بررسی بافت شهر، وضعیت و تراکم فضاهای ساختهشده و فضاهای باز موجود در شهر را مشخص میسازد و در تصمیمگیریهای نهایی بهمنظور توزیع بهینه خدمات و ارتقاء کیفیت فضاهای شهری نقش تعیینکنندهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی بافت شهری ارومیه بهمنظور ارزیابی وضعیت فضای باز عموم چکیده کامل
بررسی بافت شهر، وضعیت و تراکم فضاهای ساختهشده و فضاهای باز موجود در شهر را مشخص میسازد و در تصمیمگیریهای نهایی بهمنظور توزیع بهینه خدمات و ارتقاء کیفیت فضاهای شهری نقش تعیینکنندهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی بافت شهری ارومیه بهمنظور ارزیابی وضعیت فضای باز عمومی و سبز در مقایسه با فضاهای ساختهشده و تودهها انجامشده است. جهت تحلیل دادهها و بررسی کمی وضعیت بافت شهر ارومیه از روش Transect که عمدتاً در تحلیلهای اکولوژی منظر استفاده میشود بهره گرفتهشده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی است. قلمرو پژوهش شهر ارومیه میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در ترانسکت (T1)که از شمال غرب تا جنوب شرق شهر، فضاییهای ساختهشده بین قطعات 60تا 100 متراکم، نقضان فضاهای سبز به جزء در قطعات 80 تا100 و کمبود فضاهای باز به جزء در قطعات 34و 63 نمایان است. در ترانسکت (T2) که از غرب تا شرق شهر، قسمت غربی بالاترین تراکم اراضی ساختهشده و قسمت شرقی بالاترین تراکم اراضی کشاورزی و باغات را دارد در بخش مرکزی نیز بین قطعات 30تا80 نقضان شبکه معابر وجود دارد. در ترانسکت (T3) که از جنوب غرب تا شمال شرق شهر، تراکم فضاهای ساختهشده در مرکز شهر به 85 درصد افزایشیافته، نقضان شبکه معابر، کمبود اراضی کشاورزی و فضاهای سبز و باز بهویژه در بخش میانی ترانسکت ها 15تا76 نمایان است. در ترانسکت (T4) که از جنوب تا شمال شهر، تراکم فضاهای ساختهشده در بین قطعات بخش مرکزی 40 تا 60 افزایش یافته و کمبود فضاهای سبز و باز بهوضوح آشکار است. در یک جمعبندی کلی میتوان گفت سیمای شهر ارومیه متشکل از سه نوع بافت شامل؛ بافت مرکز متراکم با حداقل فضاهای باز و سبز و حداکثر ساختوساز، بافت حاشیه قسمت مرکزی که در آن از تراکم ساختوسازها تا حدودی کاسته شده، و بافت حاشیهای متشکل از اراضی ساخته نشده و بایر و باغات و اراضی کشاورزی است. بهاینترتیب از مرکز شهر به سمت طرفین از میزان سطوح ساختهشده کاسته می شود.
پرونده مقاله
گسترش افقی و بیبرنامه شهرها متأثر از رشد جمعیت و مهاجرت، منجر به، کمبود زمین، تغییر اراضی مجاور به ساختوسازهای شهری و ایجاد زاغه هایی در مکانهای نامساعد طبیعی گشته است. شهر تبریز طی دهه های اخیر رشد و گسترش کالبدی سریعیرا تجربه نموده است. رشد بی رویه شهری باعث تخریب چکیده کامل
گسترش افقی و بیبرنامه شهرها متأثر از رشد جمعیت و مهاجرت، منجر به، کمبود زمین، تغییر اراضی مجاور به ساختوسازهای شهری و ایجاد زاغه هایی در مکانهای نامساعد طبیعی گشته است. شهر تبریز طی دهه های اخیر رشد و گسترش کالبدی سریعیرا تجربه نموده است. رشد بی رویه شهری باعث تخریب اراضی باغی مرغوب اطراف شهرها، ایجاد زاغه هایی در نواحی پرشیب و بر روی گسل تبریز، ترافیک و انواع آلودگی ها شده است. برای مدیریت و برنامه ریزی رشد شهر و کاهش اثرات نامطلوب آن شناخت عوامل مؤثر بر تغییرات کاربری زمین و رشد شهری ضروری می باشد. در پژوهش حاضر مدل رگرسیون لجستیک به عنوان یک مدل اطلاعات محور توانایی بالایی در دخیل کردن متغیرهای زیاد دارد جهت تحلیل الگوهای گسترش شهر و روابط بین رشد شهری و عوامل محرکه آن مورد استفاده قرارگرفته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی است. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از طبقه بندی تصاویر ماهواره ای طی دوره 22 ساله (1390-1368) با استفاده از روش حداکثر احتمال تغییرات پوشش/کاربری زمین شهر تبریز و اراضی اطراف کشف و تحلیل شد. سپس 14 متغیر مستقل یا عوامل محرکه رشد شهری و متغیر وابسته یا رشد شهری صورت گرفته طی 22 سال اخیر مورد آزمون قرار گرفتند. مدلسازی برای دو دوره 1390 و 1412 صورت گرفت. ابتدا با استفاده از داده های سال 1368رشد شهری برای سال 1390 مدلسازی شد مطابقت بالای نقشه خروجی سال 1390 با نقشه کاربری زمین واقعی سال 1390 صحت مدلسازی را مورد تأیید قرارداد. در نهایت رشد و گسترش شهر برای سال 1412 مدلسازی شد نتایج نشان میدهد که احتمال گسترش شهر به سمت جنوب شرق یا جاده تهران و شمال غرب (بطرف مرند و مرز بازرگان) و جنوب غرب (بطرف آذرشهر) بیشتر از نواحی دیگر می باشد. جهت اعتبارسنجی مدلسازی و شناخت میزان تأثیرگذاری عوامل مؤثر در رشد شهری از روش ROCاستفاده گردید نتایج نشاندهنده تأثیر بالای فاصله از باغات و اراضی شهری و در مرحله بعد متغیرهای اراضی بایر و باغات در رشد شهر طی 22 سال اخیر می باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد