فهرست مقالات فاطمه عبدشریفی


  • مقاله

    1 - ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه‌ی زمینه‌ای براساس نظریه‌ی پنتاگون
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1392
    هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه­ی زمینه‌ای براساس نظریه­ی پنتاگونبود. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع تحلیلی و پیمایشی بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشکده‌ی علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصا چکیده کامل
    هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه­ی زمینه‌ای براساس نظریه­ی پنتاگونبود. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع تحلیلی و پیمایشی بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشکده‌ی علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، کلیه­ی دانشجویان ترم 6 و 8 این دانشکده انتخاب شدند. برای ساخت ابزار پژوهش، ابتدا زیرمقیاس­ها و گویه­های هوش چندگانه­ی زمینه­ای بر اساس مدل هوش یادگیری پنتاگون(چنگ،2000) بیرون کشیده شده و سپس اعتبار صوری، محتوایی و سازه و پایایی آن با استفاده از  نرم­افزارهای spss18 وLisrel 8.54 محاسبه و پس ازحذف ملاک­ها و نشانگرهای غیر معتبر و بدون پایایی، مقیاس نهایی آماده شد. نتایج مطالعه بر اساس مقیاس ساخته شده نشان داد که 1- میانگین انواع هوش چندگانه‌ی زمینه‌ای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بالاتر از حد متوسط اما پایین‌تر از حد مطلوب می‌باشد. 2-  بالاترین میانگین هوش چندگانه­ی دانشجویان مربوط به هوش اجتماعی و پایین­ترین میانگین مربوط به هوش سیاسی آنان می‌باشد. 3- بین میانگین انواع هوش­های چندگانه­ی دانشجویان رشته‌هایمختلف تفاوت معناداری وجود دارد. 4- بین میانگین انواع هوش­های چندگانه­ی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین میانگین انواع هوش چندگانه­ی دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشکده تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله