-
مقاله
1 - برآورد تابع تقاضای برنج کاربرد مدل رگرسیون آستانه ایفصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1399برنج یکی از غلات مهم و استراتژیک در مصرف انسان است. به دنبال افزایش جمعیت و عدم ثبات قیمت این محصول، میزان تقاضای برنج خانوارها تحت تاثیر قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تاثیر تغییر قیمت و درآمد بر مصرف این محصول در سطوح درآمدی متفاوت و آستانه ای می پردازد.این مطالع چکیده کاملبرنج یکی از غلات مهم و استراتژیک در مصرف انسان است. به دنبال افزایش جمعیت و عدم ثبات قیمت این محصول، میزان تقاضای برنج خانوارها تحت تاثیر قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تاثیر تغییر قیمت و درآمد بر مصرف این محصول در سطوح درآمدی متفاوت و آستانه ای می پردازد.این مطالعه از داده های سری زمانی 93-1370 و روش رگرسیون آستانه ای دو رژیمه استفاده کرد. این مطالعه با برآورد ساختار غیرخطی در تقاضای برنج، نشان داد که اولا کشش درامدی برای سطح درآمدی آستانه ای کمتر از 15 میلیون ریال مثبت و معنی دار و برای سطح درآمدی بیشتر از 15میلیون ریال منفی و معنی دار است. ثانیا کشش قیمتی این محصول در سطوح مختلف درآمد تقریبا ثابت و حدود 25/0 است. لذا این مطالعه پیشنهاد می کند در وضعیت هایی که ساختار تقاضا تغییر می کند، از مدل های آستانه ای استفاده گردد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - برآورد کشش های عرضه و تقاضای چای در ایران کاربرد مدل رگرسیون آستانهای))فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400مقدمه و هدف: چای یکی از رایجترین نوشیدنیهاست که بیشتر مردمان کشورهای جهان آن را مصرف میکنند. مصرف سالانه سرانه چای جهان حدود ۵۰۰ گرم است. در حالی که این رقم برای ایران، به بیش از پنج کیلوگرم در سال میرسد. افزون بر مصرف سالانه 110 هزار تن و تولید نز چکیده کاملمقدمه و هدف: چای یکی از رایجترین نوشیدنیهاست که بیشتر مردمان کشورهای جهان آن را مصرف میکنند. مصرف سالانه سرانه چای جهان حدود ۵۰۰ گرم است. در حالی که این رقم برای ایران، به بیش از پنج کیلوگرم در سال میرسد. افزون بر مصرف سالانه 110 هزار تن و تولید نزدیک به 25 هزار تن در داخل کشور، همه ساله، مقادیری چای از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور میشود. لذا واردات بی رویه، ضرورت بررسی و برآورد دقیق مصرف و تقاضا و راه کارهای افزایش تولید و عرضه را ایجاب می کند.
مواد و روشها: این مطالعه به بررسی تابع عرضه چای در قالب الگوی تعدیل جزیی نرلاو و تاثیر تغییر قیمت و درآمد بر مصرف این محصول، در سطوح درآمدی گوناگون، پرداخته است. در این مطالعه از دادههای سری زمانی، برای دوره 93-1357و روش رگرسیون آستانهای دو رژیمه جهت برآورد کشش های تقاضای چای استفاده شد.
یافتهها: برآورد ساختار غیرخطی در برآورد تقاضای چای، نشان داد که چای برای گروههای کمدرآمد کالایی بیکشش و ضروری است که با افزایش درآمد، تمایل به پرکشش شدن دارد. کششهای درآمدی تقاضا برای هر دو گروه بالا و پایین درآمدی، مثبت و معنیدار است. نتایج نشان داد که امکان افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیرکشت محدود است
بحث و نتیجهگیری: افزایش کیفیت و بهبود رقابتپذیری در کنار فرآوری مناسب میتواند از تقاضای غیررسمی (قاچاق) چای بکاهد. تبلیغات با هدف تعصب در خرید چای ایرانی، برای کمک به بقاء و رونق اقتصاد این نوشیدنی محبوب و پُرمصرف در ایران، ضروری است. پرونده مقاله