صنعت بانکداری، در پویایی اقتصاد نقش و جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به چالشها و عدم قطعیت های جهانی در محیط کسب و کار، بهره گیری از اینده نگاری برای بهبود مدیریت در این بخش اهیمت بسزایی یافته است . از اینرو این صنعت با بهرهگیری ازآیندهپژوهی، همواره نیازمند ایجاد تغییر چکیده کامل
صنعت بانکداری، در پویایی اقتصاد نقش و جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به چالشها و عدم قطعیت های جهانی در محیط کسب و کار، بهره گیری از اینده نگاری برای بهبود مدیریت در این بخش اهیمت بسزایی یافته است . از اینرو این صنعت با بهرهگیری ازآیندهپژوهی، همواره نیازمند ایجاد تغییر در سیستمها و فرآیندهای خود برای رسیدن به سطح بالاتری از اطمینان میباشد.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای سازمانی اثرگذار بر بانک با قابلیت اطمینان بالا به عنوان چهرهای از سازمانهای آینده در صنعت بانکداری کشور انجام شدهاست. جامعه آماری این تحقیق خبرگان بانکی و دانشگاهی آشنا به مسائل سازمانی ومدیریت صنعت بانکداری بودهاندبه منظور شناسایی این عوامل اثرگذار از روش دلفی فازی و درنهایت عوامل شناسایی شده از طریق فرآیند تحلیل شبکهای براساس روش دیمتل فازی، وزن دهی و اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل واکنش سریع به تطبیق بااستانداردهای بانکیبر تمکین به خبرگی، حساسیت مجریان به عملیات، دغدغه شکست، قابلیت تاب آوریو ریسک ادارک شدهبه ترتیب در بانک با قابلیت اطمینان بالا اثرگذار هستند. عامل ریسک ادارک شده و زیر عوامل پاسخگویی به موقع به مشتریان اولویت اول دربانک با قابلیت اطمینان بالا تشخیص داده شدند. کلمات کلیدی: عوامل سازمانی، سازمان با قابلیت اطمینان بالا، صنعت بانکداری.
پرونده مقاله
اکوسیستم کارآفرینانه تلاشی است برای نشان دادن عواملی که در یک محیط جغرافیایی بر فرایند کارآفرینی تاثیر گذار هستند در این پژوهش ما به دنبال آن هستیم تا اکوسیستم عوامل منطقه ای تاثیر گذار بر فرایند کارآفرینی را از عوامل بین المللی و ملی تفکیک نماییم، و مدلی که بیانگر ویژگ چکیده کامل
اکوسیستم کارآفرینانه تلاشی است برای نشان دادن عواملی که در یک محیط جغرافیایی بر فرایند کارآفرینی تاثیر گذار هستند در این پژوهش ما به دنبال آن هستیم تا اکوسیستم عوامل منطقه ای تاثیر گذار بر فرایند کارآفرینی را از عوامل بین المللی و ملی تفکیک نماییم، و مدلی که بیانگر ویژگی های این پدیده باشد را ارایه دهیم، تا به این وسیله بتوانیم ضمن شناخت تفاوت بین این عوامل در استان های مختلف در جهت بهبود سیاست گذاری ها در این زمینه تلاش کنیم. تحقیق حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات اکتشافی است زیرا مسئله ای را مورد توجه قرار می دهد که قبلأ به آن پرداخته نشده است. در چنین نوع تحقیقی به جای آزمون فرضیه، هدف جمع آوری الگوها و ایده ها برای یافتن درک عمیق از موضوع است. این تحقیق در دو مرحله کیفی و کمی انجام شده است. در مرحله کیفی با بررسی ادبیات موضوع و همچنین مصاحبه های اکتشافی با سیاست گذاران توسعۀ کارآفرینی، کارآفرینان و صاحبان شرکت های دانش بنیان و به شناسایی عوامل موثر بر این پدیده پرداخته شد و در مرحله کمی با استفاده از پرسش نامه طراحی شده، آزمون تفاوت های این موضوع در استان های مختلف صورت پذیرفت که روایی و پایایی این پژوهش پس از سنجش تایید شدند. معیارهای روایی محتوایی و روایی سازه و همچنین آلفای کرونباخ نشان دهنده اعتبار بالای پرسشنامه بود. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق نرم افزارهای SPSS وLisrel با استفاده از روش معادلات ساختاری )تحلیل مسیر) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های این مطالعه در مورد تحلیل معنا دار بودن تاثیر این عوامل (اکوسیستم کارآفرینی) بر توسعه کسب و کار و کارآفرینی در استان های مختلف نشان می دهد که، مجموعه ای از عوامل در سطح منطقه وجود دارند که اکوسیستم های کارآفرینی را تحت تاثیر قرار می دهند که به ترتیب شامل عوامل جغرافیایی، عوامل جمعیت شناختی، زیرساخت های منطقه و عوامل نهادی می شوند.
پرونده مقاله
گسترش مفاهیمی همانند معنویت و باورهای مذهبی در هزاره جدید موجب شده است که امروزه مفهوم معنویت و کاربردهای آن برای دولت ها، سازمان ها، مدیران و کارکنان اهمیت دو چندانی یابد. یکی از مهمترین مباحث این حوزه نقش معنویت و مباحث معنوی در بهبود محیط کار می باشد. در این مطالعه پ چکیده کامل
گسترش مفاهیمی همانند معنویت و باورهای مذهبی در هزاره جدید موجب شده است که امروزه مفهوم معنویت و کاربردهای آن برای دولت ها، سازمان ها، مدیران و کارکنان اهمیت دو چندانی یابد. یکی از مهمترین مباحث این حوزه نقش معنویت و مباحث معنوی در بهبود محیط کار می باشد. در این مطالعه پژوهشگران به دنبال ارائه مدلی برای بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار با عملکرد منابع انسانی و عملکرد سازمانی می باشد. در گام اول با جمع آوری متغیرهای موضوع از ادبیات پژوهش و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید. در گام دوم با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به برازش مدل پژوهش پرداختیم. جامعه آماری پژوهش دانشگاه علامه طباطبایی می باشد و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل 217 پرسش نامه جمع آوری شده نشان می دهد که توکل داشتن، مراقبت از ارزش های انسانی کارکنان، شکوفاشدن خلاقیت منابع انسانی، احساس هدفدار بودن و افزایش بهره وری سازمان بیشترین تأثیر را در هر یک از متغیرهای مکنون مدل دارند. همچنین با توجه به مقادیر آماره پایایی مرکب(CR) و سطح معنی داری متغیرها و شاخص های برازش مدل فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار می گیرند.
پرونده مقاله
چکیدهیکی از مهمترین راهکارهای افزایش سودآوری مالی برای بانکها، شناسایی و جذب بیشتر مشتریان میباشد. بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه سودآوری مالی از طریق شناسایی و جذب مشتریان، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداختهاند. چکیده کامل
چکیدهیکی از مهمترین راهکارهای افزایش سودآوری مالی برای بانکها، شناسایی و جذب بیشتر مشتریان میباشد. بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه سودآوری مالی از طریق شناسایی و جذب مشتریان، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداختهاند. هدف این تحقیق، سودآوری مالی با تعیین الگوی روابط بین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی برای جذب و نگهداری بیشتر آنها به عنوان گامی نوآورانه در خدمترسانی به جامعه میباشد. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی میباشد. از لحاظ نوعشناسی، تحقیق در زمره تحقیقهای آمیخته (کیفی- کمی) و در پارادایم استقرایی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است. دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبه با مشتریان و مدیران حوزه بازاریابی بانک، با استفاده از تحلیل تماتیک کدگذاری شد و برای سودآوری مالی، مهمترین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسیده است. در بخش کمی تحقیق، برای تعیین الگوی روابط اثرپذیری و اثرگذاری بین عوامل شناسایی شده (قومیت، ارزشها، سواد، هنر، قوانین، فناوری) از تکنیک دیمتل (تصمیمگیری گروهی بر اساس مقایسههای زوجی و قضاوت کارشناسان) استفاده شد. نتایج نشان داد که برای سودآوری مالی برای بانکهای ایرانی، عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی به ترتیب اهمیت و اثرگذاری بر یکدیگر عبارتند از: سواد، ارزشها، فناوری، قومیت، قوانین و هنر.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره5,سال
12
,
زمستان
1399
این پژوهش به تحلیل مولفه های فرهنگ سازمانی دانش محور به منظور نیل به اثربخشی عملکرد با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی میپردازد.پژوهش حاضر ازنظر نوع استفاده کاربردی است که با روش آمیخته اکتشافی انجامشده است. در تدوین ادبیات پژوهش با استفاده از روش بررسی اسنادی و نتایج حاص چکیده کامل
این پژوهش به تحلیل مولفه های فرهنگ سازمانی دانش محور به منظور نیل به اثربخشی عملکرد با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی میپردازد.پژوهش حاضر ازنظر نوع استفاده کاربردی است که با روش آمیخته اکتشافی انجامشده است. در تدوین ادبیات پژوهش با استفاده از روش بررسی اسنادی و نتایج حاصل از آن، مصاحبههای عمیق حضوری در چندین نوبت با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی به عمل آمد. پس از ثبت مصاحبهها، دادهها به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل کیفی قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل 50 نفر از خبرگان اجرایی مرتبط که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت اندازهگیری اثربخشی هر یک از مولفه ها و تحلیل حساسیت آنها از شبکه عصبی مصنوعی چندلایه پیشخور با الگوریتم انتشار بازگشتی خطا استفادهشده است.یافتههای پژوهش نشان داد که میزان حساسیت اثربخشی عملکرد نسبت به فرهنگ سازمانی دانش محور 4.39 درصد است. همچنین ، فرهنگ سازمانی دانش محور با پنج مؤلفه مشخص گردید و در بین مؤلفههای آن دو مؤلفه رهبری دانشپرور و فرهنگ اعتماد بهعنوان مؤلفههایی شناسایی شدند که اثربخشی عملکرد بیشترین حساسیت را نسبت به آنها دارد
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد