود و افزایش عملکرد شغلی کارکنان ضروری میباشد. پرونده مقاله