موضوعات آرایشی و بهداشتی برای زنان به ویژه دختران جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل محیطی و اجتماعی در این فرایند غیرقابل انکار است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش کرده است گرایش دانشجویان دختر نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی براساس تئوری چکیده کامل
موضوعات آرایشی و بهداشتی برای زنان به ویژه دختران جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل محیطی و اجتماعی در این فرایند غیرقابل انکار است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش کرده است گرایش دانشجویان دختر نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی براساس تئوری عمل منطقی بسط یافته و با تعدیل گری متغیرهای رسانه و همسالان مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها همبستگی - مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دختر مقطع کارشناسی علوم اداری شاغل به تحصیل در دانشگاه های مستقر در شیراز و قم بودند. بازه زمانی این پژوهش نیم سال دوم سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل واریانس رتبه ای استفاده شده است. بنابر یافته های این پژوهش، متغیرهای رسانه، همسالان، نگرش و هنجارهای ذهنی بر قصد خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی دانشجویان دختر دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین متغیر رسانه دارای اثر تعدیلی بر رابطه بین نگرش و قصد خرید و متغیر همسالان دارای اثر تعدیلی بر رابطه بین هنجارهای ذهنی و قصد خرید می باشند. براساس آزمون کروسکال والیس متغیرهای اصلی پژوهش (قصد خرید، نگرش و هنجارهای ذهنی) در میان گروه های مختلف سنی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت، یافته های این پژوهش نشان می دهد دو متغیر رسانه و همسالان نقش مهمی در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. لذا ضرورت استفاده از رسانه های اجتماعی جدید، پلت فرم ها و اینفلوئنسرها غیرقابل انکار است.
پرونده مقاله
نوآوریهای مبتنی بر فعالیت را می توان هرگونه رویة حسابداری مدیریت دانست که از مفهوم "فعالیتها" بعنوان هستة اصلی خود استفاده می نماید. این پژوهش تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم نوآوریهای مبتنی بر فعالیت، عوامل تاثیرگذار بر آشنایی، پذیرش و میزان استفاده از نوآوریهای مبتنی بر چکیده کامل
نوآوریهای مبتنی بر فعالیت را می توان هرگونه رویة حسابداری مدیریت دانست که از مفهوم "فعالیتها" بعنوان هستة اصلی خود استفاده می نماید. این پژوهش تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم نوآوریهای مبتنی بر فعالیت، عوامل تاثیرگذار بر آشنایی، پذیرش و میزان استفاده از نوآوریهای مبتنی بر فعالیت را شناسایی نماید. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای تولیدی شهر کرمان بوده و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. دورة زمانی انجام پژوهش تابستان 1395 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیون لجستیک باینری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد ویژگیهای نوآوری ارتباط معناداری با آشنایی با نوآوریهای مبتنی بر فعالیت ندارند. از میان ویژگیهای نوآوری تنها ویژگی مزیت نسبی با پذیرش نوآوری ارتباط مثبت و معناداری دارد. از میان عوامل سازمانی تنها دو ویژگی حمایت حامیداخلی و سطح سربار با آشنایی با نوآوری و دو ویژگی حمایت مدیریت ارشد و حمایت حامیداخلی با پذیرش نوآوری ارتباط مثبت و معناداری دارند. عوامل عدم اطمینان محیطی با میزان استفاده از نوآوری مبتنی بر فعالیت ارتباط مثبت معناداری دارد.
پرونده مقاله
پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
,
شماره7,سال
2
,
زمستان
1401
از جمله الزامات توسعه بازار سرمایه، تحلیل رفتار سرمایهگذاران حقیقی از جنبههای مختلف است. در این پژوهش رفتار سرمایهگذاران حقیقی براساس تئوری رفتار برنامهریزی شد بسط یافته (شامل دو متغیر خوشبینی-بدبینی و سواد مالی) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. دادههای این پژو چکیده کامل
از جمله الزامات توسعه بازار سرمایه، تحلیل رفتار سرمایهگذاران حقیقی از جنبههای مختلف است. در این پژوهش رفتار سرمایهگذاران حقیقی براساس تئوری رفتار برنامهریزی شد بسط یافته (شامل دو متغیر خوشبینی-بدبینی و سواد مالی) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. دادههای این پژوهش از طریق توزیع پرسش‎نامه بین 266 سرمایهگذار حقیقی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوریشده است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزارهای اسمارت پیالاس نسخه 3 و اسپیاساس نسخه 26 انجام گرفته است. بنابر یافتههای این پژوهش، هر 10 فرضیه پژوهش تایید شدند. از 10 فرضیه، 7 مورد مربوط به اثرات مستقیم و 3 مورد نیز مربوط به اثرات غیرمستقیم است. بدین معنی متغیرهای نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک شده، خوشبینی-بدبینی بر قصد سرمایهگذاری افراد اثر مثبت و معناداری دارد. بهعلاوه متغیر خوشبینی-بدبینی بر نگرش و متغیر سواد مالی بر متغیرهای نگرش و کنترل رفتاری ادراک شده اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین متغیرهای نگرش و کنترل رفتاری ادراک شده بر روابط بین متغیرهای خوشبینی-بدبینی و سواد مالی با قصد سرمایهگذاری افراد اثر میانجی دارند. درنهایت، طبق نتایج این پژوهش بهکارگیری مدل تئوری رفتار برنامهریزی شده بسط یافته در بازار سرمایه میتواند به رشد و توسعه این بازار کمک نماید.
پرونده مقاله
پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
,
شماره3,سال
1
,
زمستان
1400
سرمایهگذاری مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی به معنای سرمایهگذاری در سهام شرکتهایی است که دارای کارکردهای اجتماعی مثبتی هستند. این نوع سرمایهگذاری مکانیزمی را در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهد تا بتوانند تعادلی را بین اعتقادات و ارزشهای شخصی و اهداف سرمایهگذاریشان چکیده کامل
سرمایهگذاری مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی به معنای سرمایهگذاری در سهام شرکتهایی است که دارای کارکردهای اجتماعی مثبتی هستند. این نوع سرمایهگذاری مکانیزمی را در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهد تا بتوانند تعادلی را بین اعتقادات و ارزشهای شخصی و اهداف سرمایهگذاریشان ایجاد نمایند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تحلیل قصد سرمایه-گذاری مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی سرمایهگذاران حقیقی با استفاده از تئوری عمل منطقی بسط یافته میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر سرمایهگذاران حقیقی بورس اوراق بهادار تهران بوده و حجم نمونه نیز 385 نفر است. آزمون مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار آموس نسخه 24 انجام شده است. همچنین از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای اطمینان از وجود حداقلهای مورد نیاز برای انجام آزمون مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. طبق یافتههای پژوهش متغیرهای نگرش، هنجارهای ذهنی، هنجارهای اخلاقی، دغدغههای زیست محیطی، سواد مالی و عملکرد مالی بر متغیر وابسته (نیت سرمایهگذاران نسبت به سرمایهگذاری مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی) دارای اثر مثبت و معناداری میباشند. همچنین متغیرهای عملکرد مالی و دغدغههای زیست محیطی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تاثیر بر متغیر وابسته هستند. از میان شش متغیر جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات، درآمد ماهیانه، شغل و تجربه بورسی) تنها متغیر سن بر روی متغیر وابسته تاثیرگذار است. بدین معنی که با افزایش سن سرمایهگذاران میزان تمایل آنها به سرمایهگذاری در سهام شرکتهای با مسئولیت اجتماعی افزایش مییابد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد