فهرست مقالات رضا شافعی


  • مقاله

    1 - ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی ‌ها ی توسعه صادرات در بازار‌های خارجی با استفاده از روش داده ‌بنیاد (مطالعه موردی شرکت‌های پتروشیمی ایران) Providing a model for formulating export development strategies in foreign markets using data-driven method (Case study of Iranian petrochemical companies)
    اقتصاد مالی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1400
    در نظریه‌های اقتصادی، توسعه بازار صادرات به‌عنوان موتور رشد اقتصادی و عامل تداوم دوره حیات و ادامه فعالیت شرکت مطرح می‌شود. هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی‌های توسعه صادرات بازار‌های خارجی در صنعت پتروشیمی با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی داده چکیده کامل
    در نظریه‌های اقتصادی، توسعه بازار صادرات به‌عنوان موتور رشد اقتصادی و عامل تداوم دوره حیات و ادامه فعالیت شرکت مطرح می‌شود. هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی‌های توسعه صادرات بازار‌های خارجی در صنعت پتروشیمی با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد می‌باشد. جامعه آماری خبرگان، اساتید و متخصصین حوزه پژوهش است. اندازه نمونه با استفاده از تکنیک هدفمند و گلوله برفی می‌باشد که در نظریه‌پردازی داده بنیاد گردآوری اطلاعات تا زمانی ادامه می‌یابد که پژوهش به اشباع برسد که در این پژوهش 14 نفر متخصص می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه اکتشافی و نیمهساختار یافته می‌باشد. نتایج داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی‌های توسعه صادرات بازارهای خارجی با استفاده از روش داده‌بنیاددر صنعت پتروشیمی منجر شد.Providing a model for formulating export development strategies in foreign markets using data-driven method (Case study of Iranian petrochemical companies)M. Ali Manafzadeh HirReza ShafeiAdel FatemiIn economic theories, the development of the export market is considered as the engine of economic growth and a factor in the continuation of the life cycle and the continuation of the company's activities. The purpose of this study is to provide a model for developing export development strategies for foreign markets in the petrochemical industry using an approach based on data theorizing. The statistical community is experts, professors and experts in the field of research. The sample size is using targeted technique and snowball that in data theorizing of data collection foundation continues until the research is saturated with 14 experts in this research. The data collection tool is exploratory and semi-structured interviews. The results of the data obtained from the interviews during the open, pivotal and selective coding process, to establish the foundation data theory in the field of providing a model for developing export market development strategies using foreign markets. The data-driven method led in the petrochemical industry. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی اثرات آموزش کارآفرینانه بر توسعه اخلاق کسب وکار و پاسخگویی اجتماعی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    در این تحقیق با هدف بررسی اثرات آموزش کارآفرینانه بر توسعه اخلاق کسب و کار و پاسخگویی اجتماعی پرداخته شده است. مطالعه حاضر یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می‌شود. در این مطالعه جامعه آماری کلیه کارکنان شهرک های صنعتی سنندج می باشند و تعداد آن190 نفر می باشد که بر حسب جدول چکیده کامل
    در این تحقیق با هدف بررسی اثرات آموزش کارآفرینانه بر توسعه اخلاق کسب و کار و پاسخگویی اجتماعی پرداخته شده است. مطالعه حاضر یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می‌شود. در این مطالعه جامعه آماری کلیه کارکنان شهرک های صنعتی سنندج می باشند و تعداد آن190 نفر می باشد که بر حسب جدول مورگان، حجم نمونه 120 نفر از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. جهت گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای استاندارد طراحی گردید. داده‌های گردآوری شده نیز با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS و SPSS مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های داده های آماری حاکی از این بود که تمام فرضیات مورد تایید قرار گرفته است، به این ترتیب که آموزش کارآفرینانه بر اخلاق کسب و کار تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تاثیر آموزش کارآفرینانه بر پاسخگویی اجتماعی مورد تایید قرار گرفت و در نهایت پاسخگویی اجتماعی بر اخلاق کسب و کار تاثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله