فهرست مقالات فرهاد امام جمعه


  • مقاله

    1 - نقش جهانی‌شدن در توسعه فرهنگی شهر صنعتی اراک
    مطالعات جامعه شناختی شهری , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1400
    در دنیای متراکم و فشرده امروزی که هویت‌های دیجیتالی به یکدیگر واکنش آنی نشان می‌دهند؛ تفکر جهانی‌شدن و توسعه، می‌تواند ملاک‌های مهمی را برای بررسی میزان جهان‌بودگی و درک شهروندان از زیست‌بوم جهانیِ در حالِ تغییری باشد که به تبلور بازاندیشی و شکل گیری بازیگران جدید در سا چکیده کامل
    در دنیای متراکم و فشرده امروزی که هویت‌های دیجیتالی به یکدیگر واکنش آنی نشان می‌دهند؛ تفکر جهانی‌شدن و توسعه، می‌تواند ملاک‌های مهمی را برای بررسی میزان جهان‌بودگی و درک شهروندان از زیست‌بوم جهانیِ در حالِ تغییری باشد که به تبلور بازاندیشی و شکل گیری بازیگران جدید در ساختار فرهنگی و اجتماعی انجامیده است. از این رو، وفاق و همدلی و مِیلِ به تعامل و مشارکت در دنیای متکثر فرهنگی و نگاه چند‌جانبه‌گرایی به خوبی این امکان را فراهم می‌سازند تا فرد و جامعه از استبداد و حس رقابت‌جویی خصمانه و جَزم‌گرایی افراطی بپرهیزند. این پژوهش با هدف دستیابی به نقش جهانی‌شدن در توسعه فرهنگی شهر اراک با بهره‌گیری از تئوری‌های رونالد رابرتسون و مانوئل کاستلز و استفاده از روش‌های کیفی و تکنیک دلفی و نیز روش کمّیِ پیمایشی و تکنیک پرسشنامه حاوی 26 گویه با شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده و پردازش داده‌ها با نرم‌افزار تخصصی آماری انجام شده است. نتایج آزمون پیرسون با اطمینان 99 درصد و سطح خطای کمتر از 1 درصد نشان داد که پاسخگویان در مجموع 9 فرضیه آزمون شده، نقش جهانی‌شدن در توسعه فرهنگی جامعه خود را تأیید نمودند. این مقاله نشان می‌دهد در شهر صنعتی اراک شاخص‌هایی چون: تکثُر فرهنگی، بازاندیشی جهانی و جهان‌بودگی وضعیت مناسب‌تری به نسبت وفاق، برخورداری و ابداع فرهنگی و همچنین فضا و مکان در فرایند‌های پویای جامعه شهری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رویکرد فعال و کاربردی به سواد فرهنگی دانشجویان، بازآفرینی ادراک فرهنگی
    مطالعات میان فرهنگی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1399
    این مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعه‌ای ـ کاربردی، و از ن چکیده کامل
    این مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعه‌ای ـ کاربردی، و از نظر ماهیت، مطالعه‌ای توصیفی است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از استنتاج مبتنی بر توصیف و تحلیل مفاهیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد رویکرد جدید و فعال به مفهوم سواد فرهنگی، توان خواندن و درک فرهنگ و مصنوعات فرهنگی است. در مقام مقایسه، این توانایی مانند قدرت خواندن و درک متون است. آموزش این مهارت به دانشجویان، نیازمند به کارگیری روش‌هایی همچون "تجربه و تمرین کردن"، "غوطه‌وری در تجربیات واقعی"، "آموزش به روش ناپایدار سازی" و "آموزش در فضای باز"، است که همگی با مرحله تأمل و تحلیل، برای استخراج معنا توسط خود دانشجو همراه هستند. تجهیز دانشجویان به سواد فرهنگی با رویکرد جدید و برنامه ریزی دقیق دانشگاه‌ها برای روبرو کردن دانشجویان با موضوعات فرهنگی که در دنیای واقعی انتظار آنها را می کشد، بازآفرینی ادراک دانشجویان و افزایش ظرفیت تغییر و اصلاح فرهنگی را موجب می‌شود پرونده مقاله