فهرست مقالات حسن ثقفیان


  • مقاله

    1 - بازار، تحولات ارزشی و توسعه: تفاوت های نسلی در ارزش های کسب‌وکار در میان بازاریان شهر اصفهان
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386
    بازار به عنوان یکی از میدان‌های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه نموده است. چنین تغییراتی عموما تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد. پژوه چکیده کامل
    بازار به عنوان یکی از میدان‌های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه نموده است. چنین تغییراتی عموما تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد. پژوهش حاضر، اساسا ماهیتی توسعه‌ای دارد و با فرض گرفتنِ توسعه به مثابه پدیده‌ای چندبعدی، تحولات ارزشی(تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسب و کار در میان بازاریان شهر اصفهان) را بررسی می‌کند. با مرور ادبیات موجود در زمینه جامعه‌شناسی نسلی در ایران، سه نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و نسل سوم شناسایی شده و مبنای پژوهش قرار گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی است که در سطح شهر اصفهان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند. حجم نمونه، 524 نفر از بازاریان شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که بین نسل‌های مورد بررسی در بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش‌های فرامادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. همچنین، بین نسل‌های مورد بررسی بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش‌های مادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر این بود که تعلق نسلی بر ارزش‌های کسب‌وکار تأثیر معناداری دارد و این فرضیه قابل تأیید است، اما این تأثیرگذاری پایین است. به‌طورکلی می‌توان گفت که آشفتگی‌های وضعیت اقتصادی، آنومی اجتماعی و ارزشی و فضای مشترک جامعه‌پذیری نسلی عواملی هستند که در عدم تفاوت نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در بازار شهر اصفهان نقش داشته‌اند پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بازار، تحولات ارزشی و توسعه: تفاوت های نسلی در ارزش های کسب‌وکار در میان بازاریان شهر اصفهان
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1399
    بازار به عنوان یکی از میدان های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه نموده است. چنین تغییراتی عموما تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد. پژوه چکیده کامل
    بازار به عنوان یکی از میدان های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه نموده است. چنین تغییراتی عموما تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد. پژوهش حاضر، اساسا ماهیتی توسعه ای دارد و با فرض گرفتنِ توسعه به مثابه پدیده ای چندبعدی، تحولات ارزشی(تفاوت های نسلی در ارزش های کسب و کار در میان بازاریان شهر اصفهان) را بررسی می کند. با مرور ادبیات موجود در زمینه جامعه شناسی نسلی در ایران، سه نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و نسل سوم شناسایی شده و مبنای پژوهش قرار گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی است که در سطح شهر اصفهان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند. حجم نمونه، 524 نفر از بازاریان شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. یافته های پژوهش بیانگر این است که بین نسل های مورد بررسی در بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش های فرامادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. همچنین، بین نسل های مورد بررسی بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش های مادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر این بود که تعلق نسلی بر ارزش های کسب‌وکار تأثیر معناداری دارد و این فرضیه قابل تأیید است، اما این تأثیرگذاری پایین است. به‌طورکلی می توان گفت که آشفتگی های وضعیت اقتصادی، آنومی اجتماعی و ارزشی و فضای مشترک جامعه پذیری نسلی عواملی هستند که در عدم تفاوت نسلی در ارزش های کسب‌وکار در بازار شهر اصفهان نقش داشته اند. پرونده مقاله