-
مقاله
1 - بررسی کارکرد تبلیغات محیطی در فضاهای شهری و تأثیر آن بر ارتقاء تاب آوری اجتماعی درشهر تهرانبرنامه ریزی و توسعه محیط شهری , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402تاب آوری اجتماعی، امروزه در توسعه و مدیریت شهری نقش مهمی دارد. این نوع تاب آوری تحت تاثیر شرایط و شاخص های مختلفی است که تبلیغات محیط شهری می تواند یکی از مهمترین آنها محسوب شود؛ چرا که تبلیغات از نظر بصری و ذهنی شرایط متفاوتی را برای شهروندان به وجود می آورد. در این تح چکیده کاملتاب آوری اجتماعی، امروزه در توسعه و مدیریت شهری نقش مهمی دارد. این نوع تاب آوری تحت تاثیر شرایط و شاخص های مختلفی است که تبلیغات محیط شهری می تواند یکی از مهمترین آنها محسوب شود؛ چرا که تبلیغات از نظر بصری و ذهنی شرایط متفاوتی را برای شهروندان به وجود می آورد. در این تحقیق هدف، بررسی اثرات و کارکرد تبلیغات محیطی شهری بر ارتقاء تاب آوری اجتماعی در شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی–تحلیلی و مبتنی بر داده های میدانی است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بوده که در سطح جامعه آماری(8694000 نفر) در مناطق مختلف جمع آوری شده است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 384 نفر تعیین شد. روایی ساختاری و محتوایی ابزار تایید و همچنین پایایی نیز با آلفای کرونباخ بالای 70/0 تایید شد. نتیجه نشان داد که کارکرد تبلیغات محیط شهری بر تاب آوری اجتماعی مثبت است. بگونه ای که تبلیغات محیط شهری بیشترین تاثیرگذاری را بر تاب آوری اجتماعی از طریق بهبود اطلاع رسانی به شهروندان با میزان برابر با 601/0؛ بهبود برند آگاهی شهروندان با میزان 580/0 و کاهش هزینه های شهروندان، با 541/0 نشان می دهند. نتیجه همچنین نشان داد که با توجه به وضعیت نامناسب تاب آوری اجتماعی در شهر تهران، آگاه سازی انسان شهری با آموزش؛ تبلیغات محیطی سالم؛ ارتقاء قدرت سازماندهی تبلیغات؛ توانمندسازی مقابله با خطر و آسیب پذیری و حکمرانی خوب با سیاستگذاری مطلوب، 5 شاخص موثر در ارتقاء جامعه تاب آور با توجه تبلیغات محیط شهری محسوب می شوند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Evaluating the extent to which public relations of private organizations employ social networks to introduce products and servicesJournal of System Management , شماره 4 , سال 9 , تابستان 2023Social networks advertisements can be employed as a powerful means of communication to achieve goals such as sales, profitability and reinforcing brand image. Organizations managers have established a department titled “public relations” in their organizatio چکیده کاملSocial networks advertisements can be employed as a powerful means of communication to achieve goals such as sales, profitability and reinforcing brand image. Organizations managers have established a department titled “public relations” in their organizations, through which they communicate with individuals inside and outside the organization, so that they can fulfill their goals at lower costs and within shorter time by informing and persuading those individuals. In this regards, the present study is aimed at evaluating the extent to which public relations of private organizations employ social networks to introduce their products and services. Research population consists of managers and public relation experts of private sector’s organizations in Yazd, Iran. The present study takes a survey method and is regarded as field-work research. Sampling method is based probability and availability. Due to the limited population, 76 individuals were selected as the sample through limited population formula. Data was analyzed via Smart-PLS. results reveal that public relations of private organizations employ social networks at an optimal and acceptable level to introduce their products and services. Hence the hypothesis of the study is confirmed. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تعامل نظریه و عمل سیاسی در اندیشه سیاسی شیعه و تأثیر آن بر تحولات سیاسی در عصر قاجاریهپژوهش نامه تاریخ , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1399با نگاهی به تحولات تاریخی اسلام میتوان سه گرایش پیرامون نظر و عمل را از هم متمایز نمود. گرایشی که اولویت را به عمل صرف میدهد، گرایشی که نظریه را بر عمل مقدم میداند و گرایش سوم به تعامل نظریه و عمل سیاسی معتقد است. در این میان شیعه به گرایش سوم تعلق دارد. در طول تاریخ چکیده کاملبا نگاهی به تحولات تاریخی اسلام میتوان سه گرایش پیرامون نظر و عمل را از هم متمایز نمود. گرایشی که اولویت را به عمل صرف میدهد، گرایشی که نظریه را بر عمل مقدم میداند و گرایش سوم به تعامل نظریه و عمل سیاسی معتقد است. در این میان شیعه به گرایش سوم تعلق دارد. در طول تاریخ شیعه در چارچوب این گرایش رویکردهای مختلفی اعم از تقیه، اصلاح و انقلاب را در تعامل با محیط سیاسی انتخاب کرده است. با نزدیک شدن به دوره معاصر شیعه از رویکردهای تقیه و اصلاح فاصله گرفته است و به ویژه با پدید آمدن دوره قاجاریه و پهلوی در تاریخ معاصر ایران به رویکرد انقلابی و تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی نزدیک میشود. در اینجا سؤال اصلی پژوهش آن است که بستر عینی و تحولات دوره قاجاریه چه اثری بر اندیشه سیاسی شیعه در آن دوران داشته است و این اندیشه چگونه بر عمل سیاسی علمای شیعه فعال در این عصر مؤثر واقعشده است. نتیجه این مقاله آن است که بستر عینی و تحولات حکومت قاجاریه از سویی زمینهساز مشروطیت و نیز پسازآن زمینهساز انقلاب اسلامی است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - نقش رسانه ها بر میزان آگاهی سیاسی- اجتماعی نسل چهارم انقلاب ( مطالعه موردی (جوانان شهرستان شیراز)گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1401این مقاله با هدف بررسی نقش رسانه ها در آگاهی مردم ایران نسبت به شرایط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب نگاشته شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری این پژوهش جوانان 18 تا 29 سال شهر شیراز در سال 1401 می باشد که 360 نفر از این جوانان به طور ت چکیده کاملاین مقاله با هدف بررسی نقش رسانه ها در آگاهی مردم ایران نسبت به شرایط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب نگاشته شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری این پژوهش جوانان 18 تا 29 سال شهر شیراز در سال 1401 می باشد که 360 نفر از این جوانان به طور تصادفی در نقاط مختلف شهر شیراز مورد نظر سنجی قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که آزمودنی ها در سطح بالایی از فضای مجازی استفاده می کنند و فضای مجازی نقش زیادی در آگاهی آنها نسبت به شرایط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی ایران دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در حد متوسط مورد استفاده قرار می گیرد و میزان اعتماد افراد به اخبار و اطلاعات صدا و سیما در حد متوسط است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - فکر ورزی و آزاداندیشی در منظومه فکری آیتاللهالعظمی سید علی خامنهای (مطالعه تطبیقی: نامه به جوانان غربی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)مطالعات میان فرهنگی , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1402آزاداندیشی و فکر ورزی از اصول مهم شکلگیری تمدنها و سپس استمرار و تداوم آنهاست. این دو اصل که لازم و ملزوم یکدیگرند، با تغییر و تحول در عرصه زیست فردی، اجتماعی و انسانی گسترش جهان ایرانی و اسلامی را با خود به همراه خواهند داشت و چهبسا در نظم ایجادشده پس از انقلاب اسل چکیده کاملآزاداندیشی و فکر ورزی از اصول مهم شکلگیری تمدنها و سپس استمرار و تداوم آنهاست. این دو اصل که لازم و ملزوم یکدیگرند، با تغییر و تحول در عرصه زیست فردی، اجتماعی و انسانی گسترش جهان ایرانی و اسلامی را با خود به همراه خواهند داشت و چهبسا در نظم ایجادشده پس از انقلاب اسلامی به شکلگیری و نضج تمدنی منجر شود. در اندیشه و سلوک عملی امامین انقلاب اسلامی ایران هم این دو نقش قابلتوجهی داشتهاند بهگونهای که وصیت امامخمینی (ره) و بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری سرشار از این دو مفهوم است، ضمن آنکه هر دو در گستره، کلام و اندیشههای ایشان به چشم میخورد. آنچه این مقاله در پی آن است بررسی الگوهای فکر ورزی و آزاداندیشی در اندیشه و سلوک عملی مقام معظم رهبری با توجه به متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز دو پیام و نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و عموم جوانان و کشورهای غربی میباشد. که در این مقاله با مقایسه و از طریق روش تحلیلمتنی، این صورتبندی انجام میشود. در هر سه متن بهنوعی رهبر انقلاب اسلامی ایران در ابتدا به تبیین و روشنگری و سپس دعوت به فکر ورزی و آزاداندیشی و راهکارهای رسیدن به فکر آزاد و باز، ورای تبلیغات رسانهای پرداختهاند و در هر سه متن بهنوعی ذهن آگاه و بیدار جوانان مورد خطاب قرارگرفتهاند. پرونده مقاله