-
مقاله
1 - طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانتجوییمدیریت بازاریابی , شماره 59 , سال 18 , تابستان 1402مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانتجویی است. روش: دادههای مورد نیاز از 9 نفر از خبرگان و صاحبنظران و مدیران مرتبط با حوزه بازاریابی و توزیع (صنعت و دانشگاه) با استفاده از ابزار مصاحبه باز گردآوری و با استفاده از چکیده کاملمقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانتجویی است. روش: دادههای مورد نیاز از 9 نفر از خبرگان و صاحبنظران و مدیران مرتبط با حوزه بازاریابی و توزیع (صنعت و دانشگاه) با استفاده از ابزار مصاحبه باز گردآوری و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد تجزیه و تحلیل گردید. ابتدا 213 کد اولیه توسط محقق شناسایی شد، سپس با ترکیب، تدقیق و کنارگذاشتن کدهای تکراری، 194 کد نهایی استخراج شد. با ترکیب و دستهبندی کدهای نهایی، 59 مفهوم و 31 مؤلفه برای چارچوب پژوهش حاصل شد. یافته: یافتهها نشان داد شرایط علی شامل شرایط نامناسب اقتصادی، سیاستهای نامناسب دولتی، شرایط نامناسب زیرساختی، و شرایط نامناسب اخلاق کاری و اجتماعی میشود. یافتهها نشان داد که پدیده اصلی از مؤلفههای شیوههای توزیع سنتی (آفلاین)، شیوههای توزیع آنلاین و شیوه توزیع همه کاناله تشکیل شده است. یافتهها نشان داد شرایط زمینهای شامل لجستیک و نگهداری، تأمین و تولید، تشکل، اصناف، اتحادیهها و سازمانهای مردم نهاد، مشارکت دولت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازسنجی و فرهنگسازی مشتریان میشود. یافتهها نشان داد شرایط مداخلهگر شامل ویژگیها و سبک زندگی، فرهنگ و الگوی مصرفی، ماهیت بازارها، مشتریان و محصولات، قابلیتهای واسطههای بازاریابی، قوانین بازدارنده، قابلیتهای تولیدکننده و توزیعکننده میشود. یافتهها نشان داد که راهبردها و مکانیزمها به مؤلفههای حوزه حمل و نقل و نگهداری، تأمین و توزیع، قوانین و مقررات، بازاریابی، تشکلها، اصناف و اتحادیهها و سازمانهای مردم نهاد، حوزه دولت و مالیات و سوبسید دستهبندی شده است. یافتهها نشان داد پیامدها شامل عوامل اقتصادی، توزیع، دولت، مصرفکننده، اجتماعی و رقابتی میشود. نتیجهگیری: در این پژوهش شرایط علی؛ زمینهای؛ پدیده اصلی؛ شرایط مداخلهگر؛ راهبردها؛ و پیامدهای توزیع یکپارچه کالاهای اساسی شناسایی شد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارزیابی ارتباط برنامه های وفاداری، وفاداری مشتری و مولفه های وابسته (مطالعه موردی شرکت های توزیع دارو)مدیریت بازاریابی , شماره 21 , سال 8 , زمستان 1392در سال های اخیر رقابت بر سر جذب و حفظ مشتریان بازاریاب ها را واداشت تا از برنامه های وفاداری استفاده و آن ها را توسعه دهند. شرکت های توزیع دارو با مشتریان گوناگونی ارتباط دارند و از گردش مالی بالایی برخوردارند. این شرکت ها پتانسیل سودآوری بالایی دارند و ارزش مشتری بیش ا چکیده کاملدر سال های اخیر رقابت بر سر جذب و حفظ مشتریان بازاریاب ها را واداشت تا از برنامه های وفاداری استفاده و آن ها را توسعه دهند. شرکت های توزیع دارو با مشتریان گوناگونی ارتباط دارند و از گردش مالی بالایی برخوردارند. این شرکت ها پتانسیل سودآوری بالایی دارند و ارزش مشتری بیش از بهایی است که می پردازد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر برنامه های وفاداری بر وفاداری مشتری از نقطه نظر مشتریان است. جامعه آماری این تحقیق تمام شرکت های دارویی شهر تهران است که حداقل یکبار تجربه استفاده از برنامه های وفاداری را طی سال 1390 داشته اند. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است. نمونه گیری آماری نمونه گیری خوشه ای است و مشتمل بر 337 نفر از مشتریان شرکت های بزرگ توزیع داروی شهر تهران (دارو پخش، هجرت و رازی) می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج نشان داد که برنامه های وفاداری، رضایت، تعهد و ارزش در سطح اطمینان 99% به ترتیب موثرترین عوامل موثر بر وفاداری مشتری بودند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Designing and testing the supply chain agility model in oil and gas industry with a mixed approachپژوهشگر , شماره 4 , سال 7 , بهار 2022Today, environmental change has become an integral part of businesses. One of the best ways to respond to these changes is supply chain agility. Therefore, the purpose of this study is to design and test the supply chain agility model in oil and gas industry. This resea چکیده کاملToday, environmental change has become an integral part of businesses. One of the best ways to respond to these changes is supply chain agility. Therefore, the purpose of this study is to design and test the supply chain agility model in oil and gas industry. This research is conducted with a mixed approach. The statistical population was experts in the oil and gas industry. In the qualitative phase, a sample consisting of 8 experts are selected to extract the drivers, components and consequences of supply chain agility model and using the content analysis approach. In the quantitative phase, a sample of 64 experts are selected and the collected data are analyzed using a questionnaire tool through the structural equation modeling approach with Smart PLS software version 2. Qualitative findings represent that environmental drivers act as prerequisites and requirements of supply chain agility. Supply chain agility consists of the general categories of agile sensitivity, planning and production, which ultimately leads to the consequences of supply chain agility. Quantitative phase findings show that supply chain agility drivers have a significant and positive effect on agility sensitivity, agile planning and agile production. Also, agile planning and agile production have a significant and positive effect on the consequences of supply chain agility, but agile sensitivity has no significant effect on the consequences of supply chain agility. The results of fitting the research model also showed that this model has a good fit. پرونده مقاله